Σε Επίτιμο Διδάκτορα του Τμήματος Ναυτιλιακών Σπουδών της Σχολής Ναυτιλίας και Βιομηχανίας του Πανεπιστημίου Πειραιά αναγορεύτηκε ο Θανάσης Μαρτίνος. Με την απονομή της ύψιστης αυτής ακαδημαϊκής διάκρισης το Πανεπιστήμιο Πειραιά τίμησε την προσφορά του Έλληνα πλοιοκτήτη στην ανάπτυξη της Ελληνικής Ναυτιλίας, της Ελληνικής Οικονομίας αλλά και την προσφορά του στην κοινωνική ανάπτυξη της Ελλάδας και σε τομείς, όπως η παιδεία, η έρευνα και ο πολιτισμός.
Τα «παρών» στην εκδήλωση έδωσαν μεταξύ άλλων, ο αδελφός του Θανάση Μαρτίνου, Ανδρέας Μαρτίνος, η πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Μελίνα Τραυλού, ο Πάνος Λασκαρίδης, ο Μιχάλης Πατέρας, o Νικόλαος Α. Τσαβλίρης, η Ιωάννα Γ.Προκοπίου, η Ειρήνη Νταϊφά, ο Δημήτρης Προκοπίου, ο Γιάννης Τριφύλλης, ο Κώστας Πρίφτης, οι αδελφοί Στεφάνου, ο Κώστας Αχλαδίτης, ο Γιάννης Πλατσιδάκης, εκπρόσωποι της πολιτικής και οικονομικής κοινότητας της χώρας, της Εκκλησίας καθώς και φοιτητές του Πανεπιστημίου Πειραιά.
Ο Πρύτανης του Πανεπιστημίου Πειραιά Μιχάλης Σφακιανάκης χαρακτήρισε τον Θανάση Μαρτίνο ως ηγετική μορφή της ναυτιλίας σε παγκόσμιο επίπεδο και ως άνθρωπο πρότυπο. «Το Πανεπιστήμιο Πειραιά τιμά έναν άνθρωπο ο οποίος είναι πρότυπο επιχειρηματικό, δημιουργίας και κοινωνικής προσφοράς».
Στην προσφώνησή του ο Κοσμήτορας της Σχολής Ναυτιλίας και Βιομηχανίας, καθηγητής Άγγελος Παντουβάκη τόνισε ότι ο Θανάσης Μαρτίνος χαρακτηρίζεται από μετριοπάθεια και σεμνότητα: «Είναι παράδειγμα υπηρέτη και λειτουργού της αξίας του μέτρου», ανέφερε χαρακτηριστικά και προσέθεσε: «Είναι μετριοπαθής, σεμνός και έχει αίσθηση του μέτρου που τον διακρίνει. Μετριοπάθεια σαν μέτρο της αριστείας, της αξίας αλλά και της αγάπης και του νοιαξίματος για τους άλλους και για τις της ανάγκες τους».
Από την πλευρά του ο Θανάσης Μαρτίνος εξέφρασε τις ευχαριστίες προς την Σύγκλητο του Πανεπιστημίου για την αναγόρευσή του ως Επίτιμο Διδάκτορα.
Επεσήμανε ότι το Πανεπιστήμιο Πειραιά είναι αναπόσπαστο μέρος του ναυτιλιακού κέντρου που έχει αναπτυχθεί τα τελευταία 50 χρόνια στον Πειραιά και στην Αθήνα. «Υπολογίζω ότι σε εταιρείες ναυτιλιακών και παραναυτιλιακών δραστηριοτήτων απασχολούνται σήμερα άνω των 30.000 εργαζομένων, εξαιρουμένης της ακτοπλοΐας και της λιμενικής διαχείρισης=COSCO» και προσέθεσε:
«Tο Ναυτιλιακό Κέντρο αναπτύσσεται τα τελευταία χρόνια και προσελκύει λόγω του Ελληνικού θεσμικού πλαισίου και μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες όπως είναι η Maersk και η MSC. Αρκετοί πτυχιούχοι του Ναυτιλιακού Τμήματος του Πανεπιστημίου Πειραιά απασχολούνται σε αναπτυσσόμενα ναυτιλιακά κέντρα του εξωτερικού, όπως η Σιγκαπούρη και το Ντουμπάι».
