Ο Πρόεδρος του Περιφερειακού Συμβουλίου Αττικής, κ. Χρήστος Θεοδωρόπουλος, μίλησε στο efoni.gr για την διαχείριση της υγειονομικής κρίσης από την Περιφέρεια Αττικής, την ιστορική ψήφιση της Αναπτυξιακής Εταιρείας και εξέφρασε την γνώμη του για το σάλο που προκλήθηκε με το πάρτι του Προέδρου του ΔΣ του Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών.
–Κ. Θεοδωρόπουλε, συμπληρώνεται ενάμισης χρόνος από την ημέρα που η Διοίκηση της Περιφέρειας Αττικής άλλαξε χέρια με την νίκη της παράταξης «Νέα Αρχή για την Αττική» του κ. Πατούλη. Πώς θα χαρακτηρίζατε τη μέχρι σήμερα θητεία σας στην Προεδρεία του Περιφερειακού Συμβουλίου; Είναι τελικά το σύστημα της Απλής Αναλογικής ένα βοηθητικό σύστημα για την διαχείριση των σοβαρών ζητημάτων της Περιφέρειας και ολόκληρης της Αυτοδιοίκησης;
Κυρία Γκούρλια, έχει συμπληρωθεί –πράγματι- σχεδόν 1,5 χρόνος από τη στιγμή που η Διοίκηση της Περιφέρειας Αττικής, της μεγαλύτερης αυτοδιοικητικής δομής της χώρας, άλλαξε χέρια. Το μεγαλύτερο –μάλιστα- διάστημα από αυτόν τον 1,5 χρόνο οι συνθήκες είναι εξόχως ιδιάζουσες, λόγω της πρωτοφανούς έντασης και διάρκειας πανδημίας του COVID-19. Αυτό, εντούτοις, δεν μείωσε καθόλου τις ταχύτητες της Περιφέρειας, η οποία έχει βγει μπροστά με πλείστες δράσεις και –συχνά- καθ’ υπέρβαση των αρμοδιοτήτων της, προκειμένου να απλώσει ένα δίκτυ ασφαλείας προς τους συμπολίτες μας και κανένας να μην αισθάνεται μόνος και αβοήθητος σε αυτή την υγειονομική κρίση. Παράλληλα, έχουμε ήδη αναλάβει σημαντικές πρωτοβουλίες και προς την κατεύθυνση της οικονομικής στήριξης επιχειρήσεων και επαγγελματιών, καθώς –δυστυχώς- το οικονομικό αποτύπωμα της πανδημίας θα είναι βαθύ. Αναφορικά με την Προεδρεία του μεγαλύτερου αυτοδιοικητικού βουλευόμενου οργάνου της χώρας, που μου έχει ανατεθεί κατόπιν πρότασης του Περιφερειάρχη, κ. Πατούλη και ψήφισης των συναδέλφων μου, αισθάνομαι ιδιαίτερη τιμή αλλά και μεγάλη ευθύνη. Δεν είναι αυτονόητο για έναν νέο άνθρωπο να του προτείνεται μια τόσο σημαντική θέση και οι συνάδελφοί του να του επιδαψιλεύουν τέτοια τιμή, ψηφίζοντάς τον σε αυτό το αξίωμα. Κατά τα λοιπά, η εμπειρία είναι αναμφισβήτητα άκρως διδακτική και χρήσιμη. Μην αμελούμε ότι με το Ν.4555/2018 («Κλεισθένης Ι») εισήχθη η απλή αναλογική, η οποία αφενός προσέφερε τη δυνατότητα σε πολιτικά σχήματα που έλαβαν μικρότερα ποσοστά να εκλέξουν αντιπροσώπους στο Περιφερειακό Συμβούλιο και αφετέρου απέτρεψε -στις περισσότερες περιπτώσεις, μεταξύ αυτών και στην Περιφέρεια Αττικής- τις νικήτριες παρατάξεις από το να έχουν την απόλυτη πλειοψηφία των Συμβούλων.
