Μάκης Βορίδης στη «Φωνή» : Στόχος μας είναι μια αυτοδύναμη τρίτη θητεία

Σε μια περίοδο έντονων πολιτικών ζυμώσεων, κοινωνικών πιέσεων και ανοιχτών θεμάτων που δοκιμάζουν την κυβερνητική ατζέντα, ο Μάκης Βορίδης μιλά στη ‘’Φωνή της Ανατολικής Αττικής’’  για όλα όσα βρίσκονται στο επίκεντρο της δημόσιας συζήτησης. Από την Εξεταστική Επιτροπή για τον ΟΠΕΚΕΠΕ και τις αιχμές της αντιπολίτευσης, έως τα αγροτικά μπλόκα, τις δημοσκοπήσεις και τον στόχο της κυβέρνησης για μια αυτοδύναμη τρίτη θητεία, ο βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας, τοποθετείται με σαφήνεια και πολιτικό λόγο χωρίς υπεκφυγές.

Παράλληλα, αναφέρεται στις εσωτερικές και εξωτερικές προκλήσεις του πολιτικού συστήματος, σχολιάζει την επανεμφάνιση παλαιών πολιτικών προσώπων και φωτίζει τις προτεραιότητες για την Ανατολική Αττική, μια περιοχή που –όπως επισημαίνει– αλλάζει πρόσωπο μέσα από έργα υποδομής και παρεμβάσεις που επηρεάζουν άμεσα την καθημερινότητα των πολιτών.

Συνέντευξη στην Άρτεμις Γκούρλια

-Η Εξεταστική Επιτροπή για τον ΟΠΕΚΕΠΕ έχει προκαλέσει έντονη αντιπαράθεση τις τελευταίες ημέρες με τις καταθέσεις των μαρτύρων που εμπλέκονται στις παράνομες επιδοτήσεις. Πώς σχολιάζετε αυτή την εικόνα που έχει διαμορφωθεί; Θεωρείτε ότι η Εξεταστική μπορεί να φέρει ουσιαστικά αποτελέσματα σε σχέση με μια Προκαταρκτική όπως ζητούσε το σύνολο της αντιπολίτευσης;

Η απόφαση να οδηγηθεί η υπόθεση σε Εξεταστική Επιτροπή και όχι σε Προκαταρκτική ήταν συνειδητή πολιτική επιλογή της Νέας Δημοκρατίας. Έχοντας την εμπειρία προηγούμενων Εξεταστικών, γνωρίζαμε πολύ καλά ποια ήταν τότε η βασική κριτική της αντιπολίτευσης: ότι δεν υπήρχε η πλήρης διαφάνεια που έπρεπε, ότι προτείνονταν κρίσιμοι μάρτυρες οι οποίοι τελικά δεν γίνονταν δεκτοί από την πλειοψηφία. Σε αυτή την περίπτωση κάναμε ακριβώς το αντίθετο. Στην παρούσα Εξεταστική έγιναν δεκτά όλα όσα ζητήθηκαν. Όλοι οι μάρτυρες που προτάθηκαν εξετάστηκαν, χωρίς καμία εξαίρεση, χωρίς κανένα περιορισμό. Γι’ αυτό και σήμερα δεν μπορεί να διατυπωθεί η ίδια κριτική.

Μια Προκαταρκτική Επιτροπή θα είχε περιορισμένη διάρκεια, περίπου ενός μηνός, ιδίως λόγω των ζητημάτων εξάλειψης του αξιοποίνου. Αντιθέτως, η Εξεταστική είναι μια διαδικασία ουσιαστική και εκτεταμένη. Ήδη διαρκεί τρεις μήνες με παράταση ακόμα ενάμιση. Αν, λοιπόν, το ερώτημα είναι ποια διαδικασία επιτρέπει πληρέστερη και ουσιαστικότερη εξέταση των γεγονότων, η απάντηση είναι προφανής: η μεγαλύτερη και όχι η μικρότερη. Υπάρχει, όμως, και ένα δεύτερο κρίσιμο στοιχείο: η Εξεταστική είναι δημόσια διαδικασία. Όλα γίνονται στο φως, μπροστά στην κοινωνία, με πλήρη δυνατότητα παρακολούθησης. Αντιθέτως, μια Προκαταρκτική θα ήταν κλειστή, με περιορισμένη πρόσβαση και αναπόφευκτα με παιχνίδια διαρροών, όπου ο καθένας θα παρουσίαζε τη δική του εκδοχή.

