
Αυτά τόνισε ξεκινώντας την ομιλία του, ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, κατά τη διάρκεια της τελετής παράδοσης των 65 χιλιομέτρων, από τα Καμίνια της Αχαΐας έως τον Πύργο της Ηλείας, του νέου αυτοκινητόδρομου Πατρών – Πύργου, που πραγματοποιήθηκε απόψε, κοντά στο Αλποχώρι, του Πύργου, ενώ τα τελευταία 10 χιλιόμετρα του αυτοκινητόδρομου, από τα Καμίνια έως το Μιντιλόγλι της Πάτρας, είναι προγραμματισμένο να δοθούν στην κυκλοφορία στα τέλη Νοεμβρίου.
Διότι, όπως πρόσθεσε ο πρωθυπουργός, «ο δρόμος αυτός, μας ταλαιπώρησε διαχρονικά πολύ» και συνέχισε: «Θυμάμαι, όταν για πρώτη φορά βρέθηκα στην Ηλεία σε προεκλογική ομιλία στον Πύργο το 2019 και ανέλαβα τότε την δέσμευση ότι θα ξεμπλέξουμε το κουβάρι αυτής της πολύ προβληματικής εργολαβίας και θα ολοκληρώσουμε τον δρόμο Πάτρα – Πύργος, δεν ήξερα και ο ίδιος την συνθετότητα του εγχειρήματος το οποίο κληθήκαμε να αναλάβουμε. Και με πολύ μεγάλη προσπάθεια όλων όσοι βρέθηκαν στην ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, από τους υπουργούς μέχρι τους υπηρεσιακούς παράγοντες, βρισκόμαστε σήμερα στην ευχάριστη θέση να βλέπουμε αυτόν τον πολύ όμορφο δρόμο, όπου θα δοθούν πια στην κυκλοφορία επίσημα αύριο στις 12:00 το μεσημέρι τα 65 από τα 75 χιλιόμετρα, για να μπορέσουμε να ολοκληρώσουμε και τα τελευταία 10 χιλιόμετρα ανήμερα της μεγάλης γιορτής του Αγίου Ανδρέα, στις 30 Νοεμβρίου. Τότε θα παραδοθεί και το τελευταίο κομμάτι, ώστε να ολοκληρώσουμε αυτόν τον τόσο σημαντικό αυτοκινητόδρομο, για την ασφάλεια των επιβατών, την ασφάλεια των μεταφορών, αλλά και την σημασία που έχει για τον πρωτογενή τομέα».
Παράλληλα, ο πρωθυπουργός ανέφερε ότι «σκεφτόμουν πως πίσω από τα στατιστικά και από τους αριθμούς που καθημερινά ο παραχωρησιούχος θα βλέπει και θα μετράει, κρύβονται πολλές και θα κρύβονται πολλές μοναδικές ανθρώπινες ιστορίες» και συμπλήρωσε: «Ο αγρότης, ο οποίος θα πρέπει να ξεκινήσει μία μέρα χειμώνα νωρίς το πρωί ή βράδυ για να πάει τα προϊόντα του από την περιοχή εδώ μέχρι την Πάτρα, ο φοιτητής, ο οποίος θα χρειαστεί και αυτός να αξιοποιήσει αυτόν το δρόμο, ο επισκέπτης, ο οποίος θα έρθει από την Αθήνα με την κατεύθυνση την Κυλλήνη για να απολαύσει τις όμορφες παραλίες της Ηλείας, ή για να κατευθυνθεί προς τα νησιά του Ιονίου, δηλαδή την Κεφαλονιά και την Ζάκυνθο, οι πιλότοι μας της πολεμικής αεροπορίας, οι οποίοι θα ξυπνούν χαράματα πολλές φορές και αυτοί για να φτάσουν στις σημαντικές βάσεις του Αράξου και της Ανδραβίδας, ώστε να επιτελέσουν την αποστολή τους. Όλοι αυτοί πια θα αισθάνονται ότι θα μπορούν να χρησιμοποιούν ένα δρόμο, όχι απλά γρήγορο, αλλά πρώτα και πάνω από όλα ασφαλή».
