Μια κλοπή που όταν έγινε σόκαρε τους πάντες. Κάποιοι τη χαρακτήρισαν «κλοπή του αιώνα» για τα ελληνικά δεδομένα. Σχεδόν εννέα χρόνια μετά την κλοπή τους, οι πίνακες του Πικάσο και του Μοντριάν επιστρέφουν εκεί όπου ανήκουν: στην Εθνική Πινακοθήκη.
Είναι δυνατόν κάποιος να έχει κλέψει έναν Πικάσο από την Εθνική Πινακοθήκη και να τον έχει κρύψει σε μια ρεματιά στην Κερατέα; Αυτό υποστηρίζει ο 49χρονος άνδρας που συνελήφθη το απόγευμα της Δευτέρας (28.06.2021) όταν εξιχνιάστηκε η «κλοπή του αιώνα» και βρέθηκαν οι πίνακες που είχαν κάνει… φτερά τα ξημερώματα της 9ης Σεπτεμβρίου του 2012.
Ο 49χρονος ισχυρίζεται επίσης ότι όλα τα έχει κάνει μόνος του. Πως είχε τους πίνακες που έκλεψε από την Εθνική Πινακοθήκη σε μια κρύπτη και το τελευταίο χρονικό διάστημα τους… έκρυψε στη ρεματιά στην Κερατέα!
Οι έρευνες για να βρεθούν οι δράστες της κλοπής στην Εθνική Πινακοθήκη δεν σταμάτησαν ποτέ. Έγιναν… φύλλο και φτερό όλες οι παράνομες δημοπρασίες, οι πίνακες δεν ήταν πουθενά. Τον τελευταίο χρόνο, όμως, εντάθηκαν και τελικά το απόγευμα της Δευτέρας ο 49χρονος βρέθηκε στο τμήμα Διαρρηκτών της ΓΑΔΑ. Και αφού εκεί του παρουσιάστηκαν ένα ένα όλα τα στοιχεία που τον ενοχοποιούσαν, ομολόγησε. Ισχυρίστηκε πως έδρασε μόνος του. Πως προσπάθησε να πουλήσει τους πίνακες αλλά δεν τα κατάφερε.
Πριν από πέντε χρόνια, όπως αποκάλυψε ο ιδιωτικός ερευνητής Γιώργος Τσούκαλης μιλώντας την Τρίτη (29.06.2021) στο Πρώτο Πρόγραμμα, υπήρξε η πληροφορία πως οι δράστες της κλοπής δεν είχαν καταφέρει να βγάλουν στο εξωτερικό τους αμύθητης περιουσίας πίνακες.
«Υπήρχε άνθρωπος που ενδιαφερόταν από το εξωτερικό, υπήρχε σχέδιο φυγάδευσης» είπε ο Γιώργος Τσούκαλης. Αλλά κανείς από τους συλλέκτες που θα ήθελαν τον Πικάσο και τον Μοντριάν δεν είχε καταφέρει να τους αποκτήσει. Γιατί ήταν εξαιρετικά δύσκολο όχι μόνο να μην γίνει αντιληπτό αυτό από τις αρχές αλλά και να βγουν τα κλοπιμαία από την Ελλάδα.
Ο Γιώργος Τσούκαλης εξέφρασε τις αμφιβολίες του για το αν ο 49χρονος, στην κατοχή του οποίου βρέθηκαν οι πίνακες, είναι ο δράστης της κλοπής ή ο άνθρωπος που «φυλούσε» τα πολύτιμα κλοπιμαία. «Το έκανε μόνος του; Όχι σύμφωνα με πληροφορίες που είχαμε από τον πρώτο καιρό», τόνισε ο γνωστός ερευνητής, που έχει ασχοληθεί σε βάθος με την υπόθεση. Όπως σημείωσε, οι πληροφορίες μιλούσαν για συνεργασία 2 ή 3 ατόμων, που διέρρηξαν την Εθνική Πινακοθήκη και πήραν τρία από τα «κοσμήματά» της.
Οι πίνακες που «επιστρέφουν» στην Εθνική Πινακοθήκη
Ο πίνακας «Γυναικείο Κεφάλι», λάδι σε μουσαμά, διαστάσεων 56 επί 40, του Πάμπλο Πικάσο, ο οποίος φιλοτεχνήθηκε το 1939. Τον δώρισε ο ίδιος ο σπουδαίος Ισπανός καλλιτέχνης το 1949 στον ελληνικό λαό, ως τιμητική προσφορά για την γενναία αντίστασή του κατά την διάρκεια της ναζιστικής κατοχής.
Ο πίνακας του Ολλανδού ζωγράφου Piet Mondrian, λάδι σε μουσαμά, διαστάσεων 35 επί 44, ο οποίος και φιλοτεχνήθηκε το 1905 και απεικονίζει έναν ανεμόμυλο κατά μήκος ενός ποταμού. Το συγκεκριμένο έργο αγοράστηκε το 1963 από τον Αλέξανδρο Παππά και αποτέλεσε δωρεά στην Εθνική Πινακοθήκη.
Και τέλος ένα έργο σε χαρτί, πέννα με αραιωμένη σέπια, διαστάσεων 27 επί 16,8 του Ιταλού Guglielmo Caccia (Moncalvo) και απεικονίζει τον Άγιο Diego de Alcala σε έκσταση.