Είναι η δασκάλα που θα ήθελε να έχει κάθε παιδί στο σχολείο του. Να τον ταξιδεύει στο άπειρο της γνώσης, να εξάπτει τη φαντασία του στο απέραντο του σύμπαντος. Να μετατρέπει το θρανίο του σε διαστημόπλοιο και το προαύλιο του σχολείου σε κοσμοδρόμιο.
Η Αθηνά Πριμικίρη έκανε πράξη τα όνειρα της και βρήκε τον δικό της αστρικό κώδικα επικοινωνίας με τους μαθητές της για όλα τα μυστικά του σύμπαντος. Την συναντήσαμε στον εξώστη του φιλόξενου σπιτιού της στο Καπανδρίτι που είναι γεμάτο από βιβλία, αγάπη και ανθρωπιά. Εδώ και 45 χρόνια ο αγαπημένος της Τάσος είναι ο… συγκυβερνήτης της ζωής σε αυτό το ταξίδι στο απύθμενο της φαντασίας και της έρευνας.
«Κάθε μέρα πρώτη μέρα»
«Το όνειρο μου είναι να δημιουργήσω τον πρώτο Ελληνα αστροναύτη, αλλά μέχρι τότε μπορούμε να δημιουργούμε ολοκληρωμένες προσωπικότητες που θα ανοίγουν παράθυρα στη γνώση, στην έρευνα και στη δημιουργία», μας λέει με ενθουσιασμό ενώ τα μάτια της λάμπουν από λαχτάρα και χαρά. «Κάθε μέρα στο σχολείο είναι σαν την πρώτη μέρα με όλη την εμπειρία και τη γνώση που αποκόμισα όλα αυτά τα χρόνια. Τα παιδιά δείχνουν μεγάλο ενδιαφέρον και η σκέψη τους γίνεται παραγωγική και δημιουργική με όλα τα στοιχεία από πολλές επιστήμες», λέει η Αθηνά Πριμικίρη.
Από την Ομπάμα στη NASA
Δασκάλα του Δημοτικού Σχολείου Καπανδριτίου και πρώην διευθύντρια του 25ου Δημοτικού Αχαρνών, η Αθηνά Πριμικίρη είναι η Υπεύθυνη Υλοποίησης του προγράμματος Mission X που ξεκίνησε και χρηματοδότησε η NASA το 2011 υιοθετώντας πρωτοβουλία της συζύγου του πρώην Προέδρου των ΗΠΑ Μισέλ Ομπάμα.
Εθελόντρια γνώσης του διαστήματος
To πρόγραμμα από το 2018 το τρέχει πλέον ο ΕSA (Ευρωπαϊκός Διαστημικός Οργανισμός). Στην Ελλάδα από το 2014 η Αθηνά Πριμικίρη εφαρμόζει με μεγάλη επιτυχία το πρόγραμμα στα σχολεία που είναι διορισμένη αλλά και σε δεκάδες άλλα που αναζητούν τα φώτα και τη συνεργασία της. Από το Νοέμβριο του 2021 το πρόγραμμα στην Ελλάδα μπήκε υπό τη σκέπη του ESERO στο οποίο η Πριμικίρη παρέχει εθελοντικά τις υπηρεσίες της αλλά και την πολυετή εμπειρία της.
Όνειρο της να μπει σε όλα τα σχολεία
Μεταλαμπαδεύει τις εμπειρίες και τις γνώσεις της στις νέες γεννιές μαθητών, σε συναδέλφους εκπαιδευτικούς αλλά και έμπειρους καθηγητές της επιστημονικής κοινότητας. Αυτή την περίοδο γίνονται ενέργειες ώστε το πρόγραμμα να υιοθετηθεί και από το υπουργείο Παιδείας ώστε να μπει σε όλα τα σχολεία της χώρας που είναι και ο μεγάλος στόχος της Πριμικίρη.
