Ξεκινάει το μεγαλύτερο πρόγραμμα σιδηροδρομικών έργων όλων των εποχών για την Ελλάδα. Έξι εμβληματικά σιδηροδρομικά έργα συνολικού προϋπολογισμού 4 δισ. ευρώ αλλάζουν τον χάρτη των μεταφορών. Στόχος είναι να λειτουργήσουν ως αναπτυξιακοί πολλαπλασιαστές, δημιουργώντας προστιθέμενη αξία και χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας, αναβαθμίζοντας καθοριστικά τον εμπορικό και στρατηγικό ρόλο της χώρας, ενώ ταυτόχρονα αναμένεται να συμβάλουν σημαντικά στο «πρασίνισμα» των υποδομών.
Με την ανακοίνωση του σχετικού διαγωνισμού το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, σε συνεργασία με την ΕΡΓΟΣΕ, βάζει σε πρωταγωνιστικό ρόλο τον σιδηρόδρομο, θέτοντας ως κεντρική προτεραιότητα το πέρασμα σε μια νέα εποχή, με τη δυναμική ενίσχυση του στρατηγικού ρόλου των βασικών λιμανιών της χώρας.
Ήδη το Δ.Σ. της ΕΡΓΟΣΕ ενέκρινε τα τεύχη πρόσκλησης υποβολής εκδήλωσης ενδιαφέροντος, θέτοντας σε κίνηση την πρώτη φάση του διαγωνισμού. Τα έργα θα συνδέουν με ταχύτητα και ασφάλεια μεγάλα λιμάνια της Ελλάδας -Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Αλεξανδρούπολη, Λαύριο και Ραφήνα- με το σιδηροδρομικό δίκτυο, καθιστώντας την Ελλάδα διεθνές διαμετακομιστικό κέντρο, αφού διευκολύνουν τη σύνδεση με την υπόλοιπη Νοτιοανατολική Ευρώπη.
Αλλάζει ο χάρτης των μεταφορών
«Είμαστε υπερήφανοι γιατί σήμερα βάζουμε μπροστά το μεγαλύτερο πρόγραμμα σιδηροδρομικών έργων που έχει γίνει ποτέ και που, όταν θα ολοκληρωθεί, θα αλλάξει τον χάρτη των μεταφορών», δήλωσε χαρακτηριστικά ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής.
«Για πρώτη φορά στην ιστορία της Ελλάδας ο σιδηρόδρομος παίρνει τη θέση που του αξίζει και έχει ανάγκη η χώρα», ανέφερε χαρακτηριστικά. «Τα σιδηροδρομικά έργα σημαίνουν πρόοδο, ενίσχυση της διεθνούς θέσης της χώρας μας, τοπική ανάπτυξη, καλύτερη καθημερινότητα και ποιότητα ζωής, προστασία του περιβάλλοντος. Παράλληλα, λειτουργούν ως οικονομικός πολλαπλασιαστής για την τόνωση της αγοράς και τη δημιουργία θέσεων εργασίας. Και αυτά τα εξασφαλίζουμε με τις πράξεις μας, όχι με μεγάλα λόγια και κενές υποσχέσεις», τόνισε ο υπουργός.
Ποια είναι τα έργα
• Αναβάθμιση υφιστάμενης με διπλασιασμό και εγκατάσταση σηματοδότησης – ETCS και ηλεκτροκίνησης της σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο με προϋπολογισμό 1,07 δισ. ευρώ.
• Κατασκευή νέας σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκη – Τοξότες με προϋπολογισμό 1,68 δισ. ευρώ.
• Σιδηροδρομική σύνδεση του 6ου προβλήτα λιμένα Θεσσαλονίκης και κατασκευή προαστιακού Δυτικής Θεσσαλονίκης με προϋπολογισμό 53,4 εκατ. ευρώ.
• Κατασκευή νέας προαστιακής σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα από τον κόμβο Κορωπίου έως το Λαύριο και τον λιμένα Λαυρίου διαμέσου της Κερατέας με προϋπολογισμό 390,5 εκατ. ευρώ.
• Κατασκευή νέας προαστιακής σιδηροδρομικής γραμμής για τη σύνδεση της Ραφήνας και του λιμένα Ραφήνας με το υφιστάμενο σιδηροδρομικό δίκτυο με προϋπολογισμό 308,6 εκατ. ευρώ.
• Ολοκλήρωση της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Κιάτο -Πάτρα στο τμήμα Ρίο- νέος λιμένας Πατρών με προϋπολογισμό 476,5 εκατ. ευρώ.
«Αρχίζουμε τους διαγωνισμούς για έξι σιδηροδρομικά έργα εθνικής εμβέλειας, τα οποία υπηρετούν τον μεγάλο στρατηγικό στόχο, να γίνει η Ελλάδα τα επόμενα χρόνια κόμβος υποδομών της Νοτιοανατολικής Ευρώπης», δήλωσε ο υφυπουργός υποδομών και Μεταφορών Γιώργος Καραγιάννης. «Σήμερα απαντάμε με έργα στο διαχρονικό αίτημα για ανάπτυξη και εξέλιξη. Δουλεύουμε για να καλύψουμε το χαμένο έδαφος των περασμένων ετών και να δώσουμε στη χώρα τη θέση που της αξίζει, ενώ με μοχλό ανάπτυξης τον κλάδο των κατασκευών ανοίγουμε νέες θέσεις εργασίας», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ Χρήστος Βίνης τόνισε: «Από την πρώτη στιγμή που αναλάβαμε τη διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ στόχος μας ήταν να προχωρήσουν ο σχεδιασμός και η υλοποίηση έργων ζωτικής σημασίας, που θα αλλάξουν το τοπίο των επιβατικών και εμπορευματικών μεταφορών στη χώρα μας».
Ο κ. Βίνης εξέφρασε την ικανοποίησή του «που με την καθοδήγηση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και την πολύτιμη βοήθεια του ανθρώπινου δυναμικού μας ανταποκριθήκαμε στην πρόκληση και θέτουμε τις βάσεις για την υλοποίηση έργων που θα συμβάλουν στην τόσο αναγκαία ανάπτυξη της χώρας», όπως είπε.
Σημειώνεται, τέλος, ότι όλα τα έργα θα δημοπρατηθούν με το σύνολο των υποέργων τους -υποδομή, επιδομή, ηλεκτροκίνηση και συστήματα- ώστε με την παράδοσή τους προς χρήση να είναι άμεσα λειτουργικά.