Πλειστηριασμοί: Στα αζήτητα έμεινε ο Ιππόδρομος στο Μαρκόπουλο

Άγονος κατέληξε ο πλειστηριασμός για το ακριβότερο ακίνητο της ηλεκτρονικής πλατφόρμας που έγινε νωρίτερα σήμερα.

Πρόκειται βέβαια για το μεγάλο ακίνητο του νέου Ιπποδρόμου στο Μαρκόπουλο, το οποίο βγήκε με τιμή πρώτης προσφοράς 30,14 εκατ. ευρώ, χωρίς όμως να προσεκλύσει επενδυτικό ενδιαφέρον. Έτσι ο πλειστηριασμός οδηγήθηκε σε ματαίωση «ελλείψει πλειοδοτών».

Το αποτέλεσμα δεν προκαλεί έκπληξη καθώς λόγω τόσο του υψηλού τιμήματος, όσο και των περιορισμών στη χρήση του, η «επόμενη μέρα» του αποτελεί, ούτως ή άλλως, ένα δύσκολο εγχείρημα.

Υπενθυμίζεται ότι ο πλειστηριασμός με επισπεύδοντα τον ειδικό εκκαθαριστή του Οργανισμού Διεξαγωγής Ιπποδρομιών Ελλάδος (ΟΔΙΕ), δηλαδή την Ernst and Young (EY), για το ακίνητο συνολικής έκτασης 1.000 στρεμμάτων στο Μαρκόπουλο, όπου βρίσκονται οι εγκαταστάσεις του Ιπποδρόμου είχε οριστεί αρχικά για τις 6 Νοεμβρίου 2024. Ωστόσο, τότε ανεστάλη και στη συνέχεια αναρτήθηκε νέος για σήμερα.

Από το Φάληρο στο Μαρκόπουλο 

Ο Ιππόδρομος λειτουργούσε από το 1925 στο Δέλτα του Φαλήρου και στο χώρο όπου στη συνέχεια αναπτύχθηκε το συγκρότημα του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος. Στην πορεία για τη διοργάνωση των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004 αποφασίστηκε η μετεγκατάστασή του στο Μαρκόπουλο, η οποία ολοκληρώθηκε το 2003. Παρά τις προσπάθειες που έγιναν από τότε που ανέλαβε το όλο εγχείρημα η «Ιπποδρομίες Α.Ε.» αυτό δεν κατέστη βιώσιμο με αποτέλεσμα να οδηγηθεί σε λουκέτο.

Έτσι, στις 30 Ιανουαρίου 2024, δηλαδή σχεδόν έναν αιώνα μετά τις πρώτες οργανωμένες κούρσες στο Φάληρο,  η Ιπποδρομίες Α.Ε. ανακοίνωσε τη διακοπή της διοργάνωσης και διεξαγωγής ελληνικών ιπποδρομιών, με άμεση ισχύ καθώς – όπως προβλεπόταν από τη Σύμβαση Παραχώρησης – ο μέσος πληθυσμός των εγγεγραμμένων στα μητρώα της Φιλίππου Ενώσεως Ελλάδος (ΦΕΕ) ενεργών ίππων είναι κάτω από 300 κατά τα τελευταία δύο συνεχόμενα έτη. Επιπλέον, η εταιρεία άσκησε το συμβατικό δικαίωμα της να καταγγείλει τη Σύμβαση Μίσθωσης του Ιπποδρόμου Αθηνών στο Μαρκόπουλο.

Τι περιλαμβάνει το ακίνητο 

Κάπως έτσι το ακίνητο του νέου Ιπποδρόμου οδηγήθηκε σε πλειστηριασμό.

Πρόκειται για δύο γεωτεμάχια που βρίσκονται στη θέση «Πούσι Μπάρτζη – Μερέντα» στον Δήμο Μαρκοπούλου Μεσογαίας, συνολικού εμβαδού 1.071.724,93 τ.μ. κατά το Κτηματολόγιο και 1.067.484,95 τ.μ. κατά νεότερη τοπογραφική αποτύπωση,.

Ειδικότερα, το πρώτο γεωτεμάχιο είχε αρχικό εμβαδόν 983.325,57 τ.μ. κατά το κτηματολόγιο και βρίσκεται εκτός σχεδίου πόλεως, εκτός ορίων οικισμού, εντός αρχαιολογικού χώρου Μερέντας, εντός Γ.Π.Σ. Μαρκοπούλου Μεσογαίας – Ζώνη Ιππικού Κέντρου Μαρκοπούλου, είναι άρτιο κατά κανόνα και οικοδομήσιμο σύμφωνα με τις ισχύουσες πολεοδομικές διατάξεις. Εντός του γεωτεμαχίου υπάρχουν δέντρα.