Η άποψή μου για το Ν.4555/2018 και την απλή αναλογική –όπως έχει διαμορφωθεί μέχρι σήμερα- είναι ότι δημιούργησε σοβαρά προβλήματα κυβερνησιμότητας στους Ο.Τ.Α. και θεσπίστηκε με μικροπολιτικά κριτήρια. Οι πρακτικές δυσχέρειες, δε, που επέφερε δεν μπορούν να αντιμετωπισθούν αποτελεσματικά και συνολικά ούτε με τις επιγενόμενες νομοθετικές παρεμβάσεις (Ν.4623/2019, Ν.4625/2019, 4635/2019, 4647/2019, 4674/2020), κάποιες εκ των οποίων –μάλιστα- κινούνται αναγκαστικά στην κατεύθυνση της αφαίρεσης αρμοδιοτήτων από τα Περιφερειακά Συμβούλια και της ανάθεσής τους στις Οικονομικές Επιτροπές, όπου οι διοικούσες παρατάξεις έχουν την απόλυτη πλειοψηφία, με αποτέλεσμα να αποδυναμώνεται το κυριαρχικό και ανώτατο συλλογικό όργανο των Περιφερειών. Για να έχει ο κόσμος μία εικόνα, στην Περιφέρεια Αττικής εξέλεξαν εκπροσώπους 11 παρατάξεις από όλο το πολιτικό φάσμα, οι οποίες κατέστησαν 9, μετά τη σύμπραξη 2 παρατάξεων με την διοικούσα παράταξη «Νέα Αρχή για την Αττική». Η διοικούσα παράταξη, η οποία εξελέγη με το υψηλότατο ποσοστό του 66%, έχει σήμερα μόλις 41 από τους 101 Συμβούλους, ενώ -συνεπεία ανεξαρτητοποίησής τους από τις παρατάξεις, με τις οποίες εξελέγησαν- υπάρχουν και 9 ανεξάρτητοι Περιφερειακοί Σύμβουλοι. Από αυτό και μόνο καταλαβαίνετε την πολυμορφία, την πολυφωνία και την πολυσυλλεκτικότητα του Περιφερειακού Συμβουλίου Αττικής, η οποία – μοιραία- οδηγεί ενίοτε και σε εντάσεις, καθότι η απαραίτητη πλειοψηφία για την ψήφιση κάθε θέματος δεν είναι δεδομένη εξ αρχής στις περισσότερες περιπτώσεις. Εντεύθεν συνέπεια αυτού είναι και ότι το έργο του εκάστοτε Προέδρου, αλλά και του συνδράμοντος αυτόν Προεδρείου, είναι συλλήβδην πολύ δυσκολότερο και πιο σύνθετο από ό, τι στο παρελθόν, καθώς επιφορτίζεται με το συντονισμό και τη διεύθυνση της συζήτησης και της συλλήβδην διαδικασίας επί σημαντικότατων θεμάτων, η υπερψήφιση ή καταψήφιση των οποίων είναι συχνά οριακή. Πολλώ μάλλον τους τελευταίους μήνες, που οι συνεδριάσεις –για ευνόητους λόγους- πραγματοποιούνται με τηλεδιάσκεψη.
Προκειμένου, δε, να απαντήσω στο ερώτημά σας περί την καταλληλότητα της απλής αναλογικής για τη διαχείριση των σοβαρών ζητημάτων που άπτονται της Τοπικής Αυτοδιοίκησης αλλά και την προσφορότητά της προς δημιουργία ευρύτερων συναινέσεων και συγκλίσεων σταχυολογώ την πρόσφατη απόπειρα του Περιφερειακού Συμβουλίου Αττικής να εκδοθεί, με –ει δυνατόν- ομόφωνη απόφαση του Σώματος, Ψήφισμα για την απαράδεκτη μετατροπή της «Αγίας Σοφίας» σε τζαμί από τον Τούρκο Πρόεδρο Ερντογάν, ήτοι για ένα θέμα εθνικού ενδιαφέροντος και υπεράνω μικροπαραταξιακών διαφωνιών. Η απόπειρα, λοιπόν, αυτή κατέληξε σε οκτώ (8) διαφορετικές προτάσεις κατά την οικεία συνεδρίαση! Εν κατακλείδι, το απόσταγμα της μέχρι σήμερα εμπειρίας μου από την πρακτική εφαρμογή της απλής αναλογικής μπορεί να συνοψιστεί ως ακολούθως: θεσπίστηκε με μικροπολιτικά κριτήρια και δημιούργησε σοβαρά προβλήματα κυβερνησιμότητας στους Ο.Τ.Α. Η -αναμφίβολα θεμιτή- πολυμορφία, πολυφωνία και πολυσυλλεκτικότητα των οικείων Συμβουλίων, δεν έχει εξελιχθεί –τουλάχιστον επί του παρόντος και με ελάχιστες εξαιρέσεις- στην πράξη σε εφαλτήριο ουσιαστικών συγκλίσεων και σε παραγωγή ενδιαφερουσών πολιτικών συνισταμένων και σε καμία περίπτωση δε δικαιώνει τον εμπνευστή της.
