Ολοκληρώθηκε η επιχείρηση ανάσυρσης και των 8 σορών από το αεροσκάφος Antonov που κατέπεσε χθες στην Καβάλα.
Αυτή την ώρα βρίσκεται σε εξέλιξη η μεταφορά τους στο Γ.N. Κομοτηνής.
Κατόπιν αιτήματος από το Εθνικό Συντονιστικό Κέντρο Επιχειρήσεων και Διαχείρισης Κρίσεων (ΕΣΚΕΔΙΚ) διατίθεται όχημα από τις Ένοπλες Δυνάμεις για τη μεταφορά των σορών από τη περιοχή του δυστυχήματος.
Την ίδια ώρα, συνεχίζονται οι έρευνες του Τάγματος Εκκαθάρισης Ναρκοπεδίων Ξηράς (ΤΕΝΞ) στο σημείο συντριβής του Αντόνοφ.
Τα στελέχη του ΤΕΝΞ θα συγκεντρώσουν και θα απομακρύνουν ή θα εξουδετερώσουν τα κομμάτια του φορτίου που μετέφερε το αεροσκάφος, αναλόγως της κρίσης των πυροτεχνουργών.
Ο εκπρόσωπος Τύπου της Πυροσβεστικής, Γιάννης Αρτοποιός, ανέφερε κατά την έκτακτη ενημέρωση που έγινε το απόγευμα της Κυριακής ότι «από την έρευνα δεν εντοπίστηκαν επικίνδυνα υλικά στο σημείο συντριβής του αεροσκάφους».
Όπως σημείωσε, το αεροσκάφος μετέφερε φορτίο 11,5 τόνων με πυρομαχικά. Παράλληλα ο κ. Αρτοποιός ανέφερε πως «πλέον έχει ξεκινήσει η δεύτερη φάση. Προσωπικό του Ελληνικού Στρατού και 30 πυροσβέστες θα διαμορφώσουν οδούς ασφαλούς διέλευσης και μεταφοράς των σορών σε χώρο απολύμανσης».
Ο κ. Αρτοποιός τόνισε ότι όλες οι ενέργειες πραγματοποιούνται σε συνεργασία και με τη διαρκή παρουσία δυνάμεων που διαθέτει το Γενικό Επιτελείο Εθνικής Άμυνας.
Η πορεία του αεροσκάφους Αντόνοφ και το μήνυμα για φωτιά στον κινητήρα
Νωρίτερα, η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας προέβη σε επίσημη ενημέρωση για την πτώση του αεροσκάφους Antonov 12 επισημαίνοντας πως για το αεροπορικό δυστύχημα έχει επιληφθεί η Επιτροπή Διερεύνησης Ατυχημάτων και Ασφάλειας Πτήσεων (ΕΔΑΑΠ).
Το ουκρανικού νηολογίου αεροσκάφος τύπου Antonov 12, απογειώθηκε από τον αερολιμένα της Νις στην Σερβία με οκταμελές πλήρωμα και 11,5 τόνους επικίνδυνο φορτίο (dangerous goods).
Σύμφωνα με το σχέδιο πτήσης που είχε καταθέσει στις αρμόδιες αρχές της Σερβίας, το αεροσκάφος θα πραγματοποιούσε πτήση cargo προς το Μπανγκλαντές (Ντάκα) με ενδιάμεσους σταθμούς την Ιορδανία (Αμμάν) και την Σαουδική Αραβία (Ριάντ).
Στον ελληνικό εναέριο χώρο εισήλθε στις 22:09 τοπική ώρα. Το αεροπλάνο στις 22:37 ενημέρωσε το Κέντρο Ελέγχου Περιοχής Αθηνών – Μακεδονίας (ΚΕΠΑΘΜ) ότι λόγω προβλήματος (operation reasons) δεν θα συνεχίσει για το τελικό του προορισμό και ότι θα γυρίσει πίσω στο αεροδρόμιο αναχώρησης. Στις 22:42 πετώντας ανατολικά της Χαλκιδικής ενημέρωσε τους Ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας στην προσέγγιση Θεσσαλονίκης ότι έχει πρόβλημα στον κινητήρα νούμερο τέσσερα αναφέροντας: may day φωτιά στον κινητήρα τέσσερα.
Η ΥΠΑ άμεσα κήρυξε κατάσταση κινδύνου με την ενεργοποίηση των σχετικών διαδικασιών που προβλέπονται. Στις 22:45 το αεροσκάφος είχε συνομιλία με τον πύργο ελέγχου Καβάλας και ενημέρωσε ότι κατευθύνεται για αναγκαστική προσγείωση. Αμέσως δόθηκε άδεια προσγείωσης για το αεροδρόμιο της Χρυσούπολης στην Καβάλα. Στις 22:47 το στίγμα του αεροσκάφους χάθηκε από τα ραντάρ της εναέριας κυκλοφορίας.
Η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, όπως αναφέρεται στην σχετική ανακοίνωση, ενημέρωσε το Εθνικό Κέντρο Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης για την κατάσταση κινδύνου και εν συνεχεία για την απώλεια επικοινωνίας και ξεκίνησε άμεσα η διαδικασία εντοπισμού, έρευνας και διάσωσης. Παράλληλα κινητοποιήθηκαν όλοι οι αρμόδιοι φορείς (Πυροσβεστική Υπηρεσία, Ελληνική Αστυνομία, Πολιτική Προστασία, Υπουργείο Εθνικής ‘Αμυνας και τοπικοί φορείς) για την απώλεια στίγματος του αεροπλάνου στην ευρύτερη περιοχή της Καβάλας.
«Για το αεροπορικό δυστύχημα έχει επιληφθεί η Επιτροπή Διερεύνησης Ατυχημάτων και Ασφάλειας Πτήσεων (ΕΔΑΑΠ)» καταλήγει η ανακοίνωση της ΥΠΑ.
Τα πυρομαχικά που μετέφερε το αεροσκάφος
Αναλυτικά στοιχεία για το φορτίο του Antonov έδωσαν νωρίτερα οι αρμόδιες υπηρεσίες.
Συγκεκριμένα, το Ενιαίο Κέντρο Συντονισμού Έρευνας & Διάσωσης (ΕΣΚΕΔ) έλαβε μήνυμα από τη σερβική εταιρεία όπλων και αμυντικών συστημάτων Valir (εντολέα της μεταφοράς του συγκεκριμένου φορτίου), και σύμφωνα με την ενημέρωση το Antonov μετέφερε τα εξής πυρομαχικά:
- εκπαιδευτικά βλήματα όλμων 60mm M62,
- εκπαιδευτικά βλήματα όλμων 82mm M62 και
- φωτιστικά βλήματα όλμων 82mm M67.