Το Mission X και η Μισέλ Ομπάμα
«Το Mission X είναι ένα πρόγραμμα που επινοήθηκε από τη Μισέλ Ομπάμα με σκοπό τη βελτίωση της άσκησης, της γνώσης και της υγιεινής διατροφής των Αμερικανών. Κυριολεκτικά απογειώθηκε όταν το υιοθέτησε η ΝASA. Eγινε από τα πιο δημοφιλή στον κόσμο και είμαι υπερήφανη που το υπηρέτησα όλα αυτά τα χρόνια. Ελπίζω πως στο μέλλον θα επεκταθεί ακόμα περισσότερο και θα περάσει σε όλα τα ελληνικά σχολεία. Τα παιδιά εξοικειώνονται με το διάστημα, με την τεχνολογία, βελτιώνουν τις γνώσεις τους, αναζητούν πληροφορίες και γενικά αντιλαμβάνονται από μικρή ηλικία σημαντικές υπαρξιακές και επιστημονικές έννοιες που τα βοηθάει να ωριμάσουν και να προοδεύσουν».
Από το νηπιαγωγείο στο… Γυμνάσιο
Οπως εξηγεί η Αθηνά Πριμικίρη το πρόγραμμα απευθύνεται από τα παιδιά του νηπιαγωγείου μέχρι τα 12χρονα της ΣΤ Δημοτικού αν και όπως λέει το Γυμνάσιο της Ηλιούπολης που το υιοθέτησε καταγράφηκαν θεαματικά αποτελέσματα. Με άλλα λόγια πρόκειται για ένα πρόγραμμα με ευεργετικές δράσεις και “περιτύλιγμα” την προετοιμασία και καθημερινότητα των αστροναυτών. Έχουμε φτιάξει μέχρι και επιτραπέζιο παιχνίδι με θέμα το διάστημα».
Εκπαιδεύονται όπως ένας Αστροναύτης
«Η Αποστολή Mission X: Train Like an Astronaut είναι μία διεθνής εκπαιδευτική πρόκληση που εστιάζει στην καλή φυσική κατάσταση και διατροφή και ενθαρρύνει τους μαθητές να “εκπαιδεύονται όπως ένας Αστροναύτης». Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας έχει καθορίσει την παιδική παχυσαρκία ως μία από τις σοβαρότερες προκλήσεις του 21ου αιώνα για τη δημόσια υγεία – και ότι η διατροφή, η σωματική δραστηριότητα και η υγεία είναι οι καλύτερες απαντήσεις σε επίπεδο πρόληψης σ’ αυτό το μεγάλο πρόβλημα. Ομάδες μαθητών απ’ όλο τον κόσμο, μέσω της εφαρμογής του προγράμματος αυτού, μαθαίνουν για τις αρχές της υγιεινής διατροφής και άθλησης, ενθουσιάζονται από το μέλλον του ανθρώπου στο Διάστημα καθώς και από τις δικές τους μελλοντικές εκπαιδευτικές προοπτικές».
Η εξάσκηση της επιστημονικής σκέψης
«Κεντρική στόχευση της πρωτοβουλίας αυτής αποτελεί η εξάσκηση της επιστημονικής σκέψης, η ανάπτυξη επιστημών STEAM και η καλλιέργεια πνεύματος ομαδικότητας, συνεργατικότητας της πολιτιστικής αποδοχής και της ισότητας των φύλων. Το πολυεθνικό πλήρωμα του ISS αποτελεί πολύ χαρακτηριστική περίπτωση σε παγκόσμιο επίπεδο, όπου συνυπάρχουν και συνεργάζονται από διαφορετικές χώρες πληρώματα, γυναίκες και άνδρες, που ο καθένας έχει ειδική αποστολή, για να πραγματοποιηθεί με ασφάλεια ο στόχος τους αποβλέποντας πάντα στην ειρηνική χρήση του Διαστήματος».
Οι τέσσερις… διαστημικοί σταθμοί
Από την πρώτη επαφή των παιδιών με το Mission X τα αποτελέσματα είναι εντυπωσιακά: «Πολλά παιδιά κάνουν στροφή του ενδιαφέροντος τους στη διαστημική περιπέτεια. Αυτό συνεπάγεται στενή συναναστροφή τους με τις φυσικές επιστήμες για ευρύ φάσμα αιτιών. Πρώτον, επειδή η ενασχόληση με το Διάστημα απευθύνεται σε μαθητές που καλύπτουν όλο το ηλικιακό φάσμα ενθαρρύνοντας το δημιουργικό τους πνεύμα, παρακινώντας τους την παραγωγική περιέργεια και δίνοντας περαιτέρω ώθηση στην κριτική τους αντίληψη ανοίγοντάς τους νέους ορίζοντες. Δεύτερον, οριοθετεί ένα τομέα μάθησης διεπιστημονικό, που βρίσκει χειροπιαστή εφαρμογή σε διακριτούς κλάδους του επιστητού (βιολογία, φυσική, πληροφορική, τηλεπικοινωνίες κ.α.)».
