Στην κοινή παραδοχή πως είχαν διαπιστώσει, μέσα από τις έρευνες, πως η διαφορά μεταξύ Νέας Δημοκρατίας και ΣΥΡΙΖΑ είχε… ξεφύγει έως και τις 20 μονάδες ωστόσο δεν παρουσίασαν τα συγκεκριμένα στοιχεία στο exit poll, φοβούμενοι πως θα τους λοιδορήσουν, προχώρησαν σε δηλώσεις τους υψηλόβαθμα στελέχη των εταιρειών δημοσκοπήσεων, σχολιάζοντας τα αποτελέσματα των εκλογών της Κυριακής.
Γεράκης: Εδώ και 5 χρόνια οι δημοσκοπήσεις είναι σάκος του μποξ
Αρχικά, ο διευθύνων σύμβουλος της MARC, Θωμάς Γεράκης, ο οποίος, μιλώντας στον ANT1 και σε ερώτηση που δέχτηκε για το αν οι δημοσκόποι είχαν την εικόνα πως η διαφορά είναι χαοτική, αλλά λόγω του bullying που έχουν υποστεί όλα τα τελευταία χρόνια, δεν τόλμησαν να το πουν, αποκρίθηκε: «Έτσι ακριβώς είναι. Κάθε ερευνητής -σε κάθε επιστήμη, όχι μόνο ένας δημοσκόπος- όταν βλέπει στα στοιχεία του κάτι υπερβολικό, κάτι ακραίο, κάτι που δεν έχει ξαναγίνει ποτέ, ανθρώπινο είναι να θεωρεί ότι κάπου έχει γίνει ένα λάθος. Αυτό είναι ένα σκέλος. Το πρόβλημα, όμως, είναι ότι εδώ και 5 χρόνια οι δημοσκοπήσεις είναι σάκος του μποξ. Και τις 20 μονάδες τις είχαμε δει μέσα στην 4ετία, θυμάστε, στη μισή θητεία της κυβέρνησης. Έπεφτε λοιπόν το μισό πολιτικό σύστημα πάνω στις δημοσκοπήσεις και μας λοιδορούσαν, μας απειλούσαν με εισαγγελείς και μας έλεγαν ότι είμαστε μέρος του συστήματος που τα κάνουμε όλα για να κρύψουμε την υπεροχή του ΣΥΡΙΖΑ και να βγάλουμε πλαστά στοιχεία».
Αξίζει να σημειωθεί πάντως πως η MARC ήταν η εταιρεία, η οποία έδινε στη Νέα Δημοκρατία τη μεγαλύτερη ποσοστιαία διαφορά (7,3%) στην πρόθεση ψήφου έναντι του ΣΥΡΙΖΑ, στην τελευταία μεγάλη δημοσκόπηση πριν της εκλογές. Το κυβερνών κόμμα, μάλιστα, είχε καταφέρει να ενισχύσει και τα δικά του ποσοστά έναντι της προηγούμενης μέτρησης (33,4% αντί 32,9%), ενώ ο ΣΥΡΙΖΑ είχε παρουσιάσει κάμψη (26,1% αντί 26,3%).
Φαναράς: Είμαι ο άνθρωπος που υπέστη τη μεγαλύτερη επίθεση
Για το «κλίμα τρομοκρατίας» κατά των εταιρειών δημοσκοπήσεων μίλησε και ο Στράτος Φαναράς της Metron Analysis και τόνισε πως «δεν ήταν σε θέση να κάνουν τη δουλειά τους, αφού βρίσκονται διαρκώς υπό την απειλή του ΣΥΡΙΖΑ». «Είμαι ο άνθρωπος που υπέστη τη μεγαλύτερη επίθεση γιατί τολμούσε να δώσει τη μεγαλύτερη διαφορά. Αυτό είναι λοιπόν ένα πρόβλημα Δημοκρατίας και όχι δημοσκοπήσεων. Και ο νόων νοείτο», ανέφερε στο MEGA ο πρόεδρος της Metron Analysis.