Σχετικά με την εικόνα, είναι γεγονός ότι η αντιπολίτευση κάνει μια προσπάθεια ευτελισμού της διαδικασίας. Αντί να τηρηθεί μια σοβαρή διαδικασία για την αναζήτηση των παθογενειών, γίνεται μια επικοινωνιακή φούσκα που προκαλεί παρεξηγήσεις και viral φαινόμενα στα κοινωνικά δίκτυα.

 

– Έχετε στοχοποιηθεί πολιτικά και προσωπικά. Πολύς λόγος γίνεται αναφορικά με την εφαρμογή της Τεχνικής Λύσης για το αν ήταν νόμιμη ή όχι. Τι θεωρείτε ότι κάνατε λάθος κατά τη θητεία σας στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων;

Έχουν περάσει από την Εξεταστική περίπου 50 άνθρωποι. Δεν ήταν όλοι φιλικά προσκείμενοι προς την κυβέρνηση. Εξετάστηκαν άπαντες: εμπλεκόμενοι και μη, διοικήσεις, αντιπρόεδροι, πρόεδροι, πρόσωπα από προηγούμενες κυβερνήσεις. Όλοι. Ποιος μίλησε εναντίον μου; Ένας. Ο κ. Βάρρας. Και τι υποστήριξε; Ότι η τεχνική λύση που εφάρμοσα ήταν παράνομη. Οι υπόλοιποι 49 τι είπαν για την τεχνική λύση; Ότι ήταν νόμιμη. Αυτό που γίνεται με την τεχνική λύση είναι συγκεκριμένο: δημόσια κτήματα, δημόσιοι βοσκότοποι, αποδίδονται σε κτηνοτρόφους που δεν διαθέτουν ιδιωτικό βοσκότοπο. Δηλαδή, δημόσιος βοσκότοπος δίνεται σε όσους οι διαθέσιμοι βοσκότοποι στη δική τους περιφερειακή ενότητα δεν επαρκούν για να καλύψουν τον αριθμό των ζώων που δηλώνουν. Ο δημόσιος βοσκότοπος δηλώνεται αποκλειστικά για να ενεργοποιηθούν οι ενισχύσεις. Για παράδειγμα, για το αν ένας κτηνοτρόφος από την Κρήτη μπορεί να δηλώνει βοσκότοπο, στην Αλεξανδρούπολη, η απάντηση έχει να κάνει με τον τρόπο που η ίδια η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει επιλέξει να κατανέμονται οι ενισχύσεις. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν ήθελε να πάει με τον αριθμό των ζώων – που θα ήταν μια προφανής λύση – γιατί δεν μπορούσε να στηριχτεί σε μη επαρκείς ελέγχους. Δεν ήθελε να πάει ούτε με τις ποσότητες γάλακτος ή κρέατος, γιατί και εκεί υπήρχαν στο παρελθόν μηχανισμοί καταστρατήγησης. Τι είπε λοιπόν; Ζήτησε Διαχειριστικά Σχέδια Βόσκησης. Να αποτυπωθεί δηλαδή η βοσκοϊκανότητα των βοσκοτόπων της χώρας και, με βάση αυτήν, να προσδιοριστεί πόσα συνολικά ζώα μπορούν να λαμβάνουν ενίσχυση. Αυτό ήταν που ενδιέφερε την Ευρωπαϊκή Επιτροπή: ο συνολικός αριθμός. Και αυτό ακριβώς υπηρετεί η τεχνική λύση.