«Τρίτον, ασκεί ζωογόνα επίδραση και στα δύο φύλα δεδομένου ότι προωθεί δραστήρια τη μεταξύ τους ισότητα προσπαθώντας να μετριάσει τις υφιστάμενες άνισες κοινωνικές μεταχειρίσεις. Τέταρτον, συμβάλλει καίρια στη διεθνή και δια-πολιτιστική συνεργασία και σύσφιξη της σχέσης των κρατών και πασχίζει ακούραστα για τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των πολιτών και τη διασφάλιση της αναπτυξιακής πορείας ολόκληρης της ανθρωπότητας. Αρκεί να σκεφτούμε εδώ ότι ο προσανατολισμός προς το διάστημα δεν υπόκειται σε αναπόδραστους γεωγραφικούς περιορισμούς στο μέτρο που αποτελεί κτήμα όλων μας (κάτι ανάλογο με την τέχνη) και διαθέτει παγκόσμια εμβέλεια και τεράστια προσαρμοστικότητα στις μεταβαλλόμενες συνθήκες της παγκοσμιοποιημένης πραγματικότητας», λέει η Αθηνά Πρικιμίρη.
Το όνειρο της ο Έλληνας αστροναύτης
Η Αθηνά Πριμικίρη από τότε που θυμάται την εκπαιδευτική της ζωή ταυτίζεται με το μάθημα της Κοσμογραφίας: «Θυμάμαι με αγάπη και νοσταλγία το βιβλίο της Κοσμογραφίας όταν ήμουν μαθήτρια. Από μικρή όλα τα ζητήματα που έχουν να κάνουν με το διάστημα, το σύμπαν, αλλά και τις προσπάθειες του ανθρώπου να αποκτήσει γνώση και να τιθασεύσει το άγνωστο και το άπειρο μου προκαλούσαν μεγάλη εντύπωση. Ολα αυτά τα θέματα, συνδυάζονται με την καθημερινή μας ζωή, με τη δημιουργία και τον ποιοτικό τρόπο ζωής και κάπως έτσι συνθέτουν τα βασικά συστατικά του Mission X. Βέβαια το όνειρο μου είναι κάποια στιγμή να βγάλω και έναν Έλληνα αστροναύτη. Αρκετά παιδιά έφτασαν κοντά στο να πάρουν το χρίσμα αλλά ακόμα δεν το έχει καταφέρει».
Η γαλανόλευκη στους διαστημικούς σταθμούς
Η Πριμικίρη σε αυτή τη δημιουργική 8ετία του Mission X έζησε μοναδικές εμπειρίες και τίμησε την Ελλάδα στην επίλεκτη κοινότητα που ασχολείται με τα μυστικά του διαστήματος. Εχει επισκεφτεί τους διαστημικούς σταθμούς της Ιταλίας, της Νορβηγίας, της Γαλλίας, ενώ το 2019 είχε την τιμή να διοργανώσει στο Μαραθώνα την ετήσια συνάντηση των εκπροσώπων του προγράμματος από όλη την παγκόσμια κοινότητα: “Hταν μεγάλη τιμή για την Ελλάδα αυτή η συνάντηση. Όλα τα επίλεκτα μέλη ήρθαν στην Ελλάδα.
Τα δύο παιδιά της μετά τα αγόρια της
Συγγραφέας δύο πολύ σπουδαίων εκδόσεων με τίτλο «Εκπαίδευση 4.0 Μάθηση και Δεξιότητες του 21ου αιώνα Επιχειρηματικές Δεξιότητες στην Εκπαίδευση» «Εκπαίδευση 4.0 Βήματα Δημιουργικότητας», η Αθηνά Πριμικίρη έχει ανοίξει δρόμους σε αχαρτογράφητα νερά προκαλώντας το ενδιαφέρον της επιστημονικής κοινότητας και πρόσφατα και του ίδιου του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη ο οποίος της έστειλε συγχαρητήρια επιστολή. «Αυτές οι δύο εκδόσεις είναι τα δεύτερα παιδιά μου μετά τα δύο αγόρια μου. Τις δημιούργησα με πολύ κόπο και άπειρες ώρες δουλειάς. Αυτό ακριβώς είναι και το αντικείμενο μου, το πως θα διδαχτεί η δημιουργικότητα».