Τη λίστα με τους 100 επιδραστικότερους ανθρώπους στη Ναυτιλία για το 2023 δημοσίευσε η Lloyd’s. Όπως κάθε χρόνο, έτσι και φέτος, στη Lloyd’s List υπάρχει δυναμική ελληνική συμμετοχή με την Ελλάδα να καταλαμβάνει την 9η θέση στο top10 της κατάταξης των χωρών ανά ολική χωρητικότητα. Μεταξύ των Ελλήνων εφοπλιστών που περιλαμβάνονται στη Lloyd’s List είναι η Μαρία Αγγελικούση, ο Γιώργος Προκοπίου, η Αγγελική Φράγκου, ο Βαγγέλης Μαρινάκης, και άλλοι.
Όπως αναφέρει στο σχόλιό της η Lloyd’s , η ελληνική παραμένει μία από τις μεγαλύτερες εθνικές ναυτιλιακές σημαίες του κόσμου, αλλά τα στατιστικά στοιχεία δεν είναι πάντα ευχάριστα τα τελευταία χρόνια, καθώς το νηολόγιο παρουσιάζει σταθερά διαρροή χωρητικότητας. Έχει την υποστήριξη ορισμένων από τους μεγαλύτερους πλοιοκτήτες της χώρας.
Μόνο ο Όμιλος Αγγελικούση αντιπροσωπεύει περισσότερο από το ένα τέταρτο των ποντοπόρων πλοίων υπό ελληνική σημαία και περίπου το ένα τρίτο της χωρητικότητας φορτίου. Ορισμένα από τα παλιά γραφειοκρατικά προβλήματα του μητρώου έχουν λυθεί, αλλά η πιο σημαντική πρόκληση παραμένει η έλλειψη κατάλληλα εκπαιδευμένων και ειδικευμένων αξιωματικών, που αντικατοπτρίζει τις δυσκολίες στην προσέλκυση ικανού αριθμού νέων Ελλήνων σε μια θαλάσσια καριέρα.
Ο έμπειρος αξιωματικός της Ελληνικής Ακτοφυλακής, ο πλοίαρχος Ανδρέας Σπανός ανέλαβε διευθυντής Ναυτιλίας στο υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής της χώρας τον Μάιο του 2023. Πριν από αυτό, υπηρέτησε ως επικεφαλής της μονάδας ναυτιλιακής πολιτικής και επίσης αναπληρωτής του προηγούμενου εν ενεργεία, Χρήστου Κοντορούχα. Αναγνωρίζοντας τη σημασία του ζητήματος, ο νέος υπουργός Ναυτιλίας της χώρας, Χρήστος Στυλιανίδης, έχει ήδη ανακηρύξει το 2024 «έτος ναυτικής εκπαίδευσης».
Ο νέος υπουργός έσπευσε να καταλάβει ότι το ζήτημα της διαθεσιμότητας ναυτικών —και της επανεκπαίδευσης των ναυτικών ώστε να είναι σε θέση να διαχειρίζονται τις νέες τεχνολογίες και τα νέα καύσιμα που απαιτούνται για την απελευθέρωση της ναυτιλίας— δεν είναι αποκλειστικά ελληνικό πρόβλημα. «Χρειαζόμαστε νέους στο ναυτικό επάγγελμα, να διατηρούν την ελληνική σημαία, αλλά και να έχουμε αξιόπιστο προσωπικό στα πλοία μας», είπε. Η ανοικοδόμηση του υπό ελληνική σημαία στόλου, τόσο μέσω της προσέγγισης των μαθητών σε όλη τη χώρα όσο και μέσω του εκσυγχρονισμού του ναυτικού εκπαιδευτικού συστήματος της Ελλάδας, αποτελεί επίσης προτεραιότητα για την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών.
Αναλυτικά, οι Έλληνες της Lloyd’s List και η θέση που καταλαμβάνουν:
- 5η θέση: Φωτεινή Ιωαννίδου, Κομισιόν
Μοιράζεται τη θέση με τους συναδέλφους της στην Κομισιπόν Magda Kopczynska και Φρανς Τίμερμανς.
- 12η θέση: Μαρία Αγγελικούση, Angelicoussis Shipping Group
- Η Μαρία Αγγελικούση χαρακτηρίζεται ως η μεγαλύτερη Ελληνίδα ιδιοκτήτρια που πιστεύει ότι τα πλοία υγροποιημένου φυσικού αερίου διπλού καυσίμου, μπορούν να κάνουν τη διαφορά από την πρώτη μέρα.
