
Εχουν περάσει περίπου 14 ώρες από τη στιγμή που τελεφερίκ «Gloria» στη Λισσαβώνα εκτροχιάστηκε, προκαλώντας τον θάνατο τουλάχιστον 17 ανθρώπων, κι ενώ η Πορτογαλία βρίσκεται σε εθνικό πένθος, παραμένουν ανοιχτά ερωτήματα σχετικά με τα αίτια του δυστυχήματος.
Οπως έγινε γνωστό σήμερα, Πέμπτη, το πρωί της, η εισαγγελία της Πορτογαλίας εκκινεί έρευνα για το δυστύχημα. «Οπως είθισται σε τέτοιες περιπτώσεις και όπως απαιτείται από τον νόμο, η εισαγγελία θα ανοίξει έρευνα», ανακοινώθηκε χαρακτηριστικά.
Σύμφωνα με τη γενική εισαγγελία, οι εισαγγελικές αρχές «διεξάγουν τις απαραίτητες διαδικασίες, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων τους, με σκοπό τη διαφύλαξη των αποδεικτικών στοιχείων σε συντονισμό με τις αστυνομικές αρχές».
Ταυτόχρονα, η αστυνομία, η εθνική αρχή ασφάλειας των μεταφορών και η εταιρεία που διαχειρίζεται το τελεφερίκ «Gloria» διεξάγουν επίσης έρευνα για το συμβάν.
Τι γνωρίζουμε έως τώρα
Το ιστορικό τελεφερίκ «Gloria», ένα δημοφιλές τουριστικό αξιοθέατο της πόλης, εκτροχιάστηκε και συνετρίβη σε ένα κτίριο κοντά στην Avenida da Liberdade γύρω στις 18.15 το απόγευμα της Τετάρτης.
Τουλάχιστον 17 άτομα σκοτώθηκαν, μεταξύ των οποίων και αλλοδαποί, ενώ νεότερες πληροφορίες κάνουν λόγο για τουλάχιστον 21 τραυματίες. Ορισμένοι εξ αυτών είναι σε σοβαρή κατάσταση.
Η πορτογαλική εφημερίδα Observador ανέφερε ότι ένα καλώδιο λύθηκε κατά μήκος της διαδρομής του τελεφερίκ.
Μάρτυρες αναφέρουν ότι το τελεφερίκ έπεσε με μεγάλη ταχύτητα στην απότομη κατηφόρα, ενώ ένας από αυτούς περιέγραψε πως το βαγόνι κινούνταν «εκτός ελέγχου, χωρίς φρένα».
Τι δεν γνωρίζουμε
Η αιτία της συντριβής δεν έχει ακόμη ανακοινωθεί από τις Αρχές, αλλά οι έρευνες της αστυνομίας, της εθνικής αρχής ασφάλειας μεταφορών, της γενικής εισαγγελίας και της εταιρείας που διαχειρίζεται το τελεφερίκ «Gloria» βρίσκονται σε εξέλιξη. Επιπλέον, δεν έχει γίνει ακόμα γνωστό πόσα άτομα επέβαιναν στο τελεφερίκ, καθώς και η ταυτότητα των θυμάτων και η εθνικότητά τους.
Στο επίκεντρο των ΜΜΕ της Πορτογαλίας, τίθεται το ερώτημα σχετικά με το τι συνέβη με το καλώδιο που επέτρεπε στο βαγόνι να ανεβοκατεβαίνει αυτόν τον πολύ απότομο λόφο στο κέντρο της Λισσαβώνας.
Εκτός από θέμα του καλωδίου, τίθεται και το ερώτημα του πώς το τελεφερίκ βγήκε από τις ράγες και γιατί το σύστημα πέδησης δεν ήταν επαρκές για να σταματήσει το βαγόνι από το να κατέβει με μεγάλη ταχύτητα αυτή την πολύ απότομη πλαγιά.

Η πορτογαλική ένωση μεταφορών Sitra ανέφερε νωρίτερα ότι ένας άνδρας που εργαζόταν για την Carris, την εταιρεία που διαχειρίζεται το τελεφερίκ «Gloria», σκοτώθηκε.
Σημειώνουν συγκεκριμένα ότι ο Αντρέ Χόρχε Γκονγκλάβες Μαρκές, ο οποίος εργαζόταν ως φρουρός φρένων, είναι ένας από τους 15 ανθρώπους που σκοτώθηκαν στο δυστύχημα.
Η αστυνομία δεν έχει ακόμη επιβεβαιώσει την ταυτότητα των ανθρώπων που έχασαν τη ζωή τους.
Επιπλέον, σύμφωνα με πληροφορίες της αστυνομίας που μεταδόθηκαν στα τοπικά μέσα ενημέρωσης, ένας Γερμανός άνδρας βρίσκεται μεταξύ των θυμάτων, ενώ η σύζυγός του και ο τρίχρονος γιος τους διασώθηκαν από τις Αρχές.
Ιστορική ατραξιόν
Η γραμμή του τελεφερίκ «Γκλόρια» λειτούργησε για πρώτη φορά το 1885, συνδέει την πλατεία Ρεσταουραδόρες με το Μπάιρο Αλτο (γνωστό για τη νυχτερινή ζωή του). Το τελεφερίκ αποτελεί πασίγνωστη ατραξιόν της πόλης λόγω της παλιάς κατασκευής αλλά και του μικρού μεγέθους του, που του επιτρέπει να διασχίζει τα πλακόστρωτα στενά μεταφέροντας περίπου 40 επιβάτες.
Τα δύο τελεφερίκ (εκείνο που κινείται ανοδικά κι εκείνο που κατηφορίζει τον λόφο) κινούνται παράλληλα για μερικές εκατοντάδες μέτρα καθιστώντας τον στενό δρόμο προσωρινά απροσπέλαστο για πεζούς και οχήματα.
Το δεύτερο τελεφερίκ δεν επλήγη από το δυστύχημα, ωστόσο βίντεο που τράβηξαν επιβάτες του το δείχνουν να τραντάζεται βίαια και να ανοίγει τις πόρτες χωρίς να βρίσκεται σε στάση προκειμένου να το εγκαταλείψουν οι πολίτες, πολλοί εκ των οποίων είχαν ήδη πηδήξει στον δρόμο από τα παράθυρα.

H εταιρεία δημοσίων συγκοινωνιών Carris που διαχειρίζεται τα τελεφερίκ της Λισσαβώνας εξέδωσε αργότερα ανακοίνωση στην οποία υποστήριζε πως «όλα τα πρωτόκολλα λειτουργίας και συντήρησης είχαν τηρηθεί κανονικά, συμπεριλαμβανομένου μηνιαίου σέρβις αλλά και ημερήσιας επιθεώρησης».
Η γραμμή «Γκλόρια» μεταφέρει περίπου 3 εκατ. επιβάτες ετησίως, σύμφωνα με στοιχεία της δημαρχίας.