Στην εφημερίδα «Η Φωνή Της Ανατολικής Αττικής» μίλησε ο πρόεδρος της ΣΤΑ.ΣΥ, Χάρης Δαμάσκος, ο οποίος μεταξύ άλλων αποκάλυψε την επέκταση του μετρό, τον εκσυγχρονισμό των υπηρεσιών ενώ παράλληλα αναφέρθηκε και στην «πράσινη» μετακίνηση που ολοένα κερδίζει έδαφος.
Αναλυτικά η συνέντευξη του Χάρη Δαμάσκου στην Άρτεμις Γκούρλια και στην εφημερίδα «Η Φωνή Της Ανατολικής Αττικής»:
-Αρχικά κ. Δαμάσκο, και αφού σας ευχαριστήσω για την παραχώρηση της συνέντευξης στο πρώτο μας τεύχος, θα ήθελα να σας γυρίσω περίπου έναν χρόνο πριν. Ήσασταν υποψήφιος δήμαρχος στο δήμο Αχαρνών και το 49% των ψηφοφόρων σας έφερε στη θέση της Αντιπολίτευσης. Έχοντας παραιτηθεί από την θέση αυτή, αλλά και έχοντας διανύσει μια πορεία 25 χρόνων στην αυτοδιοίκηση, σας λείπει;
Εγώ ευχαριστώ για την τιμή να συμμετέχω σε μια νέα αρχή και εύχομαι καλή επιτυχία στο εγχείρημα σας. Η ενημέρωση είναι ένας δύσκολος χώρος, αλλά όπως για όλα τα πράγματα, αν αγαπάς αυτό που κάνεις τα υπόλοιπα δεν έχουν μεγάλη σημασία…..Στην αυτοδιοίκηση βρίσκομαι 25 χρόνια, και βρίσκομαι τόσο καιρό επειδή τρέφω μια ισχυρή αγάπη για αυτή. Στις εκλογές του 2019, είχα την τιμή να είμαι υποψήφιος Δήμαρχος στην πόλη μου. Αποφάσισα συνειδητά να αφήσω τακτικισμούς και «συμφωνίες» κάτω από το τραπέζι, αντιμετωπίζοντας με διαφορετικό τρόπο την εκλογική διαδικασία, παρουσιάζοντας ένα πρόγραμμα πολύ διαφορετικό από όσα είχαν συνηθίσει στο παρελθόν οι συμπολίτες μου. Μίλησα καθαρά προτείνοντας λύσεις για τα προβλήματα της πόλης, έθεσα στόχους μεγάλους αλλά εφικτούς και άφησα στην άκρη μικροπολιτική και προπαγάνδα. Η παράταξη μας συγκέντρωσε την προτίμηση του 49% των πολιτών του δήμου.Κι αυτό είναι ένα σημάδι ότι ένα μεγάλο κομμάτι των πολιτών κατάλαβε τι χρειάζεται ο Δήμος για να αλλάξει. Άνοιξε λοιπόν ένας καινούργιος, διαφορετικός δρόμος και ευελπιστώ ότι στο μέλλον θα βρεθεί αυτός που θα τον ακολουθήσει, καθώς αποτελεί τον μόνο δρόμο που οδηγεί στην αλλαγή προς το καλύτερο. Με ρωτάτε αν μου λείπει η αυτοδιοίκηση, καθώς παραιτήθηκα της θέσης μου, όπως όφειλα. Όχι, δεν μου λείπει. Και δεν μου λείπει γιατι έχω καθημερινή επαφή με την Αυτοδιοίκηση. Από την αρχή της ενασχόλησης μου με τα κοινά, στόχος μου ήταν και παραμένει ο αγώνας για την καλυτέρευση της ζωής των συμπολιτών μου. Καθημερινά, ασχολούμαι με θέματα και προβλήματα όλων των Δήμων της Αττικής. Διαφορετική θέση λοιπόν, ίδιο το αποτέλεσμα.
