Στις 26 Νοεμβρίου πέφτει η Black Friday 2021, ημέρα κατά την οποία τα τελευταία χρόνια αυξάνεται το αγοραστικό ενδιαφέρον, λόγω των προσφορών σε πολλά εμπορικά καταστήματα.
Τρεις ημέρες μετά, στις 29 Νοεμβρίου, ακολουθεί η Cyber Monday.
Black Friday: Η προέλευσή της
Η «Black Friday» (Μαύρη Παρασκευή) είναι το ανεπίσημο όνομα της ημέρας που ακολουθεί την Ημέρα των Ευχαριστιών στις ΗΠΑ, δηλαδή η τέταρτη Παρασκευή του Νοεμβρίου.
Η συγκεκριμένη ημέρα έχει θεωρηθεί ως αρχή της περιόδου των χριστουγεννιάτικων αγορών στις ΗΠΑ από τη δεκαετία του 1950, με πολλές επιχειρήσεις να ανοίγουν από τις πρώτες πρωινές ώρες, προσφέροντας αγαθά με σημαντικές εκπτώσεις.
Αν και δεν είναι επίσημη αργία, σε ορισμένες αμερικανικές πολιτείες αρκετοί εργαζόμενοι εκτός του τομέα του λιανεμπορίου δεν εργάζονται τη συγκεκριμένη ημέρα, με αποτέλεσμα να δημιουργείται -μαζί με την Ημέρα των Ευχαριστιών και το επόμενο Σαββατοκύριακο- ένα τετραήμερο που αυξάνει τον αριθμό των δυνητικών αγοραστών.
Τα πρώτα στοιχεία από τη χρήση του όρου «Black Friday» υποδηλώνουν ότι ο όρος προέρχεται από τη Φιλαδέλφεια, όπου χρησιμοποιήθηκε για να περιγράψει την μεγάλη και ενοχλητική για τους πεζούς κυκλοφορία οχημάτων, που σημειωνόταν την ημέρα μετά την ημέρα των Ευχαριστιών, σύμφωνα με τη Wikipedia.
Αυτή η χρήση του όρου χρονολογείται τουλάχιστον από το 1961, ενώ περισσότερα από 20 χρόνια αργότερα, έγινε δημοφιλής η εξήγηση ότι αυτή η ημέρα ήταν το σημείο του έτους κατά το οποίο το λιανεμπόριο αρχίζει να γυρίζει σε κέρδος, δηλαδή από το «κόκκινο» περνάει στο «μαύρο».
Κατά το παρελθόν, έχουν υπάρξει αναφορές για βία μεταξύ πελατών την ημέρα αυτή, λόγω της φρενίτιδας που επικρατεί σε ορισμένα καταστήματα. Από τις αρχές του 21ου αιώνα, έγιναν προσπάθειες να εισαχθεί η «Black Friday» σε άλλες χώρες, ενώ στην Ελλάδα η πρακτική εισήχθη για πρώτη φορά το 2015.
Black Friday 2021: Πέντε κανόνες για τους καταναλωτές
Σε παλαιότερη ανακοίνωσή της, η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδος (ΕΕΚΕ) αναφερόταν σε πέντε κανόνες οι οποίοι πρέπει να ακολουθούνται, προκειμένου να μην πέσουν θύματα «προσφορών» οι καταναλωτές:
- Να κάνουν έρευνα αγοράς και να ελέγχουν όχι μόνο την τιμή (αρχική και νέα) αλλά και την ποιότητα των προϊόντων. Επίσης, να αναζητούν στο διαδίκτυο την τιμή του προϊόντος που πρόκειται να επιλέξουν, βάσει κωδικού ή αριθμού μοντέλου, ώστε να είναι βέβαιοι ότι η τιμή που έχουν εντοπίσει είναι η πιο συμφέρουσα.
- Να οριοθετήσουν τις ανάγκες τους και να προγραμματίσουν με λίστα τις αγορές που πρόκειται να κάνουν, οι οποίες θα συμβαδίζουν με τον προσωπικό ή οικογενειακό τους προϋπολογισμό, αποφεύγοντας αλόγιστες δαπάνες.
- Να ενημερωθούν για τις λεπτομέρειες και τους όρους της συναλλαγής τους όταν αγοράζουν προϊόντα με δόσεις. Ιδίως για αγορές με πιστωτική κάρτα, να είναι πάντα ενημερωμένοι για τους όρους και τις προϋποθέσεις της συγκεκριμένης αγοράς.
- Τα προϊόντα πρέπει να φέρουν την αρχική τιμή και την τιμή προσφοράς (όχι το ποσοστό έκπτωσης). Προσοχή! Στις προσφορές συχνά αναγράφεται ότι δεν γίνονται αλλαγές, γι’ αυτό εάν μετανιώσετε, δεν έχετε τη δυνατότητα αλλαγής.
- Να ζητάνε πάντα την απόδειξη για τα προϊόντα που έχουν αγοράσει. Σε περίπτωση που το προϊόν είναι ελαττωματικό και θελήσουν να το επιστρέψουν ή να το αλλάξουν, η επίδειξη της απόδειξης είναι απαραίτητη.
Η ΕΕΚΕ συστήνει στους καταναλωτές να είναι ιδιαιτέρως προσεκτικοί και να μη δελεάζονται από φαινομενικά εντυπωσιακές προσφορές οι οποίες σε αρκετές περιπτώσεις μπορεί να είναι παραπλανητικές.