Τι συμβαίνει με τη Ryanair και τη βάση της στην Αθήνα

Με μια ανακοίνωση γεμάτη αιχμές κατά του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών «Ελ. Βενιζέλος», της Fraport που διαχειρίζεται τα 14 μεγάλα περιφερειακά αεροδρόμια, αλλά και του υπουργείου Τουρισμού, η ιρλανδική αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους Ryanair έκανε γνωστό ότι θα κλείσει τη βάση της στην Αθήνα για τον χειμώνα.

Πρόκειται για «μια απώλεια επένδυσης 200 εκατ. ευρώ στο αεροδρόμιο της Αθήνας», αναφέρει η εταιρεία.

Όπως εξηγούν πηγές της αεροπορικής αγοράς στο MR, η απόφαση της Ryanair να σταματήσει να χρησιμοποιεί ως βάση τον ΔΑΑ, σημαίνει πως δεν θα αξιοποιεί το αεροδρόμιο για τη «διανυκτέρευση» δύο αεροπλάνων, και πιθανότατα θα κλείσει και το γραφείο που διατηρούσε εκεί.

Αντίθετα, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, δεν θα σταματήσει τα δρομολόγια από το αεροδρόμιο των Αθηνών, το οποίο θα συνδέει αυτόν τον χειμώνα με 10 προορισμούς (Βιέννη, Βρυξέλλες, Βουδαπέστη, Μπολόνια, Μιλάνο, Ρώμη, Μάλτα, Κατοβίτσε, Δουβλίνο και Λονδίνο).

 

Αξίζει να σημειωθεί πως δεν είναι η πρώτη φορά που η Ryanair διαμαρτύρεται έντονα για τις χρεώσεις των αεροδρομίων, αν και πολλές φορές οι αποφάσεις της εντάσσονται στο γενικότερο πλαίσιο της επιχειρηματικής της στρατηγικής.

Εξάλλου, η επιθετική πολιτική της Ryanair στο θέμα των χρεώσεων των αεροδρομίων είναι γνωστή πανευρωπαϊκά. Το 2018 είχε αποφασίσει να διακόψει τα δρομολόγια από Αθήνα προς Χανιά και Ρόδο, ενώ ταυτόχρονα είχε αυξήσει τα δρομολόγια από διεθνείς προορισμούς προς το ΔΑΑ, αξιοποιώντας και τα κίνητρα που πρόσφερε τότε ο αερολιμένας Αθηνών.

Πηγές της αγοράς σημειώνουν πως σε αντίθετη κατεύθυνση κινούνται άλλες αεροπορικές που ενισχύουν το πτητικό τους πρόγραμμα από και προς το «Ελ. Βενιζέλος».

Χαρακτηριστικά παραδείγματα, εκτός από τις ελληνικές Aegean και Sky Express που πυκνώνουν τα δρομολόγια τους, είναι η βρετανική εταιρεία χαμηλού κόστους Jet2 που θα πετάει φέτος από την Αθήνα και τον χειμώνα αλλά και η Delta Airlines που θα διατηρήσει τη σύνδεση με τις ΗΠΑ για όλη τη διάρκεια του έτους.

Η ανακοίνωση της Ryanair

Ως αιτία για αυτή την απόφαση η Ryanair προέβαλε το γεγονός πως «το αεροδρόμιo της Αθήνας, μαζί με άλλα ελληνικά αεροδρόμια που ανήκουν στο γερμανικό μονοπώλιο της Fraport»,δεν προσφέρουν «κανένα κίνητρο» για την αύξηση της κίνησης και τη χειμερινή σεζόν ή την επέκταση της θερινής σεζόν ειδικά προς την Αθήνα «η οποία θα έπρεπε να είναι ένας δημοφιλής προορισμός για όλο το έτος».

Σημείο τριβής είναι τα τέλη επιβατών που χρεώνουν τα ελληνικά περιφερειακά αεροδρόμια. «Σε μια εποχή που άλλες κυβερνήσεις και αεροδρόμια μειώνουν τις χρεώσεις και υιοθετούν σχέδια τουριστικής ανάκαμψης, η ελληνική κυβέρνηση εξακολουθεί να εφαρμόζει έναν καταδικαστικό φόρο ανάπτυξης αεροδρομίων ύψους 12 ευρώ ανά επιβάτη, καθιστώντας το κόστος πρόσβασης στην Ελλάδα μη ανταγωνιστικό», αναφέρει η εταιρεία.