-Η καθημερινότητα που αφήσαμε πίσω μας για λίγο το καλοκαίρι, επανήλθε με αυξημένα κρούσματα και πρωτοφανή, για την χώρα μας, έξαρση του ιού. Σε ποιες αλλαγές στα δρομολόγια έχει προβεί η διοίκηση της ΣΤΑΣΥ για την αποφυγή συνθηκών συνωστισμού, αλλά και ποια μέτρα συνεχίζει να ακολουθεί για την ασφάλεια του επιβατικού κοινού;
Στα μέσα του Ιουλίου, έχοντας ήδη συγκεντρώσει όλα τα στοιχεία και ανταποκρινόμενοι με ευελιξία σε σχόλια και αγωνίες των επιβατών προχωρήσαμε σε αλλαγές, και μάλιστα όχι μόνο στα δρομολόγια. Η Κυβέρνηση και το Υπουργείο αποφάσισαν την πρόσληψη προσωπικού, την αγορά τροχαίου υλικού και τον εκσυγχρονισμό του παλαιού. Σχετικά με τα μέτρα προστασίας, ακολουθούμε πιστά τις οδηγίες του υπουργείου και των ειδικών επιστημόνων. Οι συρμοί μας απολυμαίνονται καθημερινά, αλλά και κατά τη διάρκεια της ημέρας αν αυτό κριθεί απαραίτητο, με εκνεφώσεις και όλα τα απολυμαντικά που έχουν εγκριθεί. Για όλους τους επιβάτες είναι υποχρεωτική η χρήση μάσκας. Έχουμε επίσης τοποθετήσει προσωπικό στις εισόδους και στις αποβάθρες των σταθμών έτσι ώστε να εξασφαλιστεί η τήρηση των μέτρων. Στις υπόλοιπες υποδείξεις των ειδικών, όπως αποστάσεις μεταξύ των επιβατών, καταλαβαίνετε ότι αποτελεί ζήτημα ατομικής ευθύνης, την οποία θέλω να τονίσω ότι επιδεικνύει η συντριπτική πλειοψηφία των επιβατών μας. Πολλά συγχαρητήρια θα ήθελα να δώσω στο προσωπικό της εταιρείας που έχει συμβάλλει τα μέγιστα κατά την διάρκεια της πανδημίας. Όλοι οι εργαζόμενοι υπερβάλλουν πολλές φορές καθημερινά τους εαυτούς τους και φροντίζουν να πραγματοποιείται το συγκοινωνιακό έργο της εταιρείας στις πραγματικά πρωτόγνωρες συνθήκες που βιώνουμε. Μην ξεχνάτε ότι κομμάτι του προσωπικού μας αποτελείται από ευπαθείς ομάδες, τις οποίες οφείλουμε να προστατεύσουμε. Αυτό σημαίνει ότι ο αριθμός του ενεργού προσωπικού μειώθηκε σημαντικά.
-Τον περασμένο Ιούλιο εγκαινιάστηκαν 3 νέοι σταθμοί της γραμμής 3 του Μετρό,«Αγία Βαρβάρα», «Κορυδαλλός» και «Νίκαια», ενώ οι επόμενοι 3 σταθμοί προς Πειραιά, «Μανιάτικα», «Πειραιάς», «Δημοτικό Θέατρο», αναμένεται να παραδοθούν στο επιβατικό κοινό μέχρι το 2022. Υπάρχει σχεδιασμός για περαιτέρω διεύρυνση του δικτύου;
Οι 3 νέοι σταθμοί του Μετρό,«Αγία Βαρβάρα», «Κορυδαλλός» και «Νίκαια» έρχονται να καλύψουν ένα σημαντικό κομμάτι της Αττικής και να συνδέσουν 3 μεγάλους Δήμους της Αττικής με την υπόλοιπη περιφέρεια. Οι 3 επόμενοι σε «Μανιάτικα», «Πειραιάς», «Δημοτικό Θέατρο» όπως λέτε, αναμένεται να παραδοθούν μέχρι το 2022 αυξάνοντας σημαντικά το εύρος κάλυψης του δικτύου μας. Γνωρίζω ότι είναι σε διαδικασία της δημοπράτησης τμήμα της Γραμμής 4 μεταξύ Άλσος Βεΐκου και Γουδί. Το Υπουργείο προχωρά όλα τα σχέδια επέκτασης. Είναι μια χρονοβόρα διαδικασία καθώς τέτοιου μεγέθους έργα απαιτούν την ανάλογη προετοιμασία και την απαιτούμενη χρηματοδότηση για να προχωρήσουν. Νομίζω μέχρι το τέλος του χρόνου θα έχουμε πολλά περισσότερα να πούμε σχετικά με το θέμα αυτό.