–Μέσα στο αυτό το διάστημα, ολόκληρη η χώρα αλλά και η Περιφέρεια έχει κληθεί να αντιμετωπίσει τις πρωτόγνωρες συνθήκες που διαμορφώνονται από την πανδημία, ενώ αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε εν μέσω ενός δεύτερου lockdown. Υπήρξαν θέματα που έμειναν πίσω στο Περιφερειακό Συμβούλιο λόγω των μέτρων περιορισμού της πανδημίας; Ποια η απάντησή σας σαν πρόεδρος του Περιφερειακού Συμβουλίου στις παρατάξεις της Αντιπολίτευσης που πολλές φορές έχουν αποχωρήσει από τα Συμβούλια γιατί δεν γίνονται δια ζώσης;
Δεν υπάρχει η παραμικρή αμφιβολία ότι οι δια ζώσης συνεδριάσεις είναι οι πλέον ενδεδειγμένες, ενδιαφέρουσες και διαδραστικές. Εξελέγημεν για να διαβουλευόμαστε, να ανταλλάσσουμε επιχειρήματα, να συμφωνούμε και να διαφωνούμε εκ του σύνεγγυς. Αναπόφευκτα, όμως, η πανδημία του κορονοϊού άλλαξε εκ βάθρων διάφορες πτυχές της ζωής μας. Εξαίρεση δεν θα μπορούσαν να αποτελέσουν -φυσικά- οι συνεδριάσεις των συλλογικών οργάνων των Ο.Τ.Α. Μη υπαρχούσης, λοιπόν, της δυνατότητας για δια ζώσης συνεδριάσεις και με απόλυτο γνώμονα την υγεία των πολιτών και των αιρετών, διαμορφώθηκε με την Π.Ν.Π. της 10 ης Μαρτίου το απαραίτητο θεσμικό πλαίσιο, προκειμένου να συνεχίσουν να συνεδριάζουν τα συλλογικά όργανα των Ο.Τ.Α. είτε δια περιφοράς είτε μέσω τηλεδιάσκεψης είτε κεκλεισμένων των θυρών.
Στην Περιφέρεια Αττικής, επιδεικνύοντας γρήγορα αντανακλαστικά, διαμορφώσαμε άμεσα τις συνθήκες εκείνες που είναι απαραίτητες, προκειμένου να καταστεί δυνατή η συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου μέσω τηλεδιάσκεψης. Μην ξεχνάμε ότι μιλάμε για το μεγαλύτερο βουλευόμενο όργανο τοπικής αυτοδιοίκησης της χώρας, με 101 εκλεγμένους Περιφερειακούς Συμβούλους. Ευτυχώς, οι υπάλληλοι της Περιφέρειας, με ιδιαίτερο ζήλο, κάτι για το οποίο θέλω να τους ευχαριστήσω και δημοσίως και σε αγαστή συνεργασία τόσο με την καθ’ ύλην αρμόδια Αντιπεριφερειάρχη, κα Μαρία Κουρή, όσο και με εμένα, κατάφεραν -μέσα σε συντομότατο χρονικό διάστημα- να ολοκληρώσουν όλες τις αναγκαίες διεργασίες, ώστε να μπορούμε να συνεδριάζουμε μέσω τηλεδιάσκεψης. Αξίζει να επισημάνω ότι στις τηλεδιασκέψεις του Συμβουλίου μας συμμετέχουν σχεδόν άπαντες οι Περιφερειακοί Σύμβουλοι. Πέραν αυτού, υπάρχει η δυνατότητα ουσιαστικής αντιπαράθεσης, καθώς προσπαθώ πάντα να τηρώ τις αρχές του δημοκρατικού διαλόγου και της πολυφωνίας και – προφανώς- αυτό επιδιώκω και μέσω των ιδιαίτερων και πρωτόγνωρων για αρκετούς τηλεδιασκέψεων, κάτι που αποτυπώνεται και στη διάρκεια των συνεδριάσεων, η οποία είναι κατ’ ελάχιστον 7ωρη. Την εξωστρέφεια, εξάλλου και τη θέλει η Διοίκηση της Περιφέρειας Αττικής και την