Αξίζει να σημειωθεί πως το συγκεκριμένο τέλος έχει εφαρμοστεί βάσει της σύμβασης παραχώρησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων στη Fraport, με στόχο να κατευθυνθεί στις εργασίες ανακαίνισης και επέκτασης των υποδομών. Το τέλος των 12 ευρώ θα ισχύει έως τον Νοέμβριο του 2024 και μετά θα μειωθεί στα 3 ευρώ ανά επιβάτη.

Η Ryanair αναφέρει ακόμη ότι έχει υποβάλει αρκετές αναπτυξιακές προτάσεις στην ελληνική κυβέρνηση από τον Νοέμβριο του ’21, που θα μπορούν να οδηγήσουν την αεροπορική στο να διπλασιάσει τους επιβάτες που μεταφέρει από και προς την Ελλάδα, από 5 σε 10 εκατομμύρια, μέσα στα επόμενα 5 χρόνια, αλλά και να μειώσουν την εποχικότητα του ελληνικού τουρισμού μεταφέροντας πάνω από 2,5 εκατομμύρια επιπλέον επιβάτες εκτός σεζόν.

«Ζητάμε για άλλη μια φορά από τον υπουργό Τουρισμού, Βασίλη Κικίλια, να απαντήσει στις γραπτές μας προτάσεις… Η μη ενασχόληση από την ελληνική κυβέρνηση έχει οδηγήσει ήδη στο κλείσιμο της βάσης μας στη Ρόδο αυτό το καλοκαίρι, και τώρα μας αναγκάζει να κλείσουμε τη βάση στην Αθήνα από τον Οκτώβριο και να μεταφέρουμε τη δραστηριότητα σε προορισμούς με πιο χαμηλό κόστος, όπως η Ιταλία, η Ισπανία, η Κύπρος και η Πορτογαλία», ανέφερε μεταξύ άλλων σε γραπτή του δήλωση ο CEO της Ryanair, Eddie Wilson.

Σύμφωνα με τον ίδιο: «Η δομή χρέωσης των αεροδρομίων στην Ελλάδα είναι δυσλειτουργική καθώς επιβραβεύει τους Γερμανούς φορείς εκμετάλλευσης αεροδρομίων που ελέγχουν ένα ζωτικό μέρος των ελληνικών εθνικών υποδομών σε βάρος της οικονομικής ανάπτυξης στον τουρισμό και τη συνδεσιμότητα. Είναι ανεξήγητο το ότι η ελληνική κυβέρνηση δεν χρησιμοποιεί κίνητρα στα ελληνικά αεροδρόμια για την προώθηση των ελληνικών επιχειρήσεων και θέσεων εργασίας αντί να προστατεύει παρωχημένες και υψηλού κόστους γερμανικές πρακτικές χρέωσης».

Τι απαντά το υπουργείο Τουρισμού

Σε επεξεργασία βρίσκεται συγκεκριμένο πλάνο, το οποίο εντάσσεται στην ευρύτερη στρατηγική για την ενίσχυση του χειμερινού τουρισμού και την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου στη χώρα μας. Αυτό τονίζεται από πηγές του υπουργείου Τουρισμού με αφορμή ανακοίνωση της Ryanair να κλείσει τη βάση της στην Αθήνα τη χειμερινή σεζόν. Το σχέδιο αυτό, που θα παρουσιαστεί το επόμενο διάστημα, περιλαμβάνει μεταξύ άλλων και την παροχή κινήτρων σε αεροπορικές εταιρείες και tour operators που ενδιαφέρονται να συνεχίσουν τη δραστηριότητα τους στην Ελλάδα και μετά τον Οκτώβριο.

Για τον σκοπό αυτό, άλλωστε, από τις αρχές της επόμενης εβδομάδας, ο υπουργός Τουρισμού, Βασίλης Κικίλιας, θα πραγματοποιήσει σειρά στοχευμένων επισκέψεων σε ευρωπαϊκές πρωτεύουσες για τη διεύρυνση της συνεργασίας με διεθνείς παράγοντες του τουριστικού κλάδου. Όπως τονίζουν οι ίδιες πηγές, το υπουργείο Τουρισμού προωθεί από την πρώτη στιγμή τη σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα για προτάσεις και πρωτοβουλίες με αμιγώς αναπτυξιακό πρόσημο που δημιουργούν νέες θέσεις εργασίας και αναβαθμίζουν ακόμα περισσότερο το τουριστικό προϊόν της χώρας μας.

Recommended For You

About the Author: efoni