-Η Αθήνα αποτελεί παγκόσμιο τουριστικό προορισμό και το μετρό το κύριο μέσο μεταφοράς τουριστών καθόλη την διάρκεια του έτους. Υπάρχει στα σχέδια σας κάποια ενέργεια που να αφορά τους τουρίστες και την καλύτερη εξυπηρέτηση αυτών;
Το μετρό αποτελεί την «καρδιά της Αθήνας» όπως μου αρέσει να το αποκαλώ. Και αυτή η καρδιά χτυπάει ξανά δυνατά. Δυνατά, όχι μόνο εξυπηρετώντας τα εκατομμύρια των Αθηναίων αλλά και ένα μεγάλο αριθμό τουριστών ετησίως. Στα σχέδιά μας στο άμεσο μέλλον είναι η δημιουργία μιας εφαρμογής (application) η οποία πέρα από πληροφορίες που θα αφορούν στα δρομολόγια, τις χρονοαποστάσεις και το συγκοινωνιακό έργο της εταιρείας, θα τροφοδοτεί τους χρήστες και με άλλες χρηστικές πληροφορίες για τη μετακίνησή τους εντός του αστικού ιστού. Θέλουμε η εφαρμογή να παρουσιάζει μια μικρή εικονική περιήγηση σε μνημεία και αξιοθέατα της Αττικής, προτάσεις πολιτιστικού και τουριστικού ενδιαφέροντος και να αποτελέσει έναν συγκοινωνιακό και τουριστικό οδηγό της πόλης. Μέσω της εφαρμογής θα μπορεί ο καθημερινός επιβάτης να ενημερωθεί άμεσα για όποιες αλλαγές σε δρομολόγια και να προγραμματίσει καλύτερα την ημέρα του, ενώ οι τουρίστες της Αθήνας θα έχουν ένα μίνι οδηγό πόλης, αντάξιο άλλων μεγάλων πόλεων της Ευρώπης. Παράλληλα, η δημιουργία του application και η συλλογή μεγάλου όγκου δεδομένων θα μας δώσει την δυνατότητα να εφοδιάσουμε με αυτά τα δεδομένα startup εταιρείες και να βοηθήσουμε την σύγχρονη επιχειρηματικότητα.
-Έρχεστε καθημερινά σε επαφή με τους δημάρχους της Αττικής. Ποια είναι τα κύρια αιτήματα τους για τις σταθερές συγκοινωνίες στις περιοχές τους; Συγκεκριμένα για τους δήμους της Ανατολικής Αττικής, ποια τα αιτήματα αλλά και η δυνατότητα ικανοποίησής τους;
Το επόμενο διάστημα θα ολοκληρώσω τις συναντήσεις μου με τους δημάρχους του δικτύου μας, οι οποίες λόγω της κρίσης της πανδημίας καθυστέρησαν και θα έχω μια ολοκληρωμένη άποψη των αιτημάτων. Ξέρετε, δεν μπορούν να διαφέρουν και τόσο πολύ τα αιτήματα. Πράγματα όπως η πύκνωση των δρομολογίων, ο εκσυγχρονισμός του τροχαίου υλικού και η αντιμετώπιση φθορών θα είναι πάντα στην ατζέντα. Αυτό που έχουμε καταφέρει είναι να υπάρχει μια ανοιχτή γραμμή μεταξύ των Δήμων και της ΣΤΑ.ΣΥ για κάθε είδους αίτημα. Τώρα σε ότι αφορά τους Δήμους της Ανατολικής Αττικής, αυτοί εξυπηρετούνται κυρίως από τον Προαστιακό και τα Λεωφορεία. Αίτημα τους είναι η σύνδεση των περιοχών τους με μέσο σταθερής τροχιάς. Γνωρίζω ότι το υπουργείο έχει πλήρη εικόνα των συγκοινωνιακών αναγκών όλων των περιοχών και όλες οι αποφάσεις κινούνται προς την ικανοποίηση αυτών των αναγκών.