Σε αυτό το σημείο ο Κυριάκος Μητσοτάκης επεσήμανε ότι «σήμερα, αν κάτι μπορούμε να πούμε και αν κάτι μπορώ και εγώ να προσθέσω σε όλα όσα ειπώθηκαν είναι να θυμηθούμε αυτούς οι οποίοι δεν είναι σήμερα μαζί μας, επειδή η ελληνική πολιτεία καθυστέρησε δεκαετίες να προσφέρει σε αυτήν την τόσο όμορφη περιοχή της πατρίδας μας ένα σύγχρονο και ασφαλή δρόμο» και συνέχισε:
«Την Ασπασία και το Γιώργο, την Ελευθερία, τον Αλέξανδρο, τον Γιάννη, που δεν συμπλήρωσαν καν τα 30 τους χρόνια, την Νικολίτσα, το μικρό Δημήτρη που δεν πρόλαβαν να ζήσουν τα πρώτα τους όνειρα. Αυτά είναι μόνο κάποια ονόματα συμπολιτών μας που έχασαν την ζωή τους στον παλιό δρόμο, ο οποίος τόσο είχε συνδεθεί με ένα παρελθόν, που πιστεύω ότι όλοι μας θέλουμε να αφήσουμε πια πίσω μας».
Συνεχίζοντας είπε ότι «και πάλι λοιπόν θέλω να ευχαριστήσω από καρδιάς όλες τις ηγεσίες του υπουργείου Υποδομών από το 2019, αλλά και τις εξαιρετικές κατασκευαστικές μας εταιρείες, οι οποίες κάτω από την καθοδήγηση του παραχωρησιούχου κατάφεραν και έκαναν πράξη αυτό το οποίο φάνταζε εξαιρετικά δύσκολο μέχρι και πριν από κάποιους μήνες».
Όπως συμπλήρωσε, «είναι η καλύτερη απόδειξη ότι διαθέτουμε έναν δυναμικό κατασκευαστικό κλάδο, όπου απασχολήθηκαν 6.000 άνθρωποι σε αυτό το έργο» και πρόσθεσε: «Αυτός ο κατασκευαστικός κλάδος μπορεί να εκπληρώσει σημαντικά, δύσκολα, σύνθετα τεχνικά έργα και έχουμε δρομολογήσει πολλά ακόμα στην πατρίδα μας και γιατί όχι να επεκταθεί και στο εξωτερικό και να δώσει καλές θέσεις απασχόλησης σε χιλιάδες συμπολίτες μας. Τα χαμόγελα που είδαμε και στους τρεις σταθμούς των εργαζόμενων είναι η καλύτερη απόδειξη, του πόσο μεγάλη ικανοποίηση παίρνουν πρώτα και πάνω από όλα αυτοί οι οποίοι εργάστηκαν για να μπορούμε σήμερα εμείς να είμαστε εδώ και να χαιρόμαστε αυτό το σημαντικό έργο».
Σε άλλο σημείο της ομιλίας του ο Κυριάκος Μητσοτάκης υπογράμμισε ότι «το μυαλό μας μονίμως θα τρέχει στις επόμενες προκλήσεις, δηλαδή το πως ο δρόμος αυτός θα φτάσει όχι μόνο στην Αρχαία Ολυμπία, αλλά μέχρι την Τσακώνα και τι πρέπει να κάνουμε για να μπορέσουμε να πετύχουμε τη βέλτιστη δυνατή χρηματοδότηση, επεκτείνοντας ενδεχομένως τη σύμβαση παραχώρησης ή με οποιοδήποτε άλλο εργαλείο κρίνουμε ότι είναι το πιο κατάλληλο, ώστε να κλείσει και αυτή η τελευταία εκκρεμότητα η οποία αφορά την Πελοπόννησο».
«Κύριοι Περιφερειάρχες, κύριοι Δήμαρχοι, αγαπητοί συνάδελφοι στην κυβέρνηση και στη Βουλή, Σεβασμιώτατε, κυρίες και κύριοι,
Σήμερα για λογαριασμό ολόκληρης της Δυτικής Ελλάδος αλλά και των νοτίων νησιών των Επτανήσων, κλείνουμε μία εκκρεμότητα, η οποία έρχεται από το βαθύ παρελθόν και διορθώνουμε μία διαχρονική αδικία, η οποία τόσο πολύ ταλάνισε και ταλαιπώρησε τους πολίτες της Δυτικής Ελλάδος.
