Νόμιμο κρίθηκε το σχεδίου ΠΔ για τον Πολεοδομικό Σχεδιασμό των πυρόπληκτων περιοχών των των Δήμων Νέας Μάκρης, Ραφήνας- Πικερμίου και Μαραθώνα, με το Έ τμήμα του Συμβουλίου της Επικρατείας να διατυπώνει 52 παρατηρήσεις.
Από τις παρατηρήσεις που διατυπώθηκαν, μεγάλος αριθμός αφορά την οριοθέτηση 8 ρεμάτων, μερικά εκ των οποίων ξεκινούν από την Πεντέλη, όπως είναι τα ρέματα του Πευκώνα, Παππά, Ζούμπερι, Νέου Βουτζά, Αγίου Ανδρέα, Καλαβρύτων, ενώ τέσσερα εξ αυτών των ρεμάτων είναι στον αρχαιολογικό χώρο του Μαραθώνα. Μάλιστα, οι σύμβουλοι Επικρατείας επισημαίνουν ότι τα ρέματα υπάγονται στην προστασία του άρθρου 24 του Συντάγματος και «δεν νοείται έκδοση οικοδομικών αδειών ούτε η εκτέλεση οικοδομικών εργασιών».
Όπως εξηγούν, στο σχέδιο διατάγματος εκεί που γίνεται «αναφορά σε “αναστολή” οικοδομικών εργασιών πρέπει να γραφεί ότι απαγορεύονται οι εν λόγω οικοδομικές εργασίες».
Ειδική μνεία γίνεται στο οδικό δίκτυο διαφυγής, στους αρχαιολογικούς χώρους και ειδικά αυτών που είναι κοντά σε ρέματα, στους συντελεστές δόμησης αν ζώνη (5 ζώνες), στους χώρους δασικής αναψυχής, κ.λπ.
Οι σύμβουλοι Επικρατείας γνωμοδότησή τους αναφέρουν μεταξύ άλλων ότι πλέον σκοπός είναι «η ανασυγκρότηση και ανάταξη του περιβάλλοντος με κριτήριο αφενός τη βελτίωση των πολεοδομικών και οικιστικών συνθηκών και αφετέρου την ταχεία αποκατάσταση της φυσικής βλάστησης, καθώς και τη διατήρηση και ανάδειξη φυσικών στοιχείων όπως τα ρέματα». Ταυτόχρονα, το νέο πολεοδομικό σχέδιο αποσκοπεί στην άρση παλαιοτέρων χωρικών στρεβλώσεων, καθιστώντας την περιοχή περισσότερο ανθεκτική σε φυσικές καταστροφές.
Αναφορά γίνεται και στον εγκλωβισμό εκατοντάδων αυτοκινήτων που οδήγησαν στο πολιτών κατά την τραγική ημέρα της φονικής πυρκαγιάς της 23ης Ιουλίου του 2018. Στο σχέδιο διατάγματος γίνεται ειδική πρόβλεψη για ασφαλή κίνηση των κατοίκων και τη δυνατότητα διαφυγής τους προς τη θάλασσα (σκάλες, πεζόδρομοι, κοινόχρηστοι χώροι κ.λπ.), σε περίπτωση ανάγκης. Ειδικότερα, προβλέπονται
α) η διάνοιξη πεζοδρόμου ελάχιστου πλάτους 3,5 μ. σε όλο το μήκος της ακτής και αύξηση της προσπελασιμότητας του παράκτιου μετώπου με διευκόλυνση της πρόσβασης των πεζών σε όλο το μήκος της, με κάθετες προς την ακτή διόδους (ελάχιστου πλάτους 3 μ.), καθώς και ελαφρές κατασκευές (μόνιμες και πλωτές αποβάθρες και προβλήτες) για διευκόλυνση της πρόσβασης προς και από τη θάλασσα,
β) συγκεκριμένα πλάτη πεζοδρόμων και οδών,
γ) μετακίνηση περιφράξεων προς το εσωτερικό των γηπέδων σε συγκεκριμένες αποστάσεις επί βασικών οδών που προβλέπεται να διαπλατυνθούν και
δ) μέση περίμετρος Ο.Τ. που να μην υπερβαίνει τα 400 μ., ώστε τα ΟΤ να μην υπερβαίνουν ένα συγκεκριμένο μέγεθος και να επιτρέπουν τη διέλευση από τον αστικό ιστό με τη δημιουργία πυκνού δικτύου οδών.
Προκειμένου να εξασφαλισθεί η απρόσκοπτη πρόσβαση προς και από τη θάλασσα πρέπει επίσης να κατασκευαστούν, όπου είναι τεχνικά εφικτό, τα απαιτούμενα έργα και στην ξηρά (κλίμακες, διάδρομοι κ.λπ.).
Στον χάρτη που συνοδεύει το σχέδιο απεικονίζονται ενδεικτικά οι δίοδοι προς τον παραλιακό πεζόδρομο, λαμβάνοντας υπόψη και σχετικό όρο για διόδους ανά δύο ιδιοκτησίες που περιλαμβάνεται στα διανεμητήρια συμβόλαια που αφορούν τμήματα των περιοχών.
«Με αυτά τα δεδομένα, αφενός οι εν λόγω δίοδοι πρέπει να υλοποιηθούν κατά προτεραιότητα στο στάδιο του ΡΣΕ για την επίτευξη των ανωτέρω σκοπών που περιλαμβάνονται στο ΕΠΣ, αφετέρου το γεγονός ότι δεν αποτυπώνονται επί του χάρτη στο νότιο τμήμα της περιοχής Κόκκινο Λιμανάκι, δεν απαλλάσσει τη Διοίκηση από την υποχρέωσή της να υλοποιήσει τη σχετική κατεύθυνση για αύξηση της προσπελασιμότητας του παράκτιου μετώπου σε όλο το μήκος αυτού και να προσθέσει διόδους στο νότιο αυτό τμήμα» αναφέρουν οι δικαστές.