επιδιώκει. Ως εκ τούτου, με τη σχέση αμοιβαίας εμπιστοσύνης και σεβασμού που έχω αναπτύξει με όλες τις παρατάξεις της αντιπολίτευσης, δε μπορώ να κατανοήσω τους λόγους που τις ώθησε να αποχωρήσουν από κάποιες συνεδριάσεις, με τη δικαιολογία ότι δεν έχουμε επανέλθει στις δια ζώσης συνεδριάσεις. Εξάλλου, δυστυχώς, τα ίδια τα γεγονότα δικαίωσαν τόσο τον Περιφερειάρχη Αττικής, που και ως γιατρός και Πρόεδρος του ΙΣΑ έκρουε τον κώδωνα του κινδύνου ήδη από την εξασθένιση του πρώτου κύματος του COVID-19 για δυναμική επάνοδο της πανδημίας από το φθινόπωρο όσο και εμένα για την απόφασή μας να εμείνουμε στη συνέχιση των συνεδριάσεων μέσω τηλεδιάσκεψης. Δείτε πόσα κρούσματα έχουμε καθημερινά και τί υγειονομικό και οικονομικό τίμημα πληρώνει η χώρα. Ως εκ τούτου, οφείλουμε να είμαστε όλοι ιδιαίτερα εγκρατείς και προσεκτικοί. Από την άλλη, θα ήταν ψέμα να πω ότι η πρωτόγνωρης έντασης πανδημία του COVID-19 δεν επέφερε αναταράξεις και στο Περιφερειακό Συμβούλιο Αττικής.
Είχαμε συνηθίσει τις δια ζώσης συνεδριάσεις με συγκεκριμένη περιοδικότητα και, συνεπεία αυτού, τόσο οι Υπηρεσίες της Περιφέρειας όσο και οι τοπικοί και χωρικοί Αντιπεριφερειάρχες και οι εντεταλμένοι Περιφερειακοί Σύμβουλοι έκαναν τον σχετικό προγραμματισμό, προκειμένου να έρχονται προς συζήτηση και ψήφιση τα θέματα της αρμοδιότητας και ευθύνης τους. Το ίδιο ισχύει και με θέματα που εισηγούντο είτε προς ένταξη στην Ημερήσια Διάταξη είτε ως εκτός ημερησίας διατάξεως οι παρατάξεις της αντιπολίτευσης. Μοιραία, λοιπόν, απαιτήθηκε κάποιος χρόνος για να προσαρμοστούμε στις νέες συνθήκες, τόσο ουσιαστικά και θεσμικά όσο και τεχνικά, ώστε να διασφαλιστεί ότι άπαντες οι Περιφερειακοί Σύμβουλοι θα είναι σε θέση να συμμετέχουν στις συνεδριάσεις μέσω τηλεδιάσκεψης. Επισημαίνω, εντούτοις, ότι, καθ’ όλη τη διάρκεια της υγειονομικής κρίσης του κορονοϊού και ιδιαίτερα διαρκούσης τόσο της 1 ου φάσης την άνοιξη όσο και της 2 ης που διανύουμε τώρα, η Περιφέρεια Αττικής και ο Περιφερειάρχης, κ. Γιώργος Πατούλης, ήταν παρόντες σε όλα τα επίπεδα, συχνά πέρα και πάνω από τις στενές αρμοδιότητές τους. Οι τηλεδιασκέψεις του Περιφερειάρχη, των Αντιπεριφερειαρχών και εμού είναι συχνότατες, ενώ -πάντα με γνώμονα την υγεία των υπαλλήλων και τηρουμένου του μέτρου της τηλε-εργασίας- οι Υπηρεσίες της Περιφέρειας συνεχίζουν άοκνα και με αμείωτη ένταση την καλή δουλειά. Μέσα στους 8 πλέον μήνες της πανδημίας, η Περιφέρεια Αττικής έκανε πολλά, προκειμένου κανένας πολίτης των 66 Δήμων της να μη νιώσει αβοήθητος σε κανένα επίπεδο. Ως εκ τούτου, μπορώ με περηφάνια να πω ότι, παρά τις εξαιρετικά αντίξοες συνθήκες, δεν αδρανήσαμε στιγμή.
