Η εκπαιδευτική και αθλητική ρομποτική αναπτύχθηκε σημαντικά στην Ελλάδα την τελευταία πενταετία. Πολλά παιδιά έχουν ενθουσιαστεί με αυτή τη δραστηριότητα, η οποία συνδυάζει την επιστήμη με την πρόκληση να δημιουργηθεί κάτι καινοτόμο και παράλληλα λειτουργικό.
Εξίσου ενθουσιασμένοι είναι και οι εκπαιδευτές των παιδιών οι οποίοι μεταλαμπαδεύουν τις γνώσεις τους σε μυαλά… έτοιμα να κάνουν μικρά θαύματα.
Μια τέτοια περίπτωση εκπαιδευτικού είναι ο Αντώνης Σκέλλας, υποδιευθυντής του 4ου Δημοτικού Σχολείου Βούλας, ο οποίος έχει αφοσιωθεί στα προγράμματα της εκπαιδευτικής ρομποτικής.
Το 2017, ο κ. Σκέλλας αποφάσισε να αξιοποιήσει τις γνώσεις που απέκτησε από το διδακτορικό του στη χρήση νέων τεχνολογιών, προσκαλώντας τους μαθητές του σχολείου του να δημιουργήσουν μια ομάδα ρομποτικής.
Ο ίδιος περιγράφει στην «Καθημερινή» το συναρπαστικό κεφάλαιο που ανοίχτηκε στη ζωή τους. «H αρχική ομάδα αποτελούνταν από πέντε αγόρια και πέντε κορίτσια. Αυτό είναι κάτι που επιδιώκουμε πολύ, τα κορίτσια να ενσωματώνονται ισόποσα σε αυτό που πολλές φορές θεωρείται λανθασμένα, ότι αφορά δηλαδή κυρίως τα αγόρια. Λίγους μήνες μετά λοιπόν, κατεβήκαμε στον πανελλήνιο διαγωνισμό First Lego League.
Και με την πρώτη μας αυτή συμμετοχή, η ομάδα έγινε πρωταθλήτρια Ελλάδας ανάμεσα σε 200 ομάδες από όλη τη χώρα και μάλιστα ενώ τα παιδιά μας ήταν 12 ετών τότε, από τους μικρότερους σε ηλικία συμμετέχοντες».
Το πανελλήνιο πρωτάθλημα έφερε την πρόκριση στο παγκόσμιο πρωτάθλημα ρομποτικής First Lego World Festival, στο Χιούστον το 2019. Οι Inventors (όπως είναι το όνομα της ομάδας) κατέκτησαν και εκεί την πρώτη θέση με την ιδέα τους για ένα όργανο γυμναστικής για τους αστροναύτες, να προκαλεί το ενδιαφέρον του project manager της NASA, Cody Burkhart, ο οποίος πρότεινε στα παιδιά να δοκιμάσουν την ιδέα τους στην πράξη.
Οι Inventors βαθμολογήθηκαν με άριστα στις 23 από τις 27 κατηγορίες. Το επίτευγμά τους ήταν πραγματικά τεράστιο, αν αναλογιστεί κανείς πως στο Χιούστον διαγωνίστηκαν 108 ομάδες πρωταθλητών από όλο τον κόσμο.
Και τα βραβεία και τα ταξίδια στο εξωτερικό συνεχίστηκαν. «Το 2021 ήταν μια χρονιά σταθμός για εμάς» λέει ο κ. Σκέλλας και εξηγεί: «Κατεβάσαμε δύο ομάδες στο παγκόσμιο πρωτάθλημα στην Καλιφόρνια, μικτές, με απόφοιτους της αρχικής ομάδας μαζί με μικρότερα παιδιά. Bγήκαμε δεύτεροι, κερδίζοντας όμως την πρώτη θέση σε πολλές κατηγορίες».
Όσο για τα (σημαντικά) έξοδα της ομάδας –να σημειωθεί πως τα κιτ ρομποτικής ξεκινούν από τα 400 ευρώ-, αυτά καλύπτονται από χορηγούς- μεγάλες εταιρείες στο πλαίσιο της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης αλλά και από τοπικούς επιχειρηματίες της Βούλας.
