
Οαναθεωρημένος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας έφθασε στη Βουλή, μετά από πολύμηνη διαβούλευση με φορείς αλλά και αλλαγές που έκανε η νέα ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Ο νέος ΚΟΚ θα αρχίσει να ισχύει τρεις μήνες μετά τη δημοσίευσή του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Προβλέπει βαρύτερα πρόστιμα για τις σοβαρές τροχαίες παραβάσεις, όπως η παραβίαση ισόπεδης σιδηροδρομικής διάβασης, νέο όριο ταχύτητας 30 χλμ/ώρα στις πόλεις (με εξαιρέσεις για δρόμους ταχείας κυκλοφορίας), μόνο δύο εξαιρέσεις για είσοδο των ταξί στις λεωφορειολωρίδες και πρόστιμα για τα ηλεκτρικά πατίνια.
Τα νέα όρια ταχύτητας στις πόλεις
Το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας, μέσα στις κατοικημένες περιοχές, μειώνεται στα 30 χλμ/ώρα. Σε μονόδρομους στους οποίους υπάρχουν δύο τουλάχιστον λωρίδες κυκλοφορίας, διαχωριζόμενες με κατά μήκος διαγραμμίσεις, και σε οδούς διπλής κατεύθυνσης με τουλάχιστον δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση, διαχωριζόμενες με κατά μήκος διαγραμμίσεις, και σε οδούς διπλής κατεύθυνσης με διαχωριστική νησίδα, το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας ορίζεται σε 50 χλμ/ώρα. Τα όρια ταχύτητας εφαρμόζονται εφόσον δεν ορίζεται διαφορετικά με ειδική σήμανση {π.χ. σε δρόμους όπως η Λεωφόρος Συγγρού).
Ποινές για υπερβολική ταχύτητα
Η παράβαση της υπέρβασης του ανώτατου ορίου ταχύτητας πάνω από 50 χλμ/ώρα κατατάσσεται στην κατηγορία Ε4 και στον παραβάτη επιβάλλονται πρόστιμο 700 ευρώ και επιτόπου αφαίρεση της άδειας οδήγησης για 60 ημέρες.
Η παράβαση της οδήγησης με ταχύτητα ανώτερη των 200 χλμ/ώρα κατατάσσεται στην κατηγορία Ε4 και στον επιβάτη επιβάλλονται διοικητικό πρόστιμο 2.000 ευρώ καιεπί τόπου αφαίρεση της άδειας οδήγησης για 1 έτος.
Είσοδος ταξί στις λεωφορειολωρίδες
Μετά την έντονη αντιπαράθεση με σωματεία ταξί, το Υπουργείο κατέληξε σε δύο κατηγορίες ταξί που επιτρέπεται να κυκλοφορούν στις λεωφορειολωρίδες.
- Στα έμφορτα ταξί που προορίζονται για τη μεταφορά ατόμων με αναπηρία και
- στα έμφορτα ηλεκτρικά ταξί (μηδενικών ρύπων).
Πότε επιτρέπεται η διήθηση των μοτοσικλετών
Αν η πυκνότητα της κυκλοφορίας είναι τέτοια ώστε τα οχήματα να καταλαμβάνουν ολόκληρο το πλάτος του οδοστρώματος προς την κατεύθυνση της κυκλοφορίας και κινούνται με την ταχύτητα του προπορευόμενου αυτών οχήματος, επιτρέπονται:
α) η αλλαγή λωρίδας μόνο προκειμένου το όχημα να στρίψει δεξιά ή αριστερά ή να σταθμεύσει,
β) η κίνηση δίκυκλων μοτοποδηλάτων και μοτοσικλετών χωρίς καλάθι μεταξύ των λωρίδων κυκλοφορίας της ίδιας κατεύθυνσης (διήθηση) σε οδούς με τουλάχιστον δύο (2) λωρίδες κυκλοφορίας κατά κατεύθυνση, αν η ταχύτητά τους δεν υπερβαίνει τα είκοσι (20) χιλιόμετρα την ώρα και τα λοιπά οχήματα είναι ακινητοποιημένα.
Τα όρια ταχύτητας για τα ηλεκτρικά πατίνια
Όπως ορίζεται και με το νόμο περί μικροκινητικότητας του 2021, για τα Ε.Π.Η.Ο. (ηλεκτρικά πατίνια κλπ) το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας ορίζεται σε 25 χλμ/ώρα. Τα Ε.Π.Η.Ο. απαγορεύεται να κυκλοφορούν σε οδούς όπου το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας των αυτοκίνητων οχημάτων υπερβαίνει τα 50 χλμ/ώρα.
Η κίνηση άνω των 25 χλμ/ώρα και έως 35 χλμ/ώρα τιμωρείται με πρόστιμο 30 ευρώ, ενώ άνω των 35 χλμ/ώρα με πρόστιμο 150 ευρώ.
Ίδιο πρόστιμο επιβάλλεται και για την παράνομη στάθμευση των ΕΠΗΟ. Μετά από 5 ώρες επιβάλλεται νέο πρόστιμο. Μετά την παρέλευση και του δεύτερου πενταώρου, απομακρύνεται το ηλεκτρικό πατίνι.
Παραβίαση ισόπεδης σιδηροδρομικής διάβασης
Τα περιστατικά όπου οδηγοί παραβιάζουν ερυθρό σηματοδότη ή μπάρα στις ισόπεδες σιδηροδρομικές διαβάσεις τιμωρούνται πλέον αυστηρότερα με τον νέο ΚΟΚ.
Οι παραβάσεις κατατάσσονται στην κατηγορία Ε4 και τιμωρούνται με πρόστιμο 1.200 ευρώ και με επί τόπου αφαίρεση της άδειας οδήγησης για 60 ημέρες. Επιπλέον των διοικητικών κυρώσεων, οι παραβάσεις τιμωρούνται με ποινή φυλάκισης τουλάχιστον ενός έτους και χρηματική ποινή έως 2.000 ευρώ εφόσον η πράξη δεν τιμωρείται βαρύτερα σύμφωνα με το άρθρο 291 του Ποινικού Κώδικα ή από άλλη ποινική διάταξη.