Ινδία: Ανθρώπινο λάθος, μηχανική βλάβη ή σμήνος πουλιών – Όλα τα σενάρια για το πώς συνετρίβη το αεροπλάνο της Air India

Ερωτήματα χωρίς – προς το παρόν – απαντήσεις αφήνει η αεροπορική τραγωδία στην Ινδία, όπου ένα Boeing 787 Dreamliner της Air India με 242 επιβαίνοντες συνετρίβη λίγα λεπτά μετά την απογείωση.
O ομοσπονδιακός υπουργός Υγείας της Ινδίας δήλωσε ότι «πολλοί άνθρωποι» σκοτώθηκαν. Επίσης, λίγο αργότερα ο αστυνομικός διευθυντής δήλωσε στο Associated Press: «Δεν φαίνεται να υπάρχουν επιζώντες από το αεροσκάφος της Air India που συνετρίβη».

Ειδικοί της αεροπορίας, μαζί με τις αρμόδιες αρχές, εξετάζουν τώρα τι ακριβώς πήγε στραβά στη «κρίσιμη φάση της πτήσης», όπως χαρακτηρίζεται η απογείωση, με πιθανά σενάρια να περιλαμβάνουν απώλεια ισχύος, σύγκρουση με πουλιά πτηνών, μηχανική βλάβη ακόμα και ανθρώπινο λάθος. Τα μαύρα κουτιά του αεροσκάφους της Air India αναμένεται να ρίξουν φως στην αεροπορική τραγωδία στην πόλη Αχμενταμπάντ της Ινδίας που πάγωσε τον πλανήτη.

Δείτε Live εικόνα:

Το αεροσκάφος είχε προορισμό το αεροδρόμιο Γκάτγουικ του Λονδίνου και μετέφερε 242 άτομα, 232 επιβάτες και 12 μέλη πλήρωμα.

Η συντριβή σημειώθηκε κατά την απογείωση του αεροσκάφους, με πληροφορίες να αναφέρουν πως έπεσε πάνω σε κτίριο όπου στεγάζεται ξενώνας γιατρών.

 

Το σήμα του αεροπλάνου χάθηκε λίγα δευτερόλεπτα μετά την απογείωση ενώ είχε φτάσει στα 625 πόδια, σύμφωνα με το FlightRadar24.

Βίντεο δείχνουν το αεροσκάφος να χάνει ύψος απότομα, με ανασηκωμένο το ρύγχος και τους τροχούς εκτεταμένους, πριν καταπέσει σε κατοικημένη περιοχή. Διασώστες ανέφεραν πως έχουν ανασυρθεί δεκάδες σοροί από σπίτια που καταστράφηκαν κατά την πρόσκρουση. Σύμφωνα με το Reuters μεταξύ των επιβαινόντων ήταν 11 παιδιά.

Τα πιθανά σενάρια: Πουλιά, απώλεια ισχύος ή κρίσιμη μηχανική βλάβη

Τα πρώτα σενάρια για τα αίτια της συντριβής περιλαμβάνουν απώλεια ισχύος λόγω σύγκρουσης με πουλιά και στους δύο κινητήρες, απότομη αλλαγή ανέμου ή κρίσιμη μηχανική βλάβη. Η Υπηρεσία Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων της Ινδίας έχει ήδη στείλει ειδικούς για τη συλλογή των συντριμμιών και την ανάκτηση των μαύρων κουτιών.

Ο αντισυνταγματάρχης Τζον Ρ. Ντέιβιντσον, πρώην πιλότος της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ, δήλωσε πως τα στοιχεία δείχνουν πως το αεροσκάφος πέτυχε την απαραίτητη ταχύτητα απογείωσης αλλά όχι το απαιτούμενο ύψος – ένδειξη είτε για καθυστερημένη απογείωση είτε για απώλεια στήριξης λίγο μετά την αναχώρηση.

«Τα πιθανά σενάρια περιλαμβάνουν μηχανικά προβλήματα, υπερβολικό βάρος, κακή ρύθμιση πτερυγίων ή μια σοβαρή βλάβη που επηρέασε την ικανότητα ανόδου», ανέφερε. «Δεν αποκλείεται επίσης πρόσκρουση με πουλιά ή έντονο ρεύμα αέρα».

Ο κυβερνήτης του αεροσκάφους, Σουμίτ Σαμπαρβάλ, είχε στο ενεργητικό του πάνω από 8.200 ώρες πτήσης. Η ηλικία του αεροσκάφους – 11 ετών – δεν θεωρείται ιδιαίτερος παράγοντας κινδύνου, σύμφωνα με ειδικούς.

Ο πρώην πιλότος Saurabh Bhatnagar, μιλώντας στο NDTV, παρατήρησε πως το βίντεο της πρόσκρουσης «παραπέμπει σε πολλαπλά χτυπήματα πουλιών», τα οποία πιθανόν προκάλεσαν απώλεια ισχύος και στους δύο κινητήρες. «Η απογείωση ήταν κανονική. Λίγο πριν σηκώσουν οι τροχοί, το αεροσκάφος άρχισε να κατεβαίνει, πράγμα που μπορεί να συμβεί μόνο με απώλεια ώσης ή αν δεν αναπτύσσεται επαρκής άντωση», είπε.

Ο ειδικός Sanjay Lazar ανέφερε πως η σύγκρουση με πουλιά θα μπορούσε να εξηγήσει την αδυναμία του αεροσκάφους να συνεχίσει την άνοδο. «Αν το αεροσκάφος χτυπήθηκε από σμήνος πτηνών, πιθανώς δεν ξεπέρασε τα πρώτα 6-7 λεπτά πτήσης και άρχισε να πέφτει».

Ο αντισυνταγματάρχης Τζον Ρ. Ντέιβιντσον εξήγησε πως η καταγραφή υψηλής ταχύτητας αλλά χαμηλού ύψους πριν τη συντριβή δείχνει ενδεχομένως μια «κατακόρυφη πτώση ή απώλεια στήριξης». Παρόμοιες καταστάσεις έχουν οδηγήσει σε τραγωδίες όπως εκείνες των πτήσεων της Spanair (5022) και της Flydubai (981), όπου συνδυάστηκαν μηχανικές και περιβαλλοντικές αποτυχίες.

«Τα δεδομένα πτήσης δεν αρκούν από μόνα τους για να αποδοθούν ευθύνες, αλλά δείχνουν ότι το αεροσκάφος ουσιαστικά δεν κατάφερε ποτέ να αποκτήσει πλήρη πτήση. Ό,τι κι αν συνέβη, έγινε γρήγορα – και στην πιο κρίσιμη στιγμή», τόνισε.

Σε φόρουμ πιλότων, αναφέρθηκε ότι ενδεχομένως ενεργοποιήθηκε η Ram Air Turbine (RAT), μια τουρμπίνα έκτακτης ανάγκης που τίθεται σε λειτουργία σε περίπτωση πλήρους απώλειας ισχύος.

Ο ρόλος του καιρού

Ο καθηγητής Ατμοσφαιρικής Επιστήμης Πολ Γουίλιαμς του Πανεπιστημίου Ρέντινγκ παρατήρησε πως ο καιρός την ώρα της απογείωσης ήταν καλός, με ηλιοφάνεια και ήπιο άνεμο από τα δυτικά – αποκλείοντας καιρικά αίτια.

Ο καθηγητής Τζον ΜακΝτέρμιντ του Πανεπιστημίου του Γιορκ σημείωσε πως προκαλεί εντύπωση το γεγονός ότι η συντριβή συνέβη προτού το αεροσκάφος φτάσει τα 200 μέτρα ύψος. «Προβλήματα σε τόσο πρώιμο στάδιο δείχνουν εξαιρετικά αιφνίδια και σοβαρή δυσλειτουργία, παρά την ύπαρξη εφεδρικών συστημάτων».

Ο νομικός Πίτερ Νήναν, ειδικός σε υποθέσεις αεροπορικών ατυχημάτων, τόνισε πως αναμένεται διεθνής συνεργασία για τη διερεύνηση.
Ειδικοί εξετάζουν τον ρόλο που μπορεί να έπαιξαν τα πτερύγια των φτερών στη συντριβή

Ειδικοί δήλωσαν στο BBC ότι η θέση των πτερυγίων των φτερών του αεροσκάφους κατά την απογείωση ενδέχεται να αποτέλεσε πρόβλημα.

Ένα βίντεο που έχει επαληθευτεί δείχνει το αεροπλάνο να χάνει ύψος και μια μεγάλη έκρηξη τη στιγμή της πρόσκρουσης στο έδαφος.

«Όταν το παρατηρώ αυτό», λέει ο αναλυτής αεροπορίας Geoffrey Thomas, «το σύστημα προσγείωσης είναι ακόμη κατεβασμένο, αλλά τα πτερύγια έχουν μαζευτεί».

Αυτό σημαίνει ότι τα πτερύγια ήταν σε ευθεία γραμμή με το φτερό — κάτι που, όπως λέει, είναι πολύ ασυνήθιστο τόσο νωρίς μετά την απογείωση.

«Το σύστημα προσγείωσης συνήθως μαζεύεται μέσα σε 10-15 δευτερόλεπτα, και τα πτερύγια μαζεύονται σταδιακά μέσα σε διάστημα 10-15 λεπτών», εξηγεί.

Ένας άλλος ειδικός, ο Terry Tozer, δηλώνει: «Είναι πολύ δύσκολο να το πει κανείς με σιγουριά από το βίντεο, δεν φαίνεται τα πτερύγια να είναι εκτεταμένα – και αυτή θα μπορούσε να είναι μια ξεκάθαρη εξήγηση για το γιατί το αεροσκάφος δεν ολοκλήρωσε σωστά την απογείωσή του».

«Αυτό θα μπορούσε να δείχνει πιθανό ανθρώπινο λάθος, αν τα πτερύγια δεν έχουν ρυθμιστεί σωστά», προσθέτει ο Marco Chan, πρώην πιλότος και ανώτερος λέκτορας στο Πανεπιστήμιο New University του Μπακιγχαμσάιρ, «αλλά η ανάλυση του βίντεο είναι πολύ χαμηλή για να μπορούμε να το επιβεβαιώσουμε».

Πληροφορίες Dailymail, BBC

Recommended For You

About the Author: efoni