Τα εμπόδια στο δρόμο προς την επικοινωνία

Της Ευαγγελίας Γκέγκα, Συνθετική Ψυχοθεπεύτρια

Όλες οι σχέσεις ακόμη και οι πιο επιτυχημένες έχουν διαφωνίες και διενέξεις. Είναι αναπόφευκτο. Η διαφωνία έχει «φυσικό χαρακτήρα» και λειτουργικό ρόλο μέσα στη σχέση καθώς δημιουργεί ευκαιρίες για ωρίμανση των μελών και αλληλοκατανόηση.

Όταν οι σύντροφοι γνωρίζουν πως να διαχειριστούν τη σύγκρουση, το αποτέλεσμα είναι μια υγιής σχέση με αντοχή και προοπτικές εξέλιξης. Η διαχείριση μιας σύγκρουσης προϋποθέτει αποτελεσματική επικοινωνία και η αποτελεσματική επικοινωνία θα επιτευχθεί με την αναγνώριση των εμποδίων.

Ένα από τα κλασικά εμπόδια είναι η κριτική. Η κριτική είναι ένα παράπονο που εκφράζεται με λάθος τρόπο, δηλαδή ¨Δεν σκέφτεσαι τα δικά μου συναισθήματα. Είσαι εγωιστής ¨ , οπότε η πρώτη αντίδραση του συνομιλητή θα είναι η άμυνα. Μπορούμε λοιπόν να εκφράσουμε το παράπονο μας με λιγότερο επικριτικό τρόπο όπως ¨ Νιώθω ότι τα συναισθήματα μου δεν γίνονται σεβαστά και αυτό με θυμώνει. Θα ήθελες να το συζητήσουμε; ¨ η επικοινωνία με αυτόν τον τρόπο παίρνει μια άλλη τροπή. Αντί λοιπόν να εστιάζουμε σε μια συγκεκριμένη συμπεριφορά μπορούμε να εκφράσουμε τα συναισθήματα μας και έτσι ο σύντροφος μας δεν νιώθει την ανάγκη να υπερασπιστεί τον εαυτό του και η συνεννόηση έρχεται με πιο φυσικό τρόπο και με λιγότερους καυγάδες.

Ένα άλλο εμπόδιο είναι τα λόγια περιφρόνησης που έχουν στόχο να πληγώσουν και να μειώσουν τον σύντροφο μας. Εδώ μιλάμε για επίθεση στον χαρακτήρα του συνομιλητή με διάφορους τρόπους όπως η ειρωνεία, ο σαρκασμός ή η κυνικότητα. Αυτή η συμπεριφορά είναι πάλι μια λανθασμένη έκφραση συναισθημάτων, κυρίως θυμού και πικρίας. Ο συνομιλητής αρχικά υπερασπίζεται τον εαυτό του απαντώντας σε αυτή την συμπεριφορά, όταν όμως συνεχίζεται για μεγάλο χρονικό διάστημα η αναμενόμενη αντίδραση θα είναι η συναισθηματική απόσυρση. Θα προτιμήσει να μην αντιδράει, να αδιαφορεί και να σταματάει κάθε ουσιαστική επικοινωνία προκειμένου να αποφύγει να εκθέτει τον εαυτό του σε αυτές τις δύσκολες και κακοποιητικές μορφές επικοινωνίας.

Σε κάθε περίπτωση όταν διαλέγουμε να επικοινωνούμε μέσω της επίθεσης, η αντίδραση που θα πρέπει να περιμένουμε είναι η άμυνα. Αυτό καθιστά την επικοινωνία μια εμπόλεμη ζώνη. Θα ήταν χρήσιμο να εκφράζουμε τα συναισθήματά μας για μια συμπεριφορά που μας ενοχλεί χωρίς να εστιάζουμε στην ίδια τη συμπεριφορά, να αναλαμβάνουμε τις ευθύνες που μας αναλογούν και αν νιώθουμε ότι ο θυμός μας γίνεται ανεξέλεγκτος ή δεν μπορούμε να διαχειριστούμε τη διαφωνία να αφιερώνουμε λίγο χρόνο στον εαυτό μας ώστε να ηρεμούμε και να επανερχόμαστε στη συζήτηση όταν νιώθουμε έτοιμοι.

Επίσης η ενσυναίσθηση είναι ένας πολύ καλός οδηγός για μια λειτουργική επικοινωνία. Πριν βιαστούμε να απαντήσουμε ή να κρίνουμε ας προσπαθήσουμε να μπούμε στα «παπούτσια του άλλου», ώστε να κατανοήσουμε τα συναισθήματά του και τις πράξεις του. Η πανδημία μέσα από το σκληρό της πρόσωπο μας έδειξε πόσο σημαντικές είναι οι σχέσεις στη ζωή μας και πόσο τις χρειαζόμαστε. Ας τις φροντίσουμε λοιπόν.

Ευαγγελία Γκέγκα

Συνθετική Ψυχοθεραπεύτρια

Κοινωνική Λειτουργός BSc

Ειδίκευση στην Ειδική Αγωγή

Διεύθυνση: Ομήρου 2, Κηφισιά

Τηλ. Επικοινωνίας: 6937580971

Site: www.egkegka.gr

Πηγή: Εφημερίδα «Η Φωνή Της Ανατολικής Αττικής»

Recommended For You

About the Author: efoni