Και πράγματι, σήμερα είναι μια μέρα χαράς, ικανοποίησης, συγκίνησης -κρατώ τα λόγια του Περιφερειάρχη- αλλά και ευθύνης απέναντι σε αυτά τα οποία πρέπει να γίνουν από δω και στο εξής, διότι ο δρόμος αυτός μας ταλαιπώρησε διαχρονικά πολύ.
Και θυμάμαι όταν για πρώτη φορά βρέθηκα στην Ηλεία, σε προεκλογική ομιλία στον Πύργο το 2019, και ανέλαβα τότε την δέσμευση ότι θα ξεμπλέξουμε το κουβάρι αυτής της πολύ προβληματικής εργολαβίας και θα ολοκληρώσουμε τον δρόμο Πάτρας – Πύργου δεν ήξερα και ο ίδιος τη συνθετότητα του εγχειρήματος το οποίο κληθήκαμε να αναλάβουμε.
Και με πολύ μεγάλη προσπάθεια όλων όσοι βρέθηκαν στην ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, από τους Υπουργούς μέχρι τους υπηρεσιακούς παράγοντες, βρισκόμαστε σήμερα στην ευχάριστη θέση να βλέπουμε αυτό τον πολύ όμορφο δρόμο, ο οποίος θα δοθεί πια στην κυκλοφορία επίσημα αύριο στις 12:00, τα 65 από τα 75 χιλιόμετρα.
Για να μπορέσουμε να ολοκληρώσουμε και τα τελευταία 10 χιλιόμετρα -ανήμερα της μεγάλης γιορτής του Αγίου Ανδρέα θα παραδοθεί και το τελευταίο κομμάτι- ώστε να ολοκληρώσουμε αυτό τον τόσο σημαντικό αυτοκινητόδρομο, τη σημασία του οποίου δεν νομίζω ότι χρειάζεται να αναπτύξω ιδιαίτερα για την ασφάλεια των επιβατών, την ασφάλεια των μεταφορών, τη σημασία στον πρωτογενή τομέα.
Γιατί σκεφτόμουν ότι πίσω από τα στατιστικά, από τους αριθμούς που καθημερινά ο παραχωρησιούχος θα βλέπει και θα μετράει, κρύβονται πολλές, και θα κρύβονται πολλές, μοναδικές ανθρώπινες ιστορίες.
Ο αγρότης ο οποίος θα πρέπει να ξεκινήσει μια μέρα χειμώνα νωρίς το πρωί, βράδυ για να πάει τα προϊόντα του από την περιοχή εδώ της Αμαλιάδας μέχρι την Πάτρα. Ο φοιτητής ο οποίος θα χρειαστεί και αυτός να αξιοποιήσει αυτό το δρόμο. Ο επισκέπτης ο οποίος θα έρθει από την Αθήνα με κατεύθυνση την Κυλλήνη, για να απολαύσει τις όμορφες παραλίες της Ηλείας ή για να κατευθυνθεί προς τα νησιά του Ιονίου, την Κεφαλονιά, τη Ζάκυνθο. Οι πιλότοι μας της Πολεμικής Αεροπορίας, οι οποίοι θα ξυπνούν χαράματα πολλές φορές και αυτοί για να φτάσουν στις σημαντικές βάσεις του Αράξου και της Ανδραβίδας για να επιτελέσουν την αποστολή τους. Όλοι αυτοι θα αισθάνονται ότι θα μπορούν να χρησιμοποιούν ένα δρόμο όχι απλά γρήγορο αλλά, πρώτα και πάνω απ’ όλα, ασφαλή.