–Είδαμε την Περιφέρεια Αττικής να στέκεται δίπλα στις επιχειρήσεις με τις χρηματοδοτήσεις που πρόκειται να δοθούν. Θα υπάρξει τελικά και δεύτερο πρόγραμμα για χρηματοδοτήσεις κι άλλων επιχειρήσεων, όπως έχει ακουστεί;
Το είπα και προηγουμένως και το εννοώ. Η Διοίκηση της Περιφέρειας Αττικής, υπερβαίνοντας συχνά τις θεσμικές της αρμοδιότητες, έχει κάνει πολλά εν μέσω της πανδημίας όχι μόνο στο υγειονομικό κομμάτι, αλλά και στο οικονομικό. Μην αμελούμε ότι, όταν με το καλό ξεπεράσουμε την πανδημία, θα κληθούμε να αντιμετωπίσουμε το βαθύ οικονομικό αποτύπωμα που αυτή θα έχει αφήσει σε επιχειρήσεις και επαγγελματίες. Ειδικότερα, η Περιφέρεια Αττικής σε αυτή την ιδιαίτερη συγκυρία στηρίζει τις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις που εδράζονται στην Αττική και, αξιοποιώντας τους πόρους του ΕΣΠΑ (ΠΕΠ Αττικής 2014-2020), διαθέτει μέσω ειδικού προγράμματος που ήδη «τρέχει» 200.000.000€, χάριν κεφαλαίου κίνησης των πληττόμενων επιχειρήσεων και επιτηδευματιών. Το ύψος της ενίσχυσης για κάθε δικαιούχο θα είναι από 5.000€ έως 50.000€, ενώ –λόγω του πολύ μεγάλου ενδιαφέροντος- έχει ήδη δοθεί παράταση για την υποβολή αιτήσεων μέχρι την 9/12/2020. Παράλληλα, με ενέργειες του Περιφερειάρχη Αττικής, κ. Γιώργου Πατούλη, εξασφαλίστηκαν άλλα 50.000.000€, προκειμένου να μπορέσουν να περιληφθούν ως δικαιούχοι ακόμα περισσότερες επιχειρήσεις και δη οι πολύ μικρές, που αντιμετωπίζουν μεγάλο πρόβλημα ρευστότητας και αρκετές βρίσκονται στο χείλος της καταστροφής. Διευρύνθηκαν, μάλιστα και οι υπαγόμενοι / επιλέξιμοι ΚΑΔ, στη λογική «λιγότερα για περισσότερους». Αντιλαμβάνεστε, βέβαια, ότι ακόμα και τα χρήματα αυτά δεν μπορούν να δώσουν οριστική και ικανοποιητική λύση στο πρόβλημα χιλιάδων επιχειρήσεων, που είτε τελούν σε αναγκαστική αναστολή λειτουργίας είτε λειτουργούν μεν, αλλά με αναιμικές εισπράξεις. Ως εκ τούτου, πρέπει και ως Περιφέρεια Αττικής να εξαντλήσουμε ό, τι χρηματοδοτικό εργαλείο υπάρχει, προκειμένου να διαθέσουμε και άλλα κονδύλια, κοινοτικά ή μη, στις πληττόμενες μικρομεσαίες επιχειρήσεις, που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της ελληνικής οικονομίας και δίνουν εισόδημα σε εκατοντάδες χιλιάδες συμπολίτες μας. Στην κατεύθυνση αυτή κινούμαστε ήδη. Ο Περιφερειάρχης Αττικής, εξάλλου, είναι Αντιπρόεδρος της ΕΝ.Π.Ε. και Αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής των Περιφερειών και επικεφαλής της ελληνικής αντιπροσωπείας και υπό τις ιδιότητές του αυτές μπορεί να ασκεί ακόμα μεγαλύτερη πίεση για διοχέτευση κονδυλίων στην πραγματική αγορά, όπου υπάρχει πολύ μεγάλη ανάγκη.