«Ήμασταν η μόνη εταιρεία που είχαμε δώσει εκτίμηση για το ΠΑΣΟΚ οριακά διψήφιο ποσοστό κι επίσης ήμασταν η εταιρεία που έδειχνε διψήφια διαφορά. Είναι ανακρίβεια ότι δεν υπήρξε έρευνα που να παρουσιάζει το ΣΥΡΙΖΑ κάτω από 25%, καθώς υπήρξαν δικές μας έρευνες που παρουσίασαν μέχρι και 21 μονάδες διαφορά στην πρόθεση ψήφου» τόνισε ο κ. Φαναράς.
«Το exit poll δίνεται σε δύο ανακοινώσεις, η μια στο 80% με στοιχεία ως τις 16.30. Τότε, υπήρχε ένας γενικευμένος ψίθυρος, σχετικά με αυτά που θα πάθουμε, λόγω της μεγάλης διαφοράς. Από πριν, υπήρχε ένα γενικότερο κλίμα πως η διαφορά που έδινε το exit poll, δεν υπάρχει. Στα τελικά στοιχεία, η διαφορά διευρύνθηκε. Στο 100% το πάνω όριο της Νέας Δημοκρατίας ήταν 41,5% και το κάτω όριο του ΣΥΡΙΖΑ 23,5%» πρόσθεσε μεταξύ άλλων ο κ. Φαναράς.
«Αναλαμβάνουμε την ευθύνη που χάσαμε τον ΣΥΡΙΖΑ. Υπήρχαν απειλές από τον ΣΥΡΙΖΑ. Για παράδειγμα, έλεγαν πως σήμερα θα είχαν εγκατασταθεί εισαγγελείς στη Metron Analysis. Η τάση του ΣΥΡΙΖΑ είναι να ενισχύεται τις τελευταίες ώρες. Εκεί μπορεί να χάσουμε 1-2%. Η συζήτηση ήταν πως θα μας πάρουν το κεφάλι επειδή δεν υπάρχει διαφορά. Τώρα θέλουν να μας το πάρουν επειδή η διαφορά ήταν μεγάλη. Δεν γίνονται αυτά τα πράγματα», συμπλήρωσε.
Μαύρος: Γνωρίζαμε για τη διαφορά των 20 μονάδων
Από πλευράς του ο Διευθύνων Σύμβουλος της MRB Δημήτρης Μαύρος, τόνισε πως «οι απλές σταθμίσεις των στοιχείων έδιναν το αποτέλεσμα», εξηγώντας ότι τα στοιχεία που έρχονταν από τις δημοσκοπήσεις των τελευταίων ημερών, με στάθμιση σε φύλο, ηλικία, περιοχές και προηγούμενη ψήφο έδιναν στη Νέα Δημοκρατία κεντρική τιμή 42% και στον ΣΥΡΙΖΑ 19%. Σύμφωνα με τον κ. Μαύρο, τα στοιχεία των δημοσκοπήσεων έδειχναν ξεκάθαρα ότι θα υπήρχε διαφορά 20 μονάδων. «Αν βγαίναμε έτσι. θα μας έλεγαν “αυτά τα δείγματα είναι για πέταμα, πετάξτε τα”», είπε.
Αιχμές άφησε ο επικεφαλής της MRB κυρίως κατά του ΣΥΡΙΖΑ, αν και δεν τον κατονόμασε, για τη στάση του απέναντι σε εταιρείες δημοσκοπήσεων. «Η αλήθεια είναι ότι όταν υφίστασαι μία πίεση από το 2015 μέχρι σήμερα σε ηθικό, μεθοδολογικό, επιστημονικό, επικοινωνιακό επίπεδο από συγκεκριμένο χώρο» για υποεκτίμηση των στοιχείων και πράγματι υπάρχει υποεκτίμηση, το αποτέλεσμα είναι οι δημοσκόποι «να απομακρυνόμαστε από τα στοιχεία γιατί είχαμε υποστεί μετατραυματικό σοκ».