-Η ΣΤΑ.ΣΥ έχει δείξει στο παρελθόν το κοινωνικό της πρόσωπο. Σχεδιάζετε κάτι σε αυτό το κομμάτι;
H ΣΤΑ.ΣΥ στο κομμάτι αυτό θα μπορούσε να έχει προσφέρει περισσότερα. Επ’ ουδενί , δεν λέω ότι δεν έχει γίνει το παραμικρό, αλλά το μέγεθος της εταιρείας και ο ρόλος που διαδραματίζει στην καθημερινότητα των πολιτών της Αθήνας είναι δυσανάλογα της προσφοράς. Πρόσφατα δημιουργήσαμε και πολύ σύντομα θα υλοποιήσουμε μια στρατηγική ΕΚΕ προσανατολισμένη στον άνθρωπο και τον πολιτισμό, αναπτύσσοντας διαφορετικές δραστηριότητες στο πλαίσιο εταιρικής δέσμευσης και κοινωνικής σχέσης με το κοινό μας. Έχουμε ήδη συνάψει συνεργασίες με πολλούς δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς καθώς και κοινωνικά Ιδρύματα για να τρέξουν σχετικές καμπάνιες. Η κάθε επικοινωνιακή δράση θα επικεντρωθεί στους πολίτες και με έναν σαφώς καθορισμένο στόχο: «Οι αδιαμφισβήτητοι πρωταγωνιστές της ΣΤΑΣΥ είναι οι επιβάτες της».
-Στην εποχή που ζούμε τα social media και οι ψηφιακές πλατφόρμες αποτελούν εργαλείο για κάθε εταιρεία όσο αφορά την επικοινωνία των εταιρειών με τους πελάτες τους αλλά και τον υπόλοιπο κόσμο. Η ΣΤΑ.ΣΥ φαίνεται να απέχει. Πως το εξηγείτε αυτό και τι προτίθεστε να κάνετε;
Η ΣΤΑ.ΣΥ είναι αλήθεια ότι τώρα δεν συμβαδίζει με την digital εποχή που ζούμε. Η εταιρεία συστάθηκε στις αρχές της δεκαετίας, χρονικό διάστημα που τα social media μόλις είχαν αρχίσει να ανθούν. Την εποχή εκείνη καταλαβαίνετε πως, λόγω και της κρίσης, η νεοσύστατη εταιρεία επικεντρώθηκε στο καθαρά συγκοινωνιακό της έργο και στα προβλήματα που είχε φέρει η οικονομική κατάσταση. Τώρα έχουν ωριμάσει οι συνθήκες έτσι ώστε, έστω και λίγο καθυστερημένα, να δημιουργήσουμε αλλά και να χειριστούμε τα social media προς όφελος των επιβατών. Κοιτάμε τις επιλογές, αναζητούμε την καλύτερη φόρμουλα και στο άμεσο μέλλον θα προχωρήσουμε στη δημιουργία τους. Είναι σημαντικό για εμάς να αποκτήσουμε μια πιο άμεση και σύγχρονη δίοδο επικοινωνίας με το επιβατικό κοινό και τα social media είναι πολύτιμο εργαλείο. Μας ενδιαφέρει η άποψη και ο τρόπος που βλέπει τα πράγματα το κοινό και τα social media δίνουν την ευκαιρία να επικοινωνήσεις με ηλικιακές ομάδες που δύσκολα προσεγγίζεις αλλιώς. Είναι επίσης στο τελικό στάδιο σχεδίασης το νέο λογότυπο της εταιρείας καθώς και η ανανέωση του site μας. Εφαρμόζουμε μια συνολική στρατηγική αλλαγής της εικόνας της εταιρείας και θέλουμε αυτή να αποκτήσει ουσιαστική παρουσία σε όλο το φάσμα των ψηφιακών μέσων. Η ΣΤΑ.ΣΥ είναι ένα brand name και ως τέτοιο πρέπει να το αντιμετωπίζουμε. Το 2020 ένας τέτοιος οργανισμός είναι απαραίτητο να έχει παρουσία και πρόσωπο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