 Οφείλω, αυτοκριτικά, να πω το εξής: στο σχέδιο που είχαμε ως κυβέρνηση και στο σχέδιο που είχα εγώ να υλοποιήσω – από το 2019 έως τα τέλη του 2020 – ο ΟΠΕΚΕΠΕ δεν υπήρξε ποτέ ως ξεχωριστό ζήτημα. Δεν υπήρχε σε κανένα σχέδιο, σε κανένα πρόγραμμα της Νέας Δημοκρατίας. Δεν ήταν στην ατζέντα. Δεν ήταν θέμα στα χρόνια τα δικά μου, το 2019 και το 2020. Τι εμφανίζεται το 2020; Παρατηρείται μια αύξηση στις δηλώσεις ζώων. Παίρνω μέτρα; Παίρνω. Θέτω «κόφτη», ώστε όσοι δηλώνουν υπερβολικά μεγάλο αριθμό ζώων να μην μπορούν να λαμβάνουν ενίσχυση άνω των 4.000 ευρώ. Και αυτό το κάνω με υπουργική απόφαση το 2020. Ό,τι πρόταση μου ήρθε από τον ΟΠΕΚΕΠΕ για τον έλεγχο αυτού του φαινομένου, την υιοθέτησα και την υλοποίησα. Και επειδή γίνεται λόγος για τις σημερινές συλλήψεις, να είμαστε απολύτως σαφείς: πότε παραγγέλθηκαν οι έλεγχοι που οδήγησαν την εισαγγελική αρχή σε αυτές τις συλλήψεις; Το 2020, επί ημερών μου. Αυτό που ελέγχεται σήμερα αφορά ΑΦΜ που είχαν τεθεί σε έλεγχο τότε.

Πρέπει επίσης να ξεκαθαρίσουμε αναφορικά με το αφήγημα της αντιπολίτευσης ότι είναι άλλο πράγμα τα θεσμικά ζητήματα, που οδηγούν στις αποφάσεις που λαμβάνονται σήμερα όπως η εμπλοκή της ΑΑΔΕ, τα monitoring, οι διορθωτικές παρεμβάσεις. Αυτό είναι ένα επίπεδο συζήτησης.

Άλλο, όμως, και εντελώς διαφορετικό, είναι η συκοφαντική αφήγηση περί «γαλάζιας συμμορίας». Αυτός ο ισχυρισμός προϋποθέτει ότι γνωρίζαμε πως συγκεκριμένα πρόσωπα προέβαιναν σε παράνομες ενέργειες και ότι τα διευκολύναμε ή συμπράξαμε μαζί τους. Κάτι τέτοιο δεν έχει αποδειχθεί και δεν θα μπορούσε να αποδειχθεί γιατί πολύ απλά δεν ισχύει.

– Aναμφίβολα, το θέμα των ημερών είναι τα μπλόκα των αγροτών. Θεωρείτε ότι υπήρξε αργοπορία και λάθη από την πλευρά της κυβέρνησης που θα μπορούσαν να έχουν αποφευχθεί για να μην φτάσουμε στις εκτεταμένες κινητοποιήσεις;

Κοιτάξτε, στα κρίσιμα ζητήματα που θέτουν, η κυβέρνηση έχει δείξει ότι υπάρχει πραγματική διάθεση συζήτησης και απ’ όσο γνωρίζω, έχει ήδη διαμορφώσει ένα πλαίσιο θετικής προσέγγισης. Επομένως, αν μετά από αυτό οι εκπρόσωποι των αγροτών επιμείνουν ότι δεν συζητούν, φοβάμαι ότι μένουν εκτεθειμένοι, και απέναντι στους ίδιους τους αγρότες που εκπροσωπούν, οι οποίοι, σε τελική ανάλυση, θέλουν να δουν πρόοδο και να διαπιστώσουν τι μπορεί πράγματι να ικανοποιήσει η κυβέρνηση από τα αιτήματά τους. Για να υπάρξει αποτέλεσμα, πρέπει να γίνουν βήματα και από τις δύο πλευρές.

Χρειάζεται αλληλοσυνεννόηση και αλληλοκατανόηση. Σε σχέση με την κριτική ότι η κυβέρνηση άργησε να ασχοληθεί με τον αγροτικό τομέα και γι’ αυτό φτάσαμε στα μπλόκα, χωρίς καμία διάθεση να αρνηθώ οποιονδήποτε καταλογισμό ευθύνης, οφείλω να επισημάνω ότι πολλά από αυτά τα ζητήματα είναι ιδιαίτερα περίπλοκα. Αφορούν πολύ κόσμο, πολλούς φορείς και δεν είναι ποτέ ένα μόνο θέμα στο τραπέζι. Σε αρκετές περιπτώσεις εμπλέκεται και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Απαιτείται συνεννόηση, ακόμη και συμφωνία σε διεθνές επίπεδο. Υπάρχουν, επίσης, ζητήματα που συνδέονται με το σχέδιο αναδιάρθρωσης του ΟΠΕΚΕΠΕ, όπου η εμπλοκή της Ευρωπαϊκής Επιτροπής καθιστά αναγκαία μια επιπλέον συζήτηση και προετοιμασία. Τίποτα από αυτά δεν γίνεται με το πάτημα ενός κουμπιού, ώστε να εφαρμοστεί την επόμενη μέρα το πρωί. Χρειάζεται δουλειά, προετοιμασία και χρόνο για να φτάσουν σε σημείο υλοποίησης.

-Οι δημοσκοπήσεις δείχνουν ότι η ΝΔ είναι μακριά από τα ποσοστά αυτοδυναμίας. Αν λοιπόν στις επόμενες εθνικές εκλογές, δεν μπορεί να σχηματίσει αυτοδύναμη κυβέρνηση, ποιους θεωρείτε εν δυνάμει κυβερνητικούς εταίρους; Υπάρχουν κόκκινες γραμμές που δεν θα διαπραγματευόσασταν;

Οι δημοσκοπήσεις είναι μια αποτύπωση της στιγμής και προφανώς τις λαμβάνουμε υπόψη μας και τις αξιολογούμε. Αυτό όμως που ενδιαφέρει την κυβέρνηση είναι να επιλύσει τα προβλήματα των πολιτών, να υλοποιήσει το κυβερνητικό της πρόγραμμα και να το θέσει όταν έρθει η ώρα, στην κρίση των πολιτών προκειμένου να αξιολογηθεί συνολικά. Και τα δεδομένα δείχνουν ότι η κοινωνία αναγνωρίζει το έργο που έχει γίνει, παρά τις όποιες αστοχίες έχουν υπάρξει, και λογικά θα πω εγώ, μετά από σχεδόν εφτά χρόνια διακυβερνήσεως. Από εκεί και πέρα, ο στόχος είναι μια αυτοδύναμη τρίτη θητεία, ώστε να συνεχιστεί η πορεία της χώρας με σταθερό βηματισμό και σαφή προσανατολισμό.

-Πώς κρίνετε την επικριτική στάση των πρώην Πρωθυπουργών όπως ο κ. Καραμανλής και ο κ. Σαμαράς απέναντι στην κυβέρνηση, μπορεί να επηρεάσει την εκλογική στρατηγική της ΝΔ;

Δεν μπαίνουμε σε αντιπαράθεση με τους δύο πρώην πρωθυπουργούς. Η κυβέρνηση ακούει με πολύ προσοχή την κριτική τους και θα συνεχίσει να κάνει τη δουλειά της καταβάλλοντας τη μέγιστη δυνατή προσπάθεια.

– Ο Αλέξης Τσίπρας παρουσίασε την «Ιθάκη» και επιχειρεί να δημιουργήσει αφήγημα για την απογοήτευση της κοινωνίας. Πιστεύετε ότι ο πρώην Πρωθυπουργός μπορεί να απειλήσει ουσιαστικά τη ΝΔ του Κυριάκου Μητσοτάκη με έναν πιθανό νέο πολιτικό σχηματισμό;

Οι συνέπειες από την επανεμφάνιση του κ. Τσίπρα αφορούν πρωτίστως τον ίδιο τον χώρο της Αριστεράς. Το αν θα πάρει 10%, 15% ή 20% είναι ένα εσωτερικό ζήτημα αυτού του χώρου· δεν διαμορφώνει κυβερνητική προοπτική. Επηρεάζει απλώς τον εκλογικό συσχετισμό στο εσωτερικό του. Το εκλογικό ποσοστό του 2015 δεν υπάρχει πια. Αυτό που συζητείται σήμερα είναι πώς θα αναδιοργανωθεί ένας χώρος που, λόγω των δομικών του προβλημάτων, δεν εμφανίζει δυναμική. Κατά τη γνώμη μου, το πραγματικό ζήτημα είναι η εσωτερική αναδιάταξη του χώρου της Αριστεράς. Μέχρι πρότινος, ο ίδιος είχε την ευθύνη αυτού του χώρου και ηγείτο σε μια περίοδο χωρίς κατακερματισμό, όταν είχε λάβει 17%. Αυτό που λείπει από τη συζήτηση είναι μια ουσιαστική ανάλυση για το αν η Αριστερά σήμερα υπερασπίζεται ιδέες που είναι πράγματι ελκυστικές για την κοινωνία. Σε κάθε περίπτωση, ο κ. Τσίπρας δεν μας τρομάζει. Το έχουμε ζήσει, το έχουμε περάσει και το έχουμε νικήσει.

– Έρχεστε σε επαφή καθημερινά με τους πολίτες της Ανατολικής Αττικής.Τι είναι αυτό που αποκομίζετε και ποιοι είναι οι τομείς που θεωρείτε ότι απασχολούν περισσότερο την καθημερινότητα τους;

Οι πολίτες είναι μάρτυρες των μεγάλων αλλαγών που έχουν συντελεστεί στην περιοχή τα τελευταία 6,5 χρόνια διακυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας. Υλοποιείται μια σειρά από ιδιαίτερα σημαντικά έργα, με αιχμή τις μεγάλες υποδομές. Έργα που αφήνουν ισχυρό αναπτυξιακό αποτύπωμα, αναβαθμίζουν την ποιότητα ζωής και εκσυγχρονίζουν ουσιαστικά το πρόσωπο της Ανατολικής Αττικής, η οποία αποτελεί ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα των αλλαγών που συντελούνται σε ολόκληρη τη χώρα. Οι πολίτες το βλέπουν, το αναγνωρίζουν και είμαι βέβαιος ότι θα το επιβραβεύσουν την ώρα των εκλογών. Σαφώς και χρειάζονται περισσότερα και πρέπει να γίνουν ακόμη περισσότερα, με έμφαση σε κρίσιμους τομείς που επηρεάζουν άμεσα την καθημερινότητα όπως οι μετακινήσεις, τα πολεοδομικά ζητήματα, αλλά και η περαιτέρω ενίσχυση της πολιτικής προστασίας. Κλείνοντας, θέλω με την ευκαιρία αυτής της συνέντευξης, να ευχηθώ από καρδιάς καλά Χριστούγεννα και μια νέα χρονιά με υγεία και ευημερία σε όλες και όλους.

-Σας ευχαριστώ πολύ.

Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Η Φωνή της Ανατολικής Αττικής

Recommended For You