–Μόλις την περασμένη Τετάρτη 25/11 εγκρίθηκε η Αναπτυξιακή Εταιρεία για την Περιφέρεια Αττικής. Θα θέλατε να μας ενημερώσετε για την συγκεκριμένη ενέργεια και τι ακριβώς αυτή θα αποφέρει στην Αττική. Είναι αλήθεια ότι «συνέπλευσαν» στη σύστασή της οι μεγαλύτερες αντιπολιτευόμενες περιφερειακές παρατάξεις;
H συνεδρίαση της προηγούμενης Τετάρτης ήταν ιστορικής –τολμώ να πω- σημασίας. Και αυτό γιατί για αποφασίστηκε και –μάλιστα- με τη συμμετοχή των 2 μεγαλύτερων αντιπολιτευόμενων περιφερειακών παρατάξεων της κας Δούρου και του κ. Σγουρού στο πόνημα, η σύσταση Αναπτυξιακού Οργανισμού ΟΤΑ, σε σύμπραξη με το Δήμο Αθηναίων και το Περιφερειακό Ταμείο Ανάπτυξης. Ο Αναπτυξιακός αυτός Οργανισμός ήταν και ένα όραμα του Περιφερειάρχη Γιώργου Πατούλη. Μην ξεχνάμε ότι η Περιφέρεια Αττικής, λόγω του μεγάλου πολιτισμικού και πολιτιστικού της αποθέματος, της συγκέντρωσης σημαντικών εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων και ερευνητικών κέντρων, καθώς και πολλών επιχειρηματικών πρωτοβουλιών, μπορεί και πρέπει να αποτελέσει βασικό μοχλό της αναπτυξιακής επανεκκίνησης της χώρας. Έχουμε θέσει, λοιπόν, ως πρωταρχικό μας στόχο έναν αναπτυξιακό σχεδιασμό, προσανατολισμένο στην αξιοποίηση κάθε αναπτυξιακής δυνατότητας και χρηματοδοτικού εργαλείου και στην οικοδόμηση ενός βιώσιμου περιφερειακού οικονομικοκοινωνικού μοντέλου. Για την υλοποίηση αυτού του στόχου, η ενίσχυση του αναπτυξιακού ρόλου της Αυτοδιοίκησης στο πλαίσιο της πολυεπίπεδης διακυβέρνησης και της ενίσχυσης της συμμετοχής της στο σχεδιασμό και την εφαρμογή των κοινωνικών πολιτικών και προγραμμάτων, καθίσταται καίριας σημασίας. Στην κατεύθυνση αυτή θα συμβάλλει αποφασιστικά ο συσταθείς Αναπτυξιακός Οργανισμός, με κύριο μέτοχο την Περιφέρεια Αττικής. Στόχος είναι η προώθηση ενός ολοκληρωμένου αναπτυξιακού σχεδιασμού και η ανάδειξη σημαντικών διεθνών οικονομικών συνεργειών. Κύριο αντικείμενό του θα είναι -μεταξύ άλλων- η επιστημονική και τεχνική υποστήριξη της Περιφέρειας, η προώθηση της επιχειρηματικής και οικονομικής της ανάπτυξης, η ενδελεχής μελέτη της τουριστικής δραστηριότητας, με σκοπό την ανάδειξη του μοναδικού φυσικού κάλλους της Περιφέρειας Αττικής, η προσέλκυση επενδύσεων, η βελτίωση των υποδομών, η πρόταξη του αγροτικού τομέα, η υλοποίηση δράσεων κοινωνικής πολιτικής, καθώς και η ανάπτυξη δράσεων προστασίας του περιβάλλοντος. Βασικός σκοπός του θα είναι να λειτουργήσει ως φορέας συλλογής, σύνθεσης και αναδιανομής πληροφοριών, τεχνογνωσίας, πόρων και υπηρεσιών, συμβάλλοντας στη δημιουργία σύγχρονων μηχανισμών και συστημάτων προς εξυπηρέτηση των αναγκών του πολίτη της Αττικής. Για το σκοπό αυτόν, εξάλλου, στο Δ.