Και νομίζω ότι σήμερα αν κάτι μπορούμε να πούμε, κι αν κάτι μπορώ κι εγώ να προσθέσω σε όλα όσα ειπώθηκαν, είναι να θυμηθούμε αυτούς οι οποίοι δεν είναι σήμερα μαζί μας επειδή η ελληνική πολιτεία καθυστέρησε δεκαετίες να προσφέρει σε αυτή την τόσο όμορφη περιοχή της πατρίδας μας ένα σύγχρονο και ασφαλή δρόμο: την Ασπασία και τον Γιώργο, την Ελευθερία, τον Αλέξανδρο, τον Γιάννη -δεν συμπλήρωσαν καν τα 30 τους χρόνια-, τη Νικολίτσα, τον μικρό Δημήτρη -δεν πρόλαβαν να ζήσουν τα πρώτα τους όνειρα-, μόνο κάποια ονόματα συμπολιτών μας που έχασαν τη ζωή τους στον παλιό δρόμο, ο οποίος τόσο είχε συνδεθεί με ένα παρελθόν, το οποίο πιστεύω ότι όλοι μας θέλουμε να αφήσουμε πια πίσω μας.
Και πάλι, λοιπόν, θέλω να ευχαριστήσω από καρδιάς όλες τις ηγεσίες του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, τον Κώστα, τον Χρήστο, τον Χρίστο, τη Χριστίνα, τον Νίκο Ταχιάο, τους Γενικούς Γραμματείς αλλά και τις εξαιρετικές κατασκευαστικές μας εταιρείες, οι οποίες κάτω από την καθοδήγηση του παραχωρησιούχου κατάφεραν και έκαναν πράξη αυτό το οποίο φάνταζε εξαιρετικά δύσκολο μέχρι και πριν από κάποιους μήνες.
Η καλύτερη απόδειξη ότι διαθέτουμε έναν κατασκευαστικό κλάδο δυναμικό -απασχολήθηκαν 6.000 άνθρωποι συνολικά σε αυτό το έργο-, ο οποίος κατασκευαστικός κλάδος μπορεί να εκπληρώσει σημαντικά, δύσκολα, σύνθετα τεχνικά έργα. Και έχουμε δρομολογήσει πολλά ακόμα στην πατρίδα μας. Γιατί όχι, να επεκταθεί και στο εξωτερικό και να δώσει καλές θέσεις απασχόλησης σε χιλιάδες συμπολίτες μας.
Τα χαμόγελα νομίζω και στους τρεις σταθμούς των εργαζόμενων του Άβακα, του Άκτορα, της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είναι η καλύτερη απόδειξη του πόσο μεγάλη ικανοποίηση παίρνουν, πρώτα και πάνω από όλα, αυτοί οι οποίοι εργάστηκαν για να μπορούμε σήμερα εμείς να είμαστε εδώ και να χαιρόμαστε αυτό το σημαντικό έργο.
Ξέρετε, θα δοθεί ο δρόμος στην κυκλοφορία αύριο και σε έναν – δυο μήνες από τώρα δεν θα θυμόμαστε πώς ήταν ο παλιός δρόμος. Θα έχει γίνει μέρος της κανονικότητάς μας. Και αυτή είναι η φύση της πολιτικής, να χαιρόμαστε σήμερα, να εντυπωσιαζόμαστε την πρώτη φορά που θα τον διανύσουμε και μετά αυτό θα γίνει κανονικότητα. Θα μεταβολίζουμε, με άλλα λόγια, αυτά τα δύσκολα έργα με μεγάλη ταχύτητα. Αυτή είναι η φύση της δουλειάς μας.
Γι’ αυτό και εμείς θα σταθούμε μόνο για μία στιγμή σήμερα και θα εισπράξουμε αυτή την ικανοποίηση αλλά το μυαλό μας μονίμως θα τρέχει στις επόμενες προκλήσεις: στο πώς ο δρόμος θα φτάσει όχι μόνο στην Ολυμπία αλλά μέχρι την Τσακώνα και τι πρέπει να κάνουμε για να μπορέσουμε να πετύχουμε τη βέλτιστη δυνατή χρηματοδότηση, επεκτείνοντας ενδεχομένως τη σύμβαση παραχώρησης ή με οποιοδήποτε άλλο εργαλείο κρίνουμε ότι είναι το πιο κατάλληλο ώστε να κλείσει και αυτή η τελευταία εκκρεμότητα η οποία αφορά την Πελοπόννησο.