Όλα τα παιδιά της Βούλας στον… χορό της ρομποτικής
Τα ταξίδια στην Αμερική, οι διακρίσεις και τα βραβεία, έστρεψαν τα βλέμματα των μαθητών όλης της ευρύτερης περιοχής στο μικρό 4ο δημοτικό σχολείο Βούλας. Και ταυτόχρονα συνέβη και κάτι άλλο. «Τα μέλη της αρχικής ομάδας μεγάλωσαν και πήγαν στο γυμνάσιο. Δεν συνέχιζαν όμως την αγαπημένη τους δραστηριότητα και αυτό τους στεναχωρούσε.
Κάποια στιγμή ήρθε να με βρει ο Μάρκος, ένα παιδί από την αρχική αγωνιστική ομάδα και μού είπε: “Αγαπώ την ρομποτική. Είναι αυτό που θέλω να κάνω στη ζωή μου. Νιώθω ότι έχασα κάτι σημαντικό”. Και έτσι, ανοίξαμε τη συζήτηση με τον δήμαρχο για τη δημιουργία μιας Ακαδημίας για όλη την περιοχή. Ο δε Μάρκος, μαθητής Λυκείου σήμερα, είναι αυτή τη στιγμή ο αρχηγός της Εθνικής Ολυμπιακής Ομάδας Προγραμματισμού».
Τελικά, η προσπάθεια γονιών, μαθητών και εκπαιδευτικών να ξεφύγει αυτή η ωραία δουλειά από τα στενά όρια του ενός σχολείου, κινητοποίησε τον δήμαρχο της περιοχής Γρηγόρη Κωνσταντέλλο, ο οποίος παραχώρησε στην ομάδα ένα δημοτικό κτήριο στη Βάρη για τη δημιουργία της «Ακαδημίας Ρομποτικής και Καινοτομίας Βάρης- Βούλας- Βουλιαγμένης- The Inventors».
Η Ακαδημία ξεκίνησε να λειτουργεί πριν από 5 ημέρες και μέσα σε αυτό το μικρό διάστημα εγγράφηκαν στα τμήματα της 40 παιδιά (από τις 135 θέσεις που έχουν προβλεφθεί αρχικά). Οι ηλικίες των συμμετεχόντων ξεκινούν από Α’ δημοτικού και φτάνουν μέχρι Γ’ Λυκείου. Στην Ακαδημία διδάσκουν 5 εκπαιδευτικοί, κάποιοι από τα σχολεία της περιοχής και κάποιοι επαγγελματίες μηχανολόγοι μηχανικοί.
Σε αυτό το σημείο, ο κ. Σκέλλας εξηγεί ποιο είναι το βασικό πλεονέκτημα αυτής της σχετικά νέας ακόμα επιστήμης: «Χρησιμοποιώντας την σαν εργαλείο μπορούμε να λύσουμε ένα κοινωνικό πρόβλημα- για παράδειγμα να τη χρησιμοποιούμε με εξειδικευμένο τρόπο σε δύσκολα κομμάτια της χειρουργικής ιατρικής. Στην ουσία, η ρομποτική σε βοηθά να ταυτοποιήσεις ένα πρόβλημα και μετά να ακολουθήσεις ένα συγκεκριμένο μοντέλο για να το επιλύσεις. Για να το κάνεις, πρέπει να δημιουργήσεις ένα πρωτότυπο προϊόν.
Πρέπει να αξιοποιήσεις τη γνώση σου στη φυσική και στα μαθηματικά. Μόλις δημιουργήσεις το προϊόν, πρέπει να δεις πως θα το αναπτύξεις μέσα σε ένα σύστημα και μετά να το προωθήσεις. Εν ολίγοις, βοηθά στο μέγιστο τα παιδιά να καλλιεργούν και να συνδυάζουν γνώσεις και δεξιότητες του 21ου αιώνα».