Σ. του Αναπτυξιακού Οργανισμού συμμετέχουν κυρίως τεχνοκράτες, άνθρωποι, δηλαδή, της αγοράς με παραστάσεις και εμπειρίες από αντίστοιχα πονήματα της ιδιωτικής πρωτοβουλίας. Για όλους αυτούς τους λόγους, εξάλλου, αισθάνομαι μεγάλη τιμή και ευθύνη που είμαι από τους λίγους αιρετούς που θα συμμετέχουν εκ μέρους της Περιφέρειας Αττικής στο Δ.Σ. (εκπροσώπους θα έχουν και οι παρατάξεις των κκ. Δούρου και Σγουρού) του συνιστάμενου αναπτυξιακού αυτού φορέα. Οφείλω ένα μεγάλο «ευχαριστώ» στον Περιφερειάρχη Αττικής, κ. Γιώργο Πατούλη, γιατί με την επιλογή του στο πρόσωπό μου αποδεικνύει έμπρακτα ότι πιστεύει στις ικανότητες και την επιστημοσύνη μου. Η επιλογή του αυτή, όμως, αποδεικνύει και κάτι ακόμα: ότι αντιμετωπίζει τον συσταθέντα Αναπτυξιακό Οργανισμό ως συγκοινωνούν δοχείο του Περιφερειακού Συμβουλίου Αττικής και όχι –ασφαλώς- ως κάτι που θα λειτουργεί επισκιάζοντας το ανώτατο αυτοδιοικητικό βουλευόμενο όργανο της χώρας.
–Τέλος, γνωρίζοντας πως εκτός από το θεσμικό σας ρόλο, συνεχίζετε να ασκείτε τα καθήκοντα σας ως δικηγόρος, θα ήθελα να σας ρωτήσω πώς κρίνετε τα μέτρα που έχει λάβει η κυβέρνηση για τον κλάδο σας στη διάρκεια της πανδημίας, καθώς και ένα σχόλιο για τα πρόσφατα γεγονότα που εκτυλίχθηκαν με το «κορωνοπάρτυ» του Προέδρου του ΔΣ του ΔΣΑ.
Συνηθίζω να λέω –και το εννοώ- ότι είμαι πρώτα και πριν από οτιδήποτε άλλο δικηγόρος, ασκώντας τη μάχιμη δικηγορία από το 2010 και έχοντας το δικό μου δικηγορικό γραφείο από τα 27 μου χρόνια. Από αυτό βιοπορίζομαι και σε αυτό αφιερώνω αμέτρητες εργατοώρες. Παράλληλα, είχα την χαρά και την τιμή να εκπροσωπώ για σειρά ετών, από το 2012 μέχρι το 2016, τους ασκούμενους και νέους δικηγόρους της Αθήνας στο συνδικαλιστικό τους όργανο, την Ε.Α.Ν.Δ.Α., εκλεγείς δις μέλος του Δ.Σ. της και διατελέσας
Αντιπρόεδρος αυτής. Ως εκ τούτου, ανησυχώ ιδιαίτερα γιατί ο κλάδος μας έχει πληγεί βάναυσα λόγω της πανδημίας του COVID-19, με κυριότερο –ασφαλώς- πλήγμα την αναστολής της λειτουργίας των Δικαστηρίων της χώρας αρχικά από τα μέσα Μαρτίου μέχρι και τα τέλη Μαΐου και –στη δεύτερη φάση της πανδημίας- για ολόκληρο σχεδόν το Νοέμβριο, ενώ πιθανολογείται η επέκταση της αναστολής λειτουργίας τους και μέσα στο Δεκέμβριο. Δεν έχω κρύψει ποτέ τις πολιτικές μου καταβολές. Στηρίζω το κόμμα της Ν.