Το πώς θα στρέψουμε την προσοχή μας στην ολοκλήρωση άλλων πολύ σημαντικών έργων υποδομής σε άλλα σημεία της επικράτειας: η ολοκληρωμένη πια παράδοση του Μετρό της Θεσσαλονίκης με την επέκταση προς την Καλαμαριά -κοιτώ όλους εδώ τους εμπλεκόμενους κατασκευαστές, διότι όλοι εμπλέκονται με κάποιο τρόπο στα μεγάλα έργα, τα οποία αυτή τη στιγμή δρομολογούμε-, η ολοκλήρωση του βόρειου κλάδου του Ε65, προκειμένου να σπάσει και η απομόνωση της Δυτικής Μακεδονίας, η ολοκλήρωση της Αμβρακίας, ελπίζω και εντός του μήνα Αυγούστου, για να παραδοθεί το τμήμα Βόνιτσα – Λευκάδα, ώστε να το αξιοποιήσουν και όσοι επισκεφθούν τη Λευκάδα πριν το τέλος του καλοκαιριού, το εμβληματικό flyover της Θεσσαλονίκης. Και βέβαια, ένα έργο το οποίο είναι πολύ κοντά στη δική μου καρδιά, ο Βόρειος Οδικός Άξονας της Κρήτης, όπου εκεί κι αν ξεπεράσαμε δυσκολίες, αλλά για πρώτη φορά είμαστε σίγουροι ότι και το έργο αυτό θα μπορέσει να προχωρήσει και να ολοκληρωθεί.
Και βέβαια, να τονίσω ότι στον ΒΟΑΚ, ήδη από την προηγούμενη εβδομάδα, ξεκίνησαν έργα οδικής ασφάλειας, αντίστοιχα με αυτά τα οποία κάναμε στην παλιά εθνική Πατρών – Πύργου και τα οποία, ως ενδιάμεση λύση, μας δίνουν τη βεβαιότητα ότι θα μπορέσουμε κι εκεί σημαντικά να περιορίσουμε τα τροχαία ατυχήματα, τα οποία τόσο πολύ μας πληγώνουν και μας στεναχωρούν, διότι είναι πραγματικά άδικο να χάνονται ζωές στην πατρίδα μας από πλημμελείς οδικές υποδομές στην Ελλάδα του 2025.
Ας δούμε, λοιπόν, αυτό το δρόμο ως ένα δρόμο προς το μέλλον, το οποίο όλοι μας οραματιζόμαστε κι ας μην ξεχνάμε ποτέ ότι χρέος μας στην κυβέρνηση είναι, πρώτα και πάνω απ’ όλα, να μιλούμε με τα έργα μας, να τιμούμε τις προεκλογικές μας δεσμεύσεις, να επιδιώκουμε να δίνουμε απαντήσεις στα πραγματικά προβλήματα των πολιτών και τελικά να κρινόμαστε όχι τόσο γι’ αυτά τα οποία είπαμε, όσο γι’ αυτά που κάναμε.
Ας χαρούμε, λοιπόν, σήμερα αυτήν την ημέρα -από αύριο, όπως είπαμε, στις 12:00, τα 65 χιλιόμετρα θα δοθούν στην κυκλοφορία- και να ευχηθούμε ο δρόμος αυτός να είναι ασφαλής, καλοτάξιδος και να σηματοδοτήσει το δρόμο προς το μέλλον της Δυτικής Ελλάδος, που κάποιοι στο παρελθόν αδικαιολόγητα της το στέρησαν για άλλους λόγους, στους οποίους σήμερα, ημέρα γιορτής, δεν χρειάζεται να αναφερθούμε.
Σας ευχαριστώ πολύ».
Κυρ. Μητσοτάκης: Και τα «γεφύρια της Άρτας» ενίοτε τελειώνουν
Πριν την εκδήλωση ο Πρωθυπουργός επισκέφτηκε σημεία του αυτοκινητόδρομου, όπου συζήτησε για το έργο με τους εκπροσώπους της σύμπραξης του παραχωρησιούχου (Vinci Concessions, AVAX, ΑΚΤΟΡ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ) και εργαζόμενους.
Τονίστηκε η σημασία των κινήσεων που έγιναν από την κυβέρνηση από το 2019 και μετά ώστε να επανεκκινήσει το έργο, μετά την κατάτμηση που είχε γίνει προηγουμένως, και να εξασφαλιστούν οι ευρωπαϊκοί πόροι. Επισημάνθηκε ότι δίχως αυτές τις ενέργειες, τόσο σε εθνικό επίπεδο όσο και σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Επιτροπής, το έργο δεν θα μπορούσε να υλοποιηθεί.