Η Μαρία Αγγελικούση εμφανίστηκε στο Top 100 της Loyd’s και το 2021 και το 2022. - 19η θέση: Γιώργος Προκοπίου, Dynacom/Dynagas/Sea Traders
- Ο εφοπλιστής έχει ανανεώσει το χαρτοφυλάκιό του για το μέλλον, με περισσότερα από 60 νεότευκτα ναυπηγεία σε όλους τους τομείς μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου, δεξαμενόπλοιων και ξηρού χύδην φορτίου, σχολιάζει η Lloyd’s.
- 21η θέση: Αγγελική Φράγκου, Navios Group
- Η διαφοροποιημένη από τους ανταγωνιστές της πλοιοκτήτρια κινείται για να αυξήσει τον προσωπικό της έλεγχο στα μεγάλα λιμάνια και τις επιχειρήσεις της στον τομέα των logistics στη Νότια Αμερική, σύμφωνα με τη Lloyd’s.
- 22η θέση: Βαγγέλης Μαρινάκης, Capital Group
- Ο υπερδραστήριος ιδιοκτήτης γίνεται ο πρώτος Έλληνας που παραγγέλνει πολύ μεγάλα «πράσινα» carriers αμμωνίας και CO2, επισημαίνει η Lloyd’s.
- 25η θέση: Μελίνα Τραυλού, Πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών
- Ο ρόλος της επικεφαλής των εφοπλιστών της χώρας που συγκαταλέγεται μεταξύ των μεγαλύτερων ηγέτιδων της παγκόσμιας Ναυτιλίας, υπογραμμίζει, κατά τη Lloyd’s, τις ευρωπαϊκές και εθνικές ευθύνες.
- 33η θέση: Γιώργος Οικονόμου, TMS Group
- Ο Έλληνας πλοιοκτήτης, σύμφωνα με τη Lloyd’s, δεν δείχνει σημάδια ότι έχει χάσει την όρεξή του για μεγάλα ναυτιλιακά στοιχήματα, ούτε την ικανότητά του να προσελκύει αμφισβήτηση
- 37η θέση: Κωστής Κωνσταντακόπουλος, Costamare
- Ο ειδικός στα containers εξακολουθεί να σκέφτεται εκτός πλαισίου, τονίζει η Lloyd’s.
- 41η θέση: Πίτερ Γ. Λιβανός, GasLog & DryLog
- Ο πλοιοκτήτης εστιάζει όλο και περισσότερο στο υγροποιημένο φυσικό αέριο και την πράσινη μετάβαση της Ναυτιλίας, ενώ διατηρεί ενεργό χέρι στον τομέα ξηρού χύδην φορτίου, σχολιάζει η Lloyd’s.
- 42η θέση: Πέτρος Παππάς, Star Bulk
- Η κορυφαία εταιρεία χύδην ξηρού φορτίου έχει σαφή δέσμευση για βιωσιμότητα, τονίζει η Lloyd’s.
- 62η θέση: Γιώργος Λογοθέτης, Libra Group
- Λίγοι πλοιοκτήτες μπορούν να πουν ότι επικεντρώνονται στην «αεροδιαστημική, τη ναυτιλία και πολλά άλλα», αλλά ο επιχειρηματίας με έδρα τη Νέα Υόρκη μπορεί να είναι ένας από αυτούς, σύμφωνα με τη Lloyd’s.
- 73η θέση: Νικόλαος Τσάκος, Tsakos Energy Navigation
- Ο Νικόλαος Τσάκος και η εισηγμένη του ναυτιλιακή χαρακτηρίζεται «πρωτοπόρα» από την Lloyd’s στην παραγωγή δεξαμενόπλοιων μεταφοράς LNG.
- 75η θέση: Σεμίραμις Παληού, Diana Shipping/Helmepa
- Η αναδυόμενη ηγέτιδα δεν φοβάται να βάλει τη δική της σφραγίδα σε οργανισμούς με σημαντική κληρονομιά, είτε αυτή είναι ο ιδιοκτήτης του bulker είτε ο περιβαλλοντικός οργανισμός.
- 77η θέση: Έλπη Πετράκη, Wista
- Η ποικιλομορφία στη ναυτιλιακή βιομηχανία είναι μια πρόκληση, αλλά η πρόεδρος της Winsta έχει δεσμευτεί να κάνει πραγματική αλλαγή.
- 91η θέση: Δωροθέα Ιωάννου, The American P&I Club
Η ελληνικής καταγωγής, Νεοϋορκέζα δικηγόρος είναι η πρώτη γυναίκα που ηγείται του Διεθνούς Οργανισμού P&I club.