Παρέμβαση Γρηγόρη Κωνσταντέλλου, στο τακτικό συνέδριο της ΚΕΔΕ

Δυναμική παρέμβαση εφ’ όλης της ύλης με επίκεντρο τα θεσμικά ζητήματα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης έκανε την Παρασκευή (15/10) στο τακτικό συνέδριο της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ) ο Δήμαρχος Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης και Πρόεδρος της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας της ΚΕΔΕ, κ. Γρηγόρης Κωνσταντέλλος.

Ο κ. Κωνσταντέλλος έθεσε σειρά ζητημάτων στο ακροατήριο, στο οποίο συμμετείχαν εκπρόσωποι της Τοπικής Αυτοδιοίκησης όλης της χώρας αλλά και πολλά στελέχη της κυβέρνησης. Ζήτησε επιτακτικά τη θεσμική αναβάθμιση του ρόλου της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και την ενίσχυση της καταστατικής θέσης των αιρετών που θα δώσει στο Πολιτικό Προσωπικό της Αυτοδιοίκησης τη δυνατότητα να αφοσιωθεί απερίσπαστα στο έργο της Περιφερειακής και Τοπικής Ανάπτυξης, της παροχής ποιοτικών υπηρεσιών στους πολίτες και τις επιχειρήσεις.

Για την αναβάθμιση της καταστατικής θέσης των αιρετών αναφέρθηκε στην αντιμετώπιση της πολιτείας σε θέματα όπως τις οικονομικές απολαβές των εκλεγμένων εκπροσωπών των δήμων οι οποίες, έχουν μείνει σε …μνημονιακά επίπεδα, τη στιγμή που οι κυβερνήσεις έχουν φροντίσει τη μερική αποκατάσταση των βουλευτικών αποζημιώσεων και των μισθών των γενικών γραμματέων των υπουργείων, κρατώντας «τους δημάρχους στο ισόγειο και τους μη αιρετούς στα ρετιρέ». Παράλληλα, καυτηρίασε το γεγονός πως οι αιρετοί εκπρόσωποι της αυτοδιοίκησης δεν απολαμβάνουν καμία ασυλία από ποινικές διώξεις κατά την άσκηση των καθηκόντων τους με αποτέλεσμα να διώκονται ποινικά και να χαρακτηρίζονται υπόδικοι ακόμα και για το γεγονός πως ένα αδέσποτο αλλά εμβολιασμένο και σημασμένο σκυλί δάγκωσε έναν πολίτη.

Συνέχισε την τοποθέτηση του ζητώντας τη θεσμική αναβάθμιση του ρόλου της αυτοδιοίκησης ως του φορέα που βρίσκεται εγγύτερα στον πολίτη: όπως ανέφερε «Μόνο στις μπόρες, τις καταστροφές, τις πανδημίες και τις κρίσεις, μόνο τότε καλούν την τοπική αυτοδιοίκηση. Στις δεξιώσεις συνήθως δεν καλείται, είναι μόνο για τα δύσκολα». Για το θέμα αυτό έφερε ως  παράδειγμα το γεγονός πως κατά τη νομοπαρασκευαστική διαδικασία για νομοσχέδια όπως το χωροταξικό ή ακόμα και το νομοσχέδιο για τα αδέσποτα, ενώ τα όργανα της αυτοδιοίκησης μετά από πολύ δουλειά κατάθεσαν σειρά προτάσεων, έγιναν αποδεκτές από την πολιτεία ελάχιστες έως καμία. Το γεγονός αυτό το συνέδεσε με τη συνολική αντιμετώπιση των δήμων από την πολιτεία και στο σημείο αυτό αποκάλυψε πως οι κρατικοί φορείς στην Ελλάδα έχουν συνολικά 21.000 αρμοδιότητες από τις οποίες οι δήμοι έχουν επιφορτιστεί μόλις τις 1.150 και οι περιφέρειας μόλις 750 αναδεικνύοντας τον τρόπο που αντιλαμβάνεται και βλέπει διαχρονικά το Ελληνικό Κράτος την αποκέντρωση.