«Είναι μεγάλη στιγμή για τη Δυτική Ελλάδα, πολύ συγκινητικές οι στιγμές για όλους. Ένας δρόμος πολύ εντυπωσιακός, που μας ταλαιπώρησε πάρα πολύ και διαχρονικά, αλλά και τα “γεφύρια της Άρτας” ενίοτε τελειώνουν. Δουλέψαμε πολύ για το έργο αυτό και το παρακολουθήσαμε από την πρώτη στιγμή, από τις “αμαρτωλές“ εποχές μέχρι και σήμερα», επισήμανε ο Κυριάκος Μητσοτάκης. «Αλλιώς δεν θα τελείωνε ποτέ», συνέχισε ο Πρωθυπουργός, αναφερόμενος στην αντιμετώπιση των προκλήσεων από το 2019. «Με το καλό θα ξαναέρθουμε τέλη Νοεμβρίου να εγκαινιάσουμε και το τελευταίο κομμάτι».
Η ταυτότητα του έργου
Η νέα εθνική οδός Πατρών – Πύργου θα βελτιώσει ουσιαστικά την οδική ασφάλεια στη Δυτική Ελλάδα, θα μειώσει τον χρόνο των μετακινήσεων και των μεταφορών, θα συνδέσει με το κύριο οδικό δίκτυο περιοχές και κοινότητες που έως σήμερα δεν εξυπηρετούνταν επαρκώς και θα τονώσει την αναπτυξιακή δυναμική της ευρύτερης περιοχής.
Πρόκειται για εμβληματικό έργο το οποίο κατέστη δυνατό χάρη σε κυβερνητικές παρεμβάσεις και την ένταξή του στην παραχώρηση της Ολυμπίας Οδού, αφότου την περίοδο 2015-19 έγινε κατάτμηση σε πολλές εργολαβίες, υπήρξαν προβλήματα στη δημοπράτηση των τμημάτων και εν τέλει σημειώθηκε ελάχιστη πρόοδος από πλευράς υλοποίησης, τη στιγμή που εξακολουθούσαν να υπάρχουν σοβαρά θέματα οδικής ασφάλειας.
Τα πρώτα 65 χιλιόμετρα της νέας εθνικής οδού Πατρών – Πύργου, που παραδόθηκαν σήμερα και θα διατεθούν προς χρήση αύριο στις 12:00 το μεσημέρι, εκτείνονται ανάμεσα στα Καμίνια Αχαΐας και στον Πύργο Ηλείας. Περιλαμβάνουν ολόκληρη τη νέα χάραξη και αντιστοιχούν στο 90% του συνόλου του έργου.
Έως τα τέλη του προσεχούς Νοεμβρίου θα παραδοθούν και τα περίπου 10 χιλιόμετρα που απομένουν, από την περιμετρική Πατρών έως τα Καμίνια, όπου είναι σε εξέλιξη εργασίες διαπλάτυνσης και βελτίωσης του υφιστάμενου άξονα.
Από το 2023, ενώ ήταν σε εξέλιξη το έργο, έγιναν ουσιαστικές παρεμβάσεις για την προστασία των οδηγών στον υφιστάμενο δρόμο, συμβάλλοντας στη δραστική μείωση των ατυχημάτων, κατά 85% στα συγκεκριμένα κομμάτια συγκριτικά με την περίοδο 2016-20, βάσει της οποίας σχεδιάστηκαν οι παρεμβάσεις.
Ο συνολικός προϋπολογισμός ανήλθε σε 385 εκατομμύρια ευρώ, με σημαντική συγχρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ.
Το έργο περιλαμβάνει 14 αντιπλημμυρικά έργα, ενώ διαθέτει εννέα κόμβους, 11 γέφυρες, 41 κάτω διαβάσεις, 28 άνω διαβάσεις, μία τεχνική βάση στον Πύργο, τέσσερις Σταθμούς Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών, δύο Σημεία Εξυπηρέτησης Πελατών