Το δεύτερο γεωτεμάχιο είχε αρχικό εμβαδόν 88.399,36 τ.μ. κατά το κτηματολόγιο και βρίσκεται εκτός σχεδίου πόλεως, εκτός ορίων οικισμού, εντός αρχαιολογικού χώρου Μερέντας, εντός Γ.Π.Σ. Μαρκοπούλου Μεσογαίας – Ζώνη Ιππικού Κέντρου Μαρκοπούλου, είναι άρτιο κατά κανόνα και οικοδομήσιμο σύμφωνα με τις ισχύουσες πολεοδομικές διατάξεις. Εντός και αυτού του γεωτεμαχίου υπάρχουν δέντρα.

Επί τoυ παραπάνω ενιαίου ακινήτου έχουν ανεγερθεί κτηριακές εγκαταστάσεις για το έργο «Ολυμπιακό Ιππικό Κέντρο & Νέος Ιππόδρομος Αθηνών» και συγκεκριμένα στη ζώνη 4.1 ο στίβος, το κεντρικό κτίριο κερκίδων (Grandstand), οι στάβλοι σελώματος, τα συνεργεία συντήρησης των μηχανών εξοπλισμού του Ιπποδρόμου και όλες οι απαραίτητες υπαίθριες λειτουργίες, paddock σελώματος, paddock επίδειξης, χώροι κοινού με γραφεία στοιχηματισμού και σνακ – μπαρ, τουαλέτες, χώροι επισήμων, υπαίθριες κερκίδες, διαδρομές αλόγων, χώροι στάθμευσης και χώροι πρασίνου. Τα κτίσματα τοποθετήθηκαν αποκλειστικά στο «οικοδομήσιμο τμήμα» της ζώνης.

Στις περιοχές της ζώνης 4.2 επιτράπηκε να κατασκευαστούν στάβλοι, αποθήκες, γραφεία στάβλων, κτήρια συντήρησης, σχολή αναβατών, εργαστήρια και όλες οι απαραίτητες συνοδευτικές υπαίθριες λειτουργίες.

Σύμφωνα με την Έκθεση Εκτίμησης, «σήμερα ισχύει η Ζ.Ο.Ε. Μεσογείων και το Γ.Π.Σ. του 2022 που καθορίζουν ότι η τρέχουσα επιτρεπόμενη χρήση των γεωτεμαχίων είναι αποκλειστικά αυτή των αθλητικών εγκαταστάσεων».

Όπως αναφέρεται ειδικότερα:

-Στο βόρειο τμήμα της ζώνης 4.2 τελικά κατασκευάστηκε μόνο το κτήριο του βιολογικού καθαρισμού. Το Κεντρικό Κτήριο του Ιπποδρόμου (Grandstand) έχει κατασκευαστεί με φέροντα οργανισμό από οπλισμό σκυρόδεμα και εξωτερικές τοιχοποιίες από συμβατικές οπτοπλινθοδομές. Τα εξωτερικά κουφώματα είναι αλουμινίου με διπλούς υαλοπίνακες και οι όψεις έχουν επενδυθεί με σύνθετα φύλλα αλουμινίου τύπου bond. Η σύνδεση μεταξύ των επιπέδων του κεντρικού κτηρίου πραγματοποιείται μέσω δύο κλιμακοστασίων. Τα δάπεδα είναι επενδυμένα είτε με κεραμικά πλακίδια, είτε με βινυλικά δάπεδα ενώ τα κλιμακοστάσια είναι επενδυμένα με μαρμάρινες επενδύσεις. Στο υπόγειο του κτηρίου το δάπεδα είναι βιομηχανικό.

– Οι στάβλοι αποτελούν κτήρια κατασκευασμένα από οπλισμένο σκυρόδεμα με ξύλινο φορέα στέγης και επικάλυψη με κεραμίδια. Οι στάβλοι σελώματος και το κτήριο δειγματοληψίας dopping είναι μονώροφα κτήρια κατασκευασμένα από οπλισμένο σκυρόδεμα.

-Η μονάδα συντήρησης ιπποδρόμου αποτελείται από τρία μονώροφα κτήρια: το κτήριο οργάνωσης, το υπόστεγο στάθμευσης και το κτήριο συντήρησης. Το πρώτο κτήριο έχει φέροντα οργανισμό από οπλισμένο σκυρόδεμα και μεταλλική στέγη. Το υπόστεγο αποτελείται από μεταλλικά πλαίσια και μεταλλική στέγη ενώ το κτήριο συντήρησης είναι από οπλισμένο σκυρόδεμα και η στέγη του είναι επίσης μεταλλική.

