Εθνική Πινακοθήκη: Η διπλή ζωή του 49χρονου- Ο Άραβας μεγιστάνας και ο πληροφοριοδότης

Μπήκε σαν «κύριος» στην Εθνική Πινακοθήκη γιατί… ήταν artfreak (σ.σ. το ψευδώνυμό του στα social media) αλλά παρ’ όλα αυτά, κατέστρεψε, όπως υποστηρίζει, ένα από τα έργα. Κράτησε τον Πικάσο και τον Μοντριάν γιατί, όπως εκτιμάται, έψαχνε Άραβα μεγιστάνα για να πουλήσει. Μπορεί ο δράστης της «κλοπής του αιώνα» να βρέθηκε, αλλά το κουβάρι συνεχίζει να ξετυλίγεται…

Έστησε το κόλπο του αιώνα κι απέσπασε από την εθνική Πινακοθήκη, τρία έργα μοναδικής πολιτιστικής και οικονομικής αξίας. Από τότε πέρασαν σχεδόν 9,5 χρόνια με την ΕΛ. ΑΣ να μην εγκαταλείπει ούτε στιγμή τις έρευνες της για τα έργα του Πικάσο, του Μοντριάν και του Κάτσια.

Ήταν 9 Ιανουαρίου όταν ένας άγνωστος τότε άνδρας εισέβαλε στην Εθνική Πινακοθήκη και κατάφερε να φύγει από εκεί με δύο πίνακες κι ένα σχέδιο θρησκευτικής απεικόνισης. Στις 28 Ιουνίου του 2021 οι άνδρες του τμήματος διαρρηκτών κατάφεραν να φτάσουν στα ίχνη του δράστη και να του περάσουν χειροπέδες, εντοπίζοντας σε μια… ρεματιά στον Κουβαρά Κερατέας τον Πικάσο και τον Μοντριάν.

Ένας 49χρονος ελαιοχρωματιστής που μένει στο Πόρτο Ράφτη βρίσκονταν τελικά πίσω από την κλοπή των έργων τέχνης των οποίων η χρηματιστηριακή αξία ξεπερνά τα 40 εκατομμύρια ευρώ.

Οι αστυνομικοί μετά από υπόδειξή του βρήκαν την τσάντα μέσα στην οποία είχε τοποθετήσει τους πίνακες του Πικάσο και του Μοντριάν και την είχε πετάξει σε μια ρεματιά της Κερατέας πριν από δύο μήνες. Το προηγούμενο χρονικό διάστημα τους είχε φυλαγμένους σε κρύπτη μέσα στο σπίτι του.

Έτσι το “γυναικείο κεφάλι” που είχε φιλοτεχνηθεί από το Πάμπλο Πικάσο το 1939 και δωρίσθηκε από τον μεγάλο ζωγράφο το 1949 στον ελληνικό λαό ως τιμητική προσφορά για την γενναία αντίσταση κατά τη γερμανική κατοχή, αλλά και το έργο του Ολλανδού Πιέτ Μοντριάν του 1905 «Ο ανεμόμυλος Στάμμερ» ο οποίος αγοράστηκε το 1963 από τον Αλέξανδρο Παππά και τον παραχώρησε στην Εθνική Πινακοθήκη, επέστρεψαν και πάλι στη θέση τους.

Σάρωναν κυκλώματα διακίνησης έργων

ΕΛ.ΑΣ. και ΕΥΠ έψαχναν για εννέα χρόνια τον κλεμμένο Πικάσο από την Εθνική Πινακοθήκη σε πολυεθνικά κυκλώματα διακίνησης έργων τέχνης σε Ελλάδα, Γερμανία, Κόσοβο και Βόρεια Μακεδονία.

Όπως αναφέρουν Τα Νέα, οι αξιωματικοί της ΕΛ.ΑΣ. που ασχολούνταν με την υπόθεση είχαν θέσει στο «μικροσκόπιο» 30 σεσημασμένους για κλοπές πινάκων μεγάλης αξίας και είχαν δημιουργήσει πληροφοριακό δίκτυο σε τουλάχιστον 20 κυκλώματα λαθρεμπορικής διακίνησης αντικειμένων καλλιτεχνικής αξίας.

Ωστόσο, όλο αυτό τον καιρό ο Πικάσο ήταν σχολαστικά κρυμμένος σε μία αποθήκη στην Κερατέα μέσα σε μία… πλαστική σακούλα.

Ερωτήματα γύρω από την ταυτότητά του

Δράστης της κλοπής του αιώνα ένας 49χρονος… φιλότεχνος (άγνωστος στα λαθρεμπορικά κυκλώματα) φερόμενος ως ελαιοχρωματιστής που διέμενε περίπου 15 χρόνια στη Βρετανία και εσχάτως στο Πόρτο Ράφτη.

Ωστόσο, από το βιογραφικό του συλληφθέντος, όπως αναφέρουν Τα Νέα, που έχουν στα χέρια τους οι Αρχές προκύπτουν σημαντικά ερωτήματα, καθώς αυτός φέρεται ότι ζούσε σε πόλη της Νοτιοανατολικής Αγγλίας και το 2012, όταν δηλαδή σημειώθηκε η κλοπή και εργαζόταν μάλιστα σε εταιρεία συστημάτων ασφαλείας.

Επίσης, ο ελαιοχρωματιστής – βάσει πάντα του βιογραφικού του – φέρεται ως απόφοιτος του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου αλλά και να έχει εργαστεί ως υπεύθυνος (μάνατζερ) μεγάλων βρετανικών σουπερμάρκετ καθώς και σε κορυφαία εταιρεία του κλάδου της παροχής επαγγελματικών υπηρεσιών και διαχείρισης εγκαταστάσεων.