-Είδαμε στην ανακοίνωση των νέων συρμών του τραμ ότι το χρώμα των συρμών επελέγη από το κοινό. Σκέφτεστε να εμπλέξετε το κοινό σε μελλοντικές αποφάσεις; Τι σημαίνει για εσάς αυτό;
Οι 25 νέοι συρμοί που θα παραλάβουμε μέχρι το τέλος Μαΐου 2021 θα είναι πορτοκαλί και η επιλογή του χρώματος προέκυψε από ψηφοφορία του κοινού. Η αλληλεπίδραση με το επιβατικό κοινό είναι κάτι που επιζητούμε και η επιλογή του χρώματος των συρμών είναι μια ωραία αρχή. Οι καθημερινές μεταφορές αποτελούν μέρος της ζωής των επιβατών και είναι χαρά μας να συμμετέχουν στις αποφάσεις όπου είναι εφικτό. Συνεπώς όπου μπορούμε να εμπλέξουμε τον κόσμο, ώστε να αισθάνεται οικεία και ευχάριστα στις διαδρομές του, θα το κάνουμε. Προφανώς και στο μέλλον, παράλληλα και με την δημιουργία των social media της εταιρείας, θα ζητήσουμε ξανά από το κοινό να συμμετέχει όχι μόνο εκφράζοντας την άποψη του αλλά και συμμετέχοντας σε άλλες δραστηριότητες. Η αίσθηση του να συμμετέχεις στην διαμόρφωση του περιβάλλοντος και της κουλτούρας που το περιβάλλει είναι σημαντική.
-Υποθετικά μιλώντας είμαστε στο 2024, στο τέλος της θητείας σας ως Πρόεδρος της ΣΤΑ.ΣΥ. Κοιτώντας πίσω τι θα θέλατε να έχετε αφήσει ως έργο;
Έχουν περάσει μόλις 5 μήνες από την τοποθέτηση μου, βιάζεστε να τελειώσει η θητεία μου; (γέλια).
Από την πρώτη στιγμή που ασχολήθηκα με τα κοινά εδώ και 25 χρόνια, στόχος μου ήταν και είναι να προσπαθώ να αλλάζω έστω και λίγο προς το καλύτερο την καθημερινότητα των συμπολιτών μου. Τώρα αναφορικά με την ΣΤΑ.ΣΥ, αυτό που θα ήθελα να έχω καταφέρει με την ολοκλήρωση της θητείας μου, είναι να φτάσουμε στο σημείο ως εταιρεία να πραγματοποιούμε το συγκοινωνιακό μας έργο προσφέροντας σταθερή ποιότητα υπηρεσιών, να εισάγουμε νέες τεχνολογίες και υπηρεσίες στον πολίτη, να «ακούμε» τις ανάγκες του επιβατικού κοινού και γιατί όχι να καταφέρουμε ως εταιρεία να αποτελούμε στόχο των νέων στην αγορά εργασίας. Με την καθοδήγηση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού προσπαθούμε και θα ξεπεράσουμε προβλήματα που δημιούργησαν η κακοδιαχείρηση και η κρίση των τελευταίων ετών. Κοιτώντας πίσω θα ήθελα να έχω τιμήσει τους ανθρώπους που με επέλεξαν και να έχω συμβάλλει στο να αναγνωριστεί και να αναβαθμιστεί το έργο της εταιρείας.
Πηγή: Εφημερίδα «Η Φωνή της Ανατολικής Αττικής».