-Η κεντρική αποθήκη του ιπποδρόμου όπως και η γενική αποθήκη διαθέτει φέροντα οργανισμό από οπλισμένο σκυρόδεμα. Έχει συνολικό μήκος 75 μ και διαθέτει μεταλλική στέγη. Το γραφείο – κοιτώνας του υπευθύνου συγκροτήματος διαθέτει φέροντα οργανισμό από οπλισμένο σκυρόδεμα με ξύλινο φορέα στέγης και επικάλυψη με κεραμίδια.

Ακόμη, κατά την αυτοψία διαπιστώθηκε ότι το ακίνητο βρισκόταν σε γενικά καλή κατάσταση συντήρησης, τόσο εσωτερικά όσο και εξωτερικά. Ωστόσο, σύμφωνα και με την έκθεση μακροσκοπικού στατικού ελέγχου το στέγαστρο του κεντρικού κτηρίου χρήζει επισκευής και συντήρησης.

Όσον αφορά την εμπορικότητά του, χαρακτηρίζεται μέτρια, λαμβάνοντας υπόψη την τρέχουσα χρήση του ως ιππικό κέντρο καθώς και τις εν γένει επιτρεπόμενες χρήσεις γης της περιοχής και συγκεκριμένα του ακινήτου. Επίσης, όπως σημειώνεται, «αν και η οδική του σύνδεση είναι εύκολη, κυρίως μέσω της Αττικής Οδού, είναι σχετικά απομακρυσμένο από τις πυκνοκατοικημένες περιοχές των βορειοανατολικών προαστίων της Αττικής και δεν εξυπηρετείται άμεσα από κάποιο μέσο σταθερής τροχιάς (μετρό, προαστιακός σιδηρόδρομος). Το τελευταίο αποτελεί σημαντικό μειονέκτημα καθώς για οποιαδήποτε αθλητική εγκατάσταση η εύκολη και απρόσκοπτη πρόσβαση αποτελεί ίσως τον βασικότερο παράγοντα που καθορίζει την εμπορικότητα της».

Η ανακοπή 

Κατόπιν ανακοπής που ασκήθηκε το προηγούμενο διάστημα και έγινε εν μέρει δεκτή το Μονομελές Πρωτοδικείο Αθηνών, στις 23 Σεπτεμβρίου 2024 διέταξε τη διόρθωση της Έκθεσης Περιγραφής και Εκτίμησης, ως ακολούθως: «Επισημαίνεται ότι σήμερα ισχύει η Ζ.Ο.Ε Μεσογείων και το ΓΠΣ του 2022 που καθορίζουν ότι η τρέχουσα επιτρεπόμενη χρήση των γεωτεμαχίων είναι αυτή των αθλητικών εγκαταστάσεων. Πέραν δε αυτού, με το Ν. 4608/2019 με τίτλο «Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα και προσέλκυση Στρατηγικών Επενδύσεων και άλλες διατάξεις» και δη με το άρ. 50 αυτού, προβλέπεται ότι επιτρέπονται επιπλέον – πέραν δηλαδή της διοργάνωσης Ιπποδρομιών και οι λοιπές χρήσεις γης του άρθρου 5 π.δ/τος 59/2018 με παράτιτλο «Τουρισμός – Αναψυχή», όπως εκάστοτε ισχύει, πλην της χρήσης “καζίνο”.

Ειδικά στη Ζώνη 4.1 του ως άνω ακινήτου, επιτρέπονται και οι ειδικές χρήσεις «Αθλητικές εγκαταστάσεις» και «Πίστες αγώνων αυτοκινήτων και μοτοποδηλάτων» του άρθρου 13 του π.δ. 59/2018, όπως εκάστοτε ισχύει. Οι ως άνω επιτρεπόμενες χρήσεις εξειδικεύονται με Ειδικό Χωρικό Σχέδιο (ΕΧΣ), που καταρτίζεται σύμφωνα με το άρθρο 8 του ν. 4447/2016 (Α` 241) ή με αντίστοιχα εργαλεία πολεοδομικής οργάνωσης κατά την εκάστοτε ισχύουσα νομοθεσία. Ο βαθμός διατήρησης της Αγωνιστικής και Προπονητικής Ιπποδρομικής χρήσης του ακινήτου ρυθμίζεται από τις κείμενες νομοθετικές διατάξεις».

 

Πηγή: newmoney.gr

Recommended For You

About the Author: efoni