Τις συνεχιζόμενες πρωτοφανείς, αντιδημοκρατικές και αντισυνταγματικές νομοθετικές παρεμβάσεις της Κυβέρνησης και του Υπουργείου Εσωτερικών που αποδυναμώνουν τον ρόλο και τον χαρακτήρα του άμεσα εκλεγμένου από τους πολίτες οργάνου, του Περιφερειακού Συμβουλίου Αττικής καταγγέλλει ο Γιάννης Σγουρός Επικεφαλής της Παράταξης «Ανεξάρτητη Αυτοδιοίκηση Αττικής».
Όπως σημειώνει ο κ. Σγουρός η Κυβέρνηση με αλλεπάλληλες νομοθετικές μεθοδεύσεις από το καλοκαίρι του 2019 και μετά (Ν. 4623/2019, 4625/2019, 4635/2019, 4674/2020, και πρόσφατα 4735/2020) και με πρόσχημα την κυβερνησιμότητα έχει μεταφέρει κρίσιμες αρμοδιότητες των Περιφερειακών Συμβουλίων στην Οικονομική Επιτροπή με αποτέλεσμα το όργανο που εκλέγεται με άμεση, μυστική και καθολική ψηφοφορία από τους πολίτες και στο οποίο αποτυπώνεται η βούληση της λαϊκής ετυμηγορίας να έχει μετατραπεί σε όργανο διακοσμητικού χαρακτήρα.
Αντίστροφη διαδρομή έχει ακολουθήσει η ολιγομελής Οικονομική Επιτροπή – της οποίας η εκπροσώπηση των παρατάξεων δεν ακολουθεί αυτή του Περιφερειακού Συμβουλίου αφού πριμοδοτείται η πλειοψηφούσα παράταξη – που σταδιακά έχει μετατραπεί σε πανίσχυρο όργανο αν και σύμφωνα με τον νόμο ο χαρακτήρας της είναι υποβοηθητικός του Περιφερειακού Συμβουλίου.
Χαρακτηριστικό της αλλοίωσης της λειτουργίας των δύο οργάνων προκειμένου να εξυπηρετηθούν προφανέστατα μικροκομματικές αρμοδιότητες είναι ότι με την αρχική διάταξη του άρθρου 176 του Ν. 3852/2010 (νόμος Καλλικράτη) η Οικονομική Επιτροπή είχε μόλις 8 αρμοδιότητες, το 2018 με τον νόμο του «Κλεισθένη» (Ν. 4555/2018) είχε 13 αρμοδιότητες και πλέον με τον τελευταίο νόμο «έκτρωμα» του Υπουργείου Εσωτερικών αριθμεί 22. Μεταξύ των αρμοδιοτήτων που πέρασε στην Οικονομική Επιτροπή η Κυβέρνηση με τις παρεμβάσεις της τον τελευταίο χρόνο είναι ο προγραμματισμός των προσλήψεων προσωπικού, η υποβολή προτάσεων στο ΕΣΠΑ, η σύναψη προγραμματικών συμβάσεων, η απόφαση για σύναψη leasing, η αρμοδιότητα της να λειτουργεί ως «Αναθέτουσα Αρχή» σε όλες τις δημόσιες συμβάσεις της Περιφέρειας.
Αποκορύφωμα των αντιδημοκρατικών και αντισυνταγματικών μεθοδεύσεων είναι η νέα πρωτοφανής πρόβλεψη του Ν. 4735/2020 ότι οι αρμοδιότητες της Οικονομικής Επιτροπής είναι αποκλειστικές (δηλαδή δεν μπορεί το Περιφερειακό Συμβούλιο να αποφασίσει ότι θα λάβει το ίδιο απόφαση για ένα κρίσιμο θέμα). Μάλιστα για να μπορεί η Οικονομική Επιτροπή να παραπέμπει ένα θέμα στο Περιφερειακό Συμβούλιο θα πρέπει η απόφαση να είναι ΟΜΟΦΩΝΗ. Για να μπορεί το Περιφερειακό Συμβούλιο να μεταβιβάζει αρμοδιότητες στην Οικονομική Επιτροπή αρκεί η απόφαση να είναι ΚΑΤΑ ΠΛΕΙΟΨΗΦΙΑ (!).
Τα ίδια και χειρότερα έχουν συμβεί και στον Α΄ βαθμό αυτοδιοίκησης με τον «συσχετισμό δυνάμεων» ανάμεσα στα Δημοτικά Συμβούλια και τις Οικονομικές Επιτροπές να έχει ανατραπεί πλήρως.
Σε δηλώσεις του ο κ. Σγουρός επεσήμανε ότι «Οι νομοθετικές παρεμβάσεις-μεθοδεύσεις της Κυβέρνησης στη λειτουργία των Δήμων και των Περιφερειών έχουν ξεπεράσει κάθε προηγούμενο, πλήττοντας ευθέως τον πυρήνα της δημοκρατίας μας και το Σύνταγμά μας, τις αρχές της αντιπροσώπευσης και της αναλογικότητας. Παραβιάζουν ακόμα και τον Ευρωπαϊκό Χάρτη Τοπικής Αυτονομίας που έχει κυρωθεί με νόμο του κράτους (Ν. 1850/1989) σύμφωνα με τον οποίο η διοίκηση των τοπικών υποθέσεων γίνεται από όργανα που αποτελούνται από μέλη που εκλέγονται με ελεύθερη, μυστική, ίση, άμεση και καθολική ψηφοφορία. Απευθύνω έκκληση στην Κυβέρνηση και στον Πρωθυπουργό να σταματήσουν τη νομοθετική αυθαιρεσία και τον κατήφορο σε βάρος των Δήμων και των Περιφερειών. Τα εγκληματικά λάθη του παρελθόντος δεν διορθώνονται με νέα λάθη. Η αυτοδιοίκηση υπονομεύεται, η δημοκρατική λειτουργία των οργάνων ναρκοθετείται. Ολιγομελείς επιτροπές αποφασίζουν για πολύ σοβαρά ζητήματα έως και υποθέσεις δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ. Κανείς δεν πρέπει να παίζει παιχνίδια με τη δημοκρατία και να αλλοιώνει τη βούληση των πολιτών».