Αναφερόμενος στις σχέσεις των δήμων με τις περιφέρειες, έθεσε δύο κυρίαρχα ζητήματα δυσλειτουργίας και υποβάθμισης των ρόλων των δήμων. Το πρώτο αφορά τη διαχείριση των πόρων των ΕΣΠΑ όπου όπως ανέφερε: «Το κράτος έδωσε στις Περιφέρειες τη δυνατότητα να διαχειριστούν τους πόρους του ΕΣΠΑ για να στηρίξουν τους Δήμους και την Τοπική Αυτοδιοίκηση. Τα χρήματά μας όμως τα μοιράζουν δεξιά και αριστερά: Στη μικρομεσαία επιχειρηματικότητα. Στα πανεπιστήμια. Στα σχολεία δεύτερης ευκαιρίας. Συγγνώμη! Έδωσε κανείς εξουσιοδότηση και το δικαίωμα στους περιφερειάρχες τα λεφτά μας να τα σκορπούν για τη δική τους πολιτική και τις δημόσιες σχέσεις; Οι περιφερειάρχες κάνουν τις επιλογές τους εν αγνοία των τοπικών αναγκών. Πρέπει να πας εκεί, να προσκυνήσεις, να δηλώσεις πίστη, για να πάρεις. Αυτό είναι ανεπίτρεπτο! Ας τα διαχειριστούν εκείνοι λοιπόν, αλλά με συγκεκριμένο τρόπο».

Το δεύτερο ζήτημα που έθεσε ήταν το μείζον θέμα της διαχείρισης απορριμμάτων εκφράζοντας την αγανάκτηση της συντριπτικής πλειοψηφίας των δήμων της χώρας για το γεγονός ότι το Υπουργείο Περιβάλλοντος και οι Περιφέρειες έχουν τη θεσμική ευθύνη της διαχείρισης, αφήνοντας στους Δήμους μόνο την αρμοδιότητα να τα μαζεύουν και να πληρώνουν τα Εθνικά και Ευρωπαϊκά πρόστιμα:

«Δεν κάνουν καλά τη δουλειά τους και πληρώνουμε τα πρόστιμα εμείς. Αυτή είναι η πραγματικότητα και αυτό πρέπει να αλλάξει, πρέπει να το σταματήσουμε. Και δεν θα μιλήσω για τον ΕΔΣΝΑ, για εμάς τους φουκαράδες της Αττικής. Πρόκειται για αποτυχία σε όλα τα επίπεδα, οριζοντίως και καθέτως, και μελλοντική κατάρρευση την οποία νομίζω ότι είναι πολύ δύσκολο να την σώσουμε».

Κλείνοντας την ομιλία του, ο κ. Κωνσταντέλλος ζήτησε να λειτουργήσουν επιτέλους οι ελεγκτές νομιμότητας των δήμων όπως προβλέπεται από Νόμο Καλλικράτη του 2010, αφού σήμερα τον έλεγχο νομιμότητας αλλά και σκοπιμότητας, τον ασκούν οι υπάλληλοι της αποκεντρωμένης διοίκησης. Οι δήμαρχοι σήμερα έχουν καταντήσει να παρακαλάνε τους υπουργούς να τους επιτραπεί να ασκούν τα καθήκοντα που τους ανέθεσε ο λαός και όχι οι υπάλληλοι κάποιας κρατικής υπηρεσίας.

Κατέληξε πως όλα τα ζητήματα που τέθηκαν πρέπει να αντιμετωπιστούν και να λυθούν οριστικά με μία καθολική μεταρρύθμιση η οποία θα αναβαθμίζει το θεσμό και θα προάγει την αυτοτέλεια και την ανάπτυξη της Τοπικής Αυτοδιοίκησης που είναι εγγύτερος στην κοινωνία και με σύμμαχο τον πολίτη, να βάλει τέλος στην απαξίωση και την κατάρρευση.

Recommended For You

About the Author: efoni