Στη συνέχεια αναφέρθηκε στα συγκριτικά πλεονεκτήματα της Ελληνικής Εμπορικής Ναυτιλίας στάθηκε στο παραδοσιακό μοντέλο διοίκησης των ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών ποντοπόρων πλοίων. Είπε:
«Το συγκριτικό πλεονέκτημα των Ελληνικών Ναυτιλιακών επιχειρήσεων είναι το DNA των Ελλήνων. Τα στελέχη μας διακρίνονται για την ευστροφία τους, την ευελιξία τους και το φιλότιμό τους, ελληνική λέξη που δεν απαντάται σε άλλες γλώσσες» και προσέθεσε:
«Οι ελληνικές ναυτιλιακές επιχειρήσεις έχουν σαν κορμό την οικογένεια, είναι προσωποπαγείς. Ακόμα και στις εισηγμένες στα ξένα χρηματιστήρια εταιρείες, ο εφοπλιστής διατηρεί τον έλεγχο.
Παράλληλα ο διευθύνων την επιχείρηση πλοιοκτήτης διατηρεί συνεχή επαφή με τα στελέχη της επιχείρησης, ώστε να αξιολογούνται και να αμείβονται δίκαια. Στις επενδυτικές αποφάσεις πρέπει να λαμβάνονται υπ’ όψιν οι έγκυρες μελέτες προοπτικής των ναυλαγορών και οι γεωπολιτικές εξελίξεις.
Δεν υπάρχει στην Ελλάδα διαχωρισμός ιδιοκτησίας και διοίκησης της εταιρείας. Ασφαλώς ο εφοπλιστής βασίζεται στα ικανά στελέχη του για τις σημαντικές αποφάσεις του, κυρίως τις επενδύσεις σε πλοία και τις ναυλώσεις».
Επίσης τόνισε ότι σημαντικός παράγοντας επιτυχίας είναι ο χρόνος, το timing της επένδυσης. Η αγορά διακρίνεται σε ανοδικούς και καθοδικούς κύκλους. Ένα αξίωμα των Εβραίων που ακολουθούμε είναι το «αγόραζε φτηνά και πούλα ακριβά.
Αυτό είναι ένα συγκριτικό πλεονέκτημα των ελληνικών ναυτιλιακών επενδύσεων. Επενδύουν, ναυπηγούν αγοράζουν πλοία όταν οι ναυλαγορές είναι σε χαμηλά επίπεδα».
Στη συνέχεια αναφέρθηκε στις απρόβλεπτες διεθνείς εξελίξεις που επηρεάζουν τη Διεθνή Οικονομία. Έφερε ως παράδειγμα τις αλλαγές που έφερε ο πόλεμος στην Ουκρανία που είχε ως συνέπεια μία μεγάλη αύξηση των ναύλων. Μέσω των κυρώσεων που επιβλήθηκαν για τον ίδιο όγκο πετρελαίου διπλαστιάστηκαν οι αποστάσεις άρα και οι ναύλοι τόνισε, ενώ προσέθεσε ότι κάτι ανάλογο έχει συμβεί και με το υγροποιημένο φυσικό αέριο, του οποίου οι έλληνες εφοπλιστές ελέγχουν το 30% της παγκόσμιας χωρητικότητας.
Η οικογένεια
Ο Θανάσης Μαρτίνος έκανε ειδική αναφορά στην πορεία της οικογένειας συνολικά στη ναυτιλία:
«Ασχολούμαι με την διαχείριση πλοίων περίπου 55 έτη. Ιδρύσαμε την οικογενειακή επιχείρηση Thenamaris στον Πειραιά το 1971. Το 1990 απεχώρησα από την οικογενειακή επιχείρηση με συναινετικό τρόπο και ίδρυσα την προσωπική ναυτιλιακή εταιρεία Eastern Mediterranean Maritime.