 

Τους έκλεψε για να τους… βλέπει

Ωστόσο το τρίτο έργο και συγκεκριμένα ένα σχέδιο θρησκευτικής απεικόνισης του Ιταλού Γουλιέλμο Κάτσια δεν βρέθηκε. Όπως ανέφερε ο 49χρονος ελαιοχρωματιστής καταστράφηκες κατά τη διάρκεια της ληστείας και το πέταξε στην τουαλέτα.

Ο 49χρονος κατά τη διάρκεια της προανακριτικής του απολογίας ανέφερε ότι σχεδίαζε για έξι περίπου μήνες της κλοπή, ενώ είπε ότι προχώρησε στη συγκεκριμένη ενέργεια εξαιτίας του πάθους του για την τέχνη. Ισχυρίστηκε ότι τυχαία απέσπασε από την Εθνική Πινακοθήκη τον πίνακα του Πικάσο και των άλλων δημιουργών, ενώ όπως τόνισε σε καμία περίπτωση δεν σκόπευε να τους πουλήσει.

Οι αναφορές του όμως δεν έχουν πείσει τους αστυνομικούς, οι οποίοι αν και κατάφεραν να περάσουν χειροπέδες στον άνθρωπο που πραγματοποίησε την «κλοπή του αιώνα», δεν φαίνεται να σταματούν τις έρευνες τους για την υπόθεση. Κι αυτό γιατί θεωρούν αρχικά ότι το σκίτσο του Ιταλού Guglielmo Caccia (Moncalvo), το οποίο ήταν και το πιο… άγνωστο από τα τρία έργα δεν έχει καταστραφεί, αλλά έχει πουληθεί ή παραμένει κάπου κρυμμένο.

Όσον αφορά τώρα στον πίνακα του Πάμπλο Πικάσο αλλά και του Μοντριάν, ο 49χρονος σύμφωνα με τους αστυνομικούς ήθελε να τους διαθέσει έναντι μεγάλου ποσού σε συλλέκτες του εξωτερικού. Άλλωστε το γεγονός ότι τους κράτησε για τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα δεν αποδεικνύει το πάθος του για την τέχνη, άλλα τη διεθνή πρακτική των κυκλωμάτων που δραστηριοποιούνται στις αγοροπωλησίες κλεμμένων πινάκων μεγάλων ζωγράφων.

Σε πολλές περιπτώσεις μάλιστα τα έργα φυλάσσονται σε αποθήκες της Ελβετίας και εμφανίζονται την κατάλληλη στιγμή. Και πότε είναι αυτή; Συνήθως όταν βρεθεί ένας Άραβας κροίσος ή κάποιος πλούσιος συλλέκτης, ο οποίος δεν σκοπεύει στην επένδυση αλλά στην διεύρυνση των προσωπικών του πολύτιμων αποκτημάτων.

Θα διέφευγε στο εξωτερικό;

Σύμφωνα με πληροφορίες από την Ασφάλεια, η ΕΛ.ΑΣ., έχοντας ήδη από διμήνου πληροφορίες για ύποπτη δραστηριότητά του παρακολουθούσε τις αναρτήσεις του και προχώρησε στη σύλληψή του τώρα, υπό τον φόβο της φυγής του στο εξωτερικό και συγκεκριμένα στην Ολλανδία όπου είχε αναπτύξει κύκλο γνωριμιών.

Σημαντικό ρόλο στη σύλληψή του έπαιξε και ένας πληροφοριοδότης, ο οποίος πρόδωσε το «μυστικό» του 49χρονου.

Επιπλέον, ρόλο στον εντοπισμό του δράστη έπαιξαν και τα social media, στα οποία ο 49χρονος ελαιοχρωματιστής ήταν ιδιαίτερα ενεργός.

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του OPEN, το 2014, δηλαδή δύο μόλις χρόνια μετά τη μεγάλη κλοπή στην Εθνική Πινακοθήκη ο δράστης έκανε συνεχόμενες αναρτήσεις στα social media με έργα τέχνης. Μάλιστα είχε έμμονη να ανεβάζει έργα του Ολλανδού ζωγράφου Πιτ Μοντριάν και πιο συγκεκριμένα ανεμόμυλους. Υπενθυμίζεται πως το έργο το Πιτ Μοντριάν το οποίο είχε κλέψει το 2012 ήταν ο πίνακας «Ανεμόμυλος Στάμμερ».

Ζητείται Άραβας μεγιστάνας

Έτσι οι αστυνομικοί είναι σχεδόν πεπεισμένοι ότι ο 49χρονος, δεν ήταν μετανιωμένος για την πράξη του, όπως είπε στους άνδρες της ΕΛ.ΑΣ., καθώς εάν συνέβαινε κάτι τέτοιο θα επέστρεφε τους πίνακες πίσω, ακόμα και μέσω του ταχυδρομείου.

Στόχος όπως αναφέρουν πηγές του  ήταν η πώληση, ενώ υπάρχουν οι πληροφορίες ότι είχε αναπτύξει συνδέσμους με χώρες του Κόλπου, στην προσπάθεια του να προσεγγίσει Άραβες μεγιστάνες.

Οι άνδρες του τμήματος διαρρηκτών μιλούν για έναν πολύ έξυπνο άνθρωπο, ο οποίος μάλιστα τους ανέφερε πως δούλευε και ως εθελοντής στη Βρετανική Αστυνομία. Έτσι έχουν απευθύνει ερώτημα προς τους συναδέλφους τους στο Λονδίνο προκειμένου να εξακριβώσουν εάν τους λέει αλήθεια.

 

Recommended For You

About the Author: efoni