Δ. και θεωρώ ότι η Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη έχει πάρει εξαιρετικό βαθμό σε όλα τα μέτωπα που έχει κληθεί να αντιμετωπίσει στην μέχρι σήμερα διακυβέρνησή της, με κορωνίδα την 1 η φάση της πανδημίας και τη δύσκολη εξίσωση των διμερών σχέσεων με την Τουρκία και των εντεινόμενων προκλήσεών της. Στο θέμα των δικηγόρων, αλλά και των ελεύθερων επαγγελματιών γενικότερα, έχουν ληφθεί συγκεκριμένες πρωτοβουλίες, που βοήθησαν. Το οικονομικό βοήθημα που δόθηκε στην πρώτη φάση της πανδημίας, η συμπερίληψη των ΚΑΔ μας στους ωφελούμενους από το μέτρο του μειωμένου ενοικίου, η επιστρεπτέα προκαταβολή είναι μέτρα που κινούνται στη σωστή κατεύθυνση. Αλλά συνηθίζω να λέω ότι οι νέοι επιστήμονες αποτελούμε το καλό έμψυχο δυναμικό της χώρας και πρέπει να απαιτούμε περισσότερα. Μείναμε και πράξαμε στη χώρα στα χρόνια των Μνημονίων, «βάζοντας πλάτη» στα δύσκολα. Ως εκ τούτου, η κάθε Κυβέρνηση, πολλώ μάλλον μία Κυβέρνηση με τα ποιοτικά χαρακτηριστικά της παρούσας και με επικεφαλής έναν πολιτικό που έχει αναντίρρητα κοινό βηματισμό με τους επιστήμονες της χώρας, πρέπει να τους στηρίζει με κάθε μέσο και έμπρακτα, ιδίως σε συνθήκες όλως ιδιάζουσες, όπως αυτές που βιώνουμε. Αναφορικά, δε, με εμάς τους δικηγόρους, δεν εννοώ μόνο άμεσα, οικονομικά, αλλά και έμμεσα, με τη θέσπιση τρόπων και μέσων εκσυγχρονισμού της δικηγορίας (e-justice κ.λπ.). Σχετικά, τώρα, με το πρόσφατο περιστατικό με το «κορωνοπάρτυ» του Προέδρου του Δ.Σ. του Δ.Σ.Α., κ. Βερβεσού, θεωρώ –όπως και όλοι, με
πρώτο τον «θύτη», ο οποίος απολογήθηκε δημοσίως- ότι ήταν πράγματι ατυχές. Κυρίως γιατί έδωσε στην –συχνά αιμοδιψή, για να είμαστε ειλικρινείς- κοινή γνώμη την εσφαλμένη αντίληψη «δύο μέτρων και δύο σταθμών», ότι, δηλαδή, εμείς οι δικηγόροι απολαμβάνουμε μιας ιδιότυπης ασυλίας, κάτι που σας διαβεβαιώ ουδόλως ισχύει. Δε θεωρώ, όμως, ότι πρέπει ένας Πρόεδρος και δη ενός εκ των μεγαλύτερων επιστημονικών Συλλόγων της χώρας να κριθεί απομονωμένα από αυτό το ατυχέστατο –επαναλαμβάνω- περιστατικό. Υπάρχουν πολλοί, πραγματικοί και αφορώντες στα πλείστα σοβαρά προβλήματα του κλάδου, λόγοι να ασκηθεί κριτική και –μάλιστα- σκληρή στον Πρόεδρο του ΔΣΑ και εγώ προτιμώ να τον κρίνω για τα έργα και τις παραλείψεις του σχετικά με αυτά. Κατά τα λοιπά, υπάρχει αρμόδιο όργανο και –εξ όσων γνωρίζω- συνεκλήθη εντός της εβδομάδας και συζητήθηκε επισταμένως το συγκεκριμένο συμβάν. Και κάτι τελευταίο: επειδή πιστεύω ακράδαντα ότι είμαστε συνυπεύθυνοι για τη στρεβλή εικόνα που έχει δημιουργηθεί σε μεγάλο μέρος της κοινωνίας για τον κλάδο μας, θεωρώ αυτονόητο καθήκον των εμπλεκομένων, ακόμα και εάν δεν επιληφθούν αυτεπαγγέλτως οι αρμόδιες αρχές, να καταβάλουν με δική τους πρωτοβουλία τα προβλεπόμενα διοικητικά πρόστιμα. Μόνο με τέτοιες ενέργειες μπορεί να αποκατασταθεί η εμπιστοσύνη της κοινωνίας στον κλάδο μας και η εικόνα μας ως συλλειτουργών της δικαιοσύνης.