Σήμερα δραστηριοποιούμεθα στον χώρο της ναυτιλίας, τα τρία αδέλφια, μαζί με τον Ντίνο και τον Ανδρέα, τα αγόρια της αδελφής μου, οικογένεια Κοροπούλη, με την εταιρεία Astra Maritime και ο ανηψιός μου Ιωάννης, γιος του Ντίνου Μαρτίνου, ο οποίος διευθύνει την πρωτοποριακή εταιρεία Signal που είναι εταιρεία έρευνας και εκμετάλλευσης λογισμικών συστημάτων που αφορούν τις ναυλώσεις πλοίων και διαχειρίζεται ένα pool δεξαμενοπλοίων, στο οποίο μεταξύ άλλων μετέχει και η Shell».
Όπως υπογράμμισε, «η ιδιαίτερη αυτή αναφορά του, στον ανιψιό του έχει να κάνει με το γεγονός ότι μέσω αυτής της δραστηριότητάς του απασχολεί τουλάχιστον 100 νέους επιστήμονες , κυρίως “κομπιουτερίστες”, με μεταπτυχιακές σπουδές στο εξωτερικό, συμβάλλοντας έτσι στη μείωση του brain drain, που προβληματίζει τη χώρα μας» και συμπλήρωσε:
«Την Thenamaris διευθύνει πλέον ο έτερος ανιψιός Νικόλας Κωνσταντίνου Μαρτίνος και την Minerva ο ανηψιός μου, Ανδρέας Μαρτίνος του Ανδρέα. Και οι δύο με πολύ μεγάλη επιτυχία.
Οι πέντε ναυτιλιακές εταιρείες της οικογένειας διαχωρίζονται περίπου 290 πλοία και απασχολούν γύρω στα 1.000 στελέχη στα γραφεία που έχουν στη Γλυφάδα, στη Βούλα και στο Καβούρι».
Υπογράμμισε ότι οι εταιρείες συνεργάζονται μεταξύ τους, κυρίως σε αγορές προμηθειών λιπαντικών και άλλα.
Αθηνά Μαρτίνου
Εμπνευστής της προσπάθειας αυτής, σημείωσε «ήταν η μητέρα μου, Αθηνά, που ουσιαστικά ίδρυσε την οικογενειακή επιχείρηση Thenamaris. Αν και ήμασταν παιδιά πριν από 50 χρόνια, η μητέρα μου μας άφησε την πρωτοβουλία. Δεν μας επισκίασε. Κάναμε τα λάθη μας και έτσι μάθαμε την δουλειά πολύ νέοι».
Ως συμπαραστάτη του και εμψυχωτή χαρακτήρισε την σύζυγό του Μαρίνα, η οποία είναι αντιπρόεδρος στην Eastern Mediterranean, ενώ οι δύο κόρες του όπως είπε, «αν και έχουν ακολουθήσει άλλες καριέρες παραμένουν κοντά στην οικογενειακή επιχείρηση».
Τι δήλωσε ο Γ. Θεοτοκάς
Ο πρόεδρος της Τμήματος Ναυτιλιακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πειραιά , Γιάννης Θεοτοκάς, αναφέρθηκε στα στοιχεία που χαρακτηρίζουν την εφοπλιστική πορεία του Θανάση Μαρτίνου και τον κατατάσσουν στις ηγετικές μορφές της ελληνικής και της παγκόσμιας ναυτιλίας αποτελούν:
– Η εφαρμογή στρατηγικών μέσω των οποίων επιτυγχάνει τη βέλτιστη διαχείριση του κινδύνου, τόσο στο σκέλος των αγοραπωλησιών, όσο και στο σκέλος των ναυλώσεων των πλοίων.
– Στο σκέλος των αγορών και πωλήσεων πλοίων, μέσω της εφαρμογής αντικυκλικής στρατηγικής, επιτυγχάνει εντυπωσιακές αποδόσεις με την αξιοποίηση των διακυμάνσεων στις ναυλαγοράς που οδηγούν σε διακυμάνσεις και στις τιμές των πλοίων και τις βραχυχρόνιες αγορές και πωλήσεις πλοίων για την άντληση κεφαλαιακών κερδών. Ο Α. Μαρτίνος θεωρείται από τους πλέον επιτυχημένους πλοιοκτήτες στον τομέα αυτό.
– Στο σκέλος των ναυλώσεων προφυλάσσεται από τις διακυμάνσεις στις ναυλαγορές με διαχειριζόμενος διαφοροποιημένο στόλο που αποτελείται από διαφορετικούς τύπους και κατηγορίες πλοίων, γεγονός που δίνει τη δυνατότητα να αξιοποιεί τη θετική συγκυρία κυρίως μέσω των ναυλώσεων κατά ταξίδι
– Επενδύσεις σε ναυτιλιακές επιχειρήσεις τρίτων με γνώμονα την χρονική συγκυρία και τον τύπο των πλοίων υπό τη διαχείρισή τους
– Η δημιουργία περιβάλλοντος που ευνοεί την επιχειρηματικότητα και την πρωτοβουλία των στελεχών. Η οργάνωση της επιχείρησης σε συνδυασμό με την παροχή στα στελέχη της δυνατότητας να συμμετέχουν με μικρό ποσοστό στα πλοία που διαχειρίζονται, συμβάλλει στην επιτυχία καθώς οδηγεί σε υψηλότερη παραγωγικότητα αλλά και σε υψηλό ποσοστό διατήρησης των στελεχών στην επιχείρηση. Ενδεικτικό της προσέγγισης αυτό είναι το γεγονός ότι ποσοστό ιδιοκτησίας του στόλου που φτάνει το 20%, ανήκει στα στελέχη της επιχείρησης.
– Έμφαση στην εκπαίδευση και την ανάπτυξη του προσωπικού τόσο των γραφείων, όσο και των πλοίων.
–Έμφαση στην ποιότητα διαχείρισης, την ασφάλεια και την προστασία του περιβάλλοντος, με στόλο υψηλών προδιαγραφών, η διαχείριση του οποίου υποστηρίζεται από συστήματα διοίκησης που είναι πιστοποιημένα από αναγνωρισμένους νηογνώμονες.
Επίσης ο Γιάννης Θεοτοκάς προσέθεσε:
-Εκτός όμως από την επιτυχημένη επαγγελματική πορεία του, ο Α. Μαρτίνος διακρίνεται για την σημαντική και αθόρυβη κοινωνική του προσφορά στους χώρους της παιδείας, της έρευνας και του πολιτισμού εδώ και πολλά χρόνια. Στις δωρεές του συμπεριλαμβάνονται ενίσχυση νοσοκομείων, σχολείων, εκκλησιών, ιδρυμάτων, δωρεές σε δήμους και υπηρεσίες.
Σε αναγνώριση αυτής της προσφοράς έχει ανακηρυχθεί επίτιμος Δημότης πολλών πόλεων και δήμων ανά την Ελλάδα και έχει λάβει σειρά διακρίσεων. Από το 2016 η δραστηριοποίηση του γίνεται με συστηματικό τρόπο μέσω του Ιδρύματος Αθανασίου και Μαρίνας Μαρτίνου που έχει ως σκοπό τη δημιουργία δομών και προγραμμάτων που στηρίζουν την Κοινωνία σε τομείς όπως η Υγεία, η Εκπαίδευση, ο Αθλητισμός, ο Πολιτισμός, η Θρησκεία, η Επιστημονική Έρευνα και το Κοινωνικό Έργο.
– Το κοινωφελές έργο της οικογένειας Μαρτίνου υλοποιείται και μέσω της «Αστικής Μη Κερδοσκοπικής Εταιρείας Πολιτιστικού και Κοινωφελούς Έργου ΑΙΓΕΑΣ», η οποία δραστηριοποιείται στην Ελλάδα από το 2015 και εμφανίζει πλούσιο έργο σε τομείς αντίστοιχους με αυτούς του Ιδρύματος.
Πηγή: newmoney.gr