Την πρώτη τους γεύση από το τι εστί Πανελλαδικές Εξετάσεις πήραν σήμερα οι υποψήφιοι από τα Γενικά Λύκεια (ΓΕΛ) που εξετάστηκαν στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας, με τα θέματα να κρίνονται κατανοητά και αναμενόμενα.
Οι υποψήφιοι και οι υποψήφιες κλήθηκαν να απαντήσουν σε ερωτήσεις πάνω σε τρία αποσπάσματα κειμένων: ένα δοκίμιο του Ραϋμόνδου Αλβανού, μια ομιλία της Κικής Δημουλά και ένα διήγημα του Θανάση Βαλτινού. Στη συνέχεια, έπρεπε να αναπτύξουν έκθεση ιδεών πάνω στην ιστορική μνήμη, την αξία της ιστορίας και βιωματικούς τρόπους για την καλλιέργεια του ιστορικού ενδιαφέροντος.
Σύμφωνα με την εκτίμηση των Φροντιστηρίων Παπαδέα, τα κείμενα ήταν κατανοητά και τα ερωτήματα σαφή. Ακόμα και το λογοτεχνικό κείμενο, που συνήθως κρύβει δυσκολίες, μπορούσε να απαντηθεί εύκολα. Το θέμα της έκθεσης (ιστορική μνήμη) είναι πάντα επίκαιρο, πολύ περισσότερο φέτος λόγω της συμπλήρωσης εκατό χρόνων από τη Μικρασιατική Καταστροφή.
Ακολουθούν οι ενδεικτικές απαντήσεις των θεμάτων από τα Φροντιστήρια Παπαδέα:
ΘΕΜΑ Β
Β1.
Λάθος, Λάθος, Σωστό, Σωστό, Σωστό
Β2. α) Ο τίτλος έχει ερώτημα, με χρήση α’ πληθυντικού προσώπου. Σκοπός είναι να προσελκύσει το ενδιαφέρον του αναγνώστη και να τον προβληματίσει για τους λόγους που δεν μαθαίνουμε ιστορία.
β) Κάνει το κείμενο πιο ζωντανό και παραστατικό.
Β3.
1) Ερώτημα στον τίτλο, 2) Προσωποποίηση της μνήμης και 3) Χρήση β’ προσώπου.
ΘΕΜΑ Γ
Το ταγάρι αντιπροσωπεύει τη νοσταλγία από τις αναμνήσεις του παρελθόντος.
Κειμενικοί δείκτες: περιγραφή, ευθύς λόγος, μακροπερίοδος λόγος,
Θέμα Δ (έκθεση)
Βιωματικοί τρόποι για την καλλιέργεια του ιστορικού ενδιαφέροντος: επισκέψεις σε μουσεία και ιστορικούς χώρους, συνομιλία με ανθρώπους που ήταν αυτόπτες μάρτυρες των γεγονότων, παρακολούθηση ταινιών, ερευνητικές εργασίες.