Σε προσδιορισμό των περίπου 25 κατηγοριών μέσα απ’ τις οποίες κάθε σούπερ μάρκετ με ετήσιο τζίρο άνω των 90 εκατ. ευρώ θα δημιουργεί το «καλάθι του νοικοκυράς» με 50 βασικά προϊόντα δεσμευόμενο να διατηρήσει όσο το δυνατόν σταθερές τις τιμές, αναμένεται να προβεί σήμερα η ηγεσία του υπ. Ανάπτυξης. Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, ήδη σε ένα ποσοστό 90% οι κατηγορίες, που θα συνοδεύονται από συγκεκριμενοποιήσεις επί προϊόντων, έχουν «κλειδώσει». Το τελικό «οκ» αναμένεται να δοθεί σε σύσκεψη σήμερα μεταξύ του υπ. Ανάπτυξης κ. Άδωνι Γεωργιάδη και των υπηρεσιακών παραγόντων υπό τον ΓΓ Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή κ. Σωτήρη Αναγνωστόπουλο.
Πηγές απ’ το Υπ. Ανάπτυξης εξηγούσαν πως στόχος δεν είναι μόνο η συμπερίληψη κάποιων κατηγοριών βασικών καταναλωτικών αγαθών για την προφύλαξη κάθε νοικοκυριού, και κυρίως των ευάλωτων που σήμερα δέχονται τις μεγαλύτερες πιέσεις, αλλά και η όσο τον δυνατόν εξειδίκευση τους για λόγους παρακολούθησης της εξέλιξης των τιμών αλλά και της δυνατότητας σύγκρισης από μέρους των καταναλωτών.
Έτσι δίπλα στις γενικές αναφορές όπως πχ «άλευρα», «ζυμαρικά», «όσπρια», «είδη προσωπικής υγιεινής», «απορρυπαντικά» κοκ θα υπάρχει και περαιτέρω εξειδίκευση, όπως πχ χαρτί υγείας με συγκεκριμένα ρολά, βρεφικές πάνες με βάση συγκεκριμένες συσκευασίες, σερβιέτες κοκ.
Σύμφωνα με τις ίδιες ασφαλείς πληροφορίες το «καλάθι του νοικοκυριού» θα συμπεριλαμβάνει αυτά που σήμερα θεωρούνται ανελαστική δαπάνη για ένα νοικοκυριό με μία όμως πιο ευρεία έννοια και πατώντας έτσι πάνω σε ποιοτικά στοιχεία. Στο πλαίσιο αυτό εξετάζεται πολύ σοβαρά να ενταχθεί στο «καλάθι» και κατηγορία αναψυκτικών παρότι δεν θεωρείται προϊόν άμεσης ανάγκης.
Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν πως στην κατηγορία του «καφέ» θα περιλαμβάνονται τρία προϊόντα: ο ελληνικός καφές, ο στιγμιαίος και ο γαλλικός. Αντίθετα οι συσκευασίες του espresso δεν πρόκειται να ενταχθούν παρά το γεγονός ότι υπήρξαν αρκετές εισηγήσεις σε αυτή την κατεύθυνση. Σύμφωνα με πηγές απ’ το υπ. Ανάπτυξης το σκεπτικό ήταν ότι το «καλάθι» δεν πρέπει να «ξεχειλώσει» γιατί θα υπονόμευε την επιτυχία του μέτρου συγκράτησης των τιμών σε προϊόντα που θεωρούνται βασικά και χρησιμοποιούνται κυρίως απ’ τον ευάλωτο πληθυσμό.
Μάλιστα οι ίδιες πηγές ανέφεραν ότι ο σαφής προσδιορισμός των προϊόντων που θα ενταχθούν θα βοηθήσει ώστε μέσα απ’ την πλατφόρμα e-καταναλωτής όχι μόνο να μπορεί να κάνει τις συγκρίσεις του ο καταναλωτής αλλά και το ίδιο το υπουργείο και οι ελεγκτικοί μηχανισμοί να είναι σε θέση να βλέπουν την εξέλιξη των τιμών πάνω σε συγκεκριμένη πλατφόρμα προϊόντων. Όπως εξηγούσαν, αυτό αργότερα μπορεί να «εργαλειοποιηθεί» ώστε να γίνονται παρεμβάσεις όπου χρειάζεται.
Εν τω μεταξύ ήδη η ηγεσία του υπ. Ανάπτυξης αναμένεται να πραγματοποιήσει σύσκεψη και με τους εκπροσώπους των βιομηχανιών σε μία προσπάθεια να συμβάλουν στην επιτυχία του εγχειρήματος μέσα από ένα μορατόριουμ στις ανατιμήσεις.
Σε κάθε περίπτωση πάντως πρόκειται για ένα εγχείρημα εξαιρετικά δύσκολο με δεδομένο ότι ο πληθωρισμός εξακολουθεί να έχει μία δυναμική εξέλιξη, όπως εξάλλου κατέδειξαν και τα στοιχεία που κοινοποίησε χθες η ΕΛΣΤΑΤ.
Σύμφωνα με αυτά οι τιμές των βασικών τροφίμων – και όχι μόνο – τον περασμένο μήνα σε σχέση με ένα χρόνο πριν (Σεπτέμβριος 22 vs Σεπτέμβριος 21) έχουν πάρει «φωτιά» βάζοντας το δικό τους λιθαράκι ώστε ο δείκτης τιμών καταναλωτή να δείξει +12%!
Συνολικά οι τιμές στην ομάδα «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά» εμφανίζονται αυξημένες κατά 13,5%
Οι μεγαλύτερες αυξήσεις καταγράφονται στα γαλακτοκομικά και αυγά που είναι ακριβότερα κατά 23,3% σε σχέση με πέρυσι ενώ σε έναν μόλις μήνα αυξήθηκαν κατά 2,7%.
Το ψωμί και τα δημητριακά έχουν αυξημένες τιμές κατά 18,4% σε σχέση με τον περσινό Σεπτέμβριο και κατά 17% τα έλαια και λίπη. Σημαντικές είναι και οι ανατιμήσεις στα κρέατα (+17,6%), στα λοιπά τρόφιμα (+12,6%), σε καφέ-